November 19, 2009

JUAL PASIR LAGI UNTUNG

kerian daerah kelahiran saya masuk surat khabar setiap hari sekarang. musim hujan yang berterusan membuatkan kerian lemas dengan gelombang air bah. dua tiga hari lepas saya hubungi abg tua saya di kampung bertanyakan khabar mereka, air setinggi 1.2 memasuki rumah kata mereka.

banjir atau air bah atau air naik semacam satu lingkaran hidup yang sentiasa datang dan pergi pada orang kampung saya. musim-musim sebegini bagi orang yang hidupnya bergantung pada alam akan mengeluh kerana rezeki mereka tersekat, mungkin yang gembira ialah kanak-kanak yang suka bermain air

banyak kenangan ketika musim banjir. membantu mak dan pak memindah barang perabot dalam rumah, lepas banjir terpaksa memcuci lumpur dalam rumah. proses pembersihan ini boleh memakan masa berminggu. kalau karpet yang basah memang takkan kering, ditambah dengan cuaca mendung berterusan, mau dekat seminggu disidai. baunya tak payah cakap la.

tahun sembilan puluhan pendekatan untuk mengatasi banjir diperkenalkan. wujudkan kuari pasir sungai. dari ulu kerian ke kg batu tujuh wujud beberapa kuari pasir. dasar sungai menjadi dalam dan baru-baru ini abg saya memberitahu sungai di kampung saya telah mula dihuni buaya, memang betul la sungai tu semakin dalam. cuma masalah banjir tak juga selesai. buktinya semakin kerap kebelakangan ini banjir di kerian dipaparkan.

jajahan selama juga sekarang popular dengan istilah pasir ini. ' jangan masuk pasir dalam periuk nasi orang'. tuan director pun terkena dengan perkara ini. susah juga hidup tuan director sejak dua menjak ini. tuanpenasihatsiparangkontok nampaknya suka sangat nak campak pasir dalam periuk nasi tuan director. habis semua pang5perang diarahkannya, askar biasa dari tuansarjan hingga prebet pun dilibatkan untuk mengangkut pasir, bukan sedikit pasir yang dicurah bahkan dah melimpah sampai depan rumah tuan director pun dah penuh dengan pasir.

cuma tuan director agaknya lebih kreatif sikit kot. sekarang nie tuan director tak masak nasi kat rumah, tetapi banyak makan kat luar saja, maklum la sibuk ngan biznes baru pulak. tuan director sekarang sejak mengarah filem pendek nie dapat idea baru. dah banyak sangat pasir yang dicurahkan oleh askar dan pang5perang tuanpenasihatsiparangkontot lebih baik la tuan director jadi pembekal pasir. alhamdulillah setakat ini jualan pasir semakin meningkat nampaknya sampai tak menang tangan, cuma risau pulak lepas ini lesen jualan pasir ditarik balik oleh jajahan selama.

ingatan kepada seluruh warga jajahan selama, jangan risau dengan perilaku rakan-rakan dan orangbesar yang suka memasukkan pasir dalam periuk nasi kita. ubah paradigma, bahawa jika kita usaha, kejayaan akan menjelma.

5 comments:

  1. b***a betul la ashkar2 ni. petang2 dok print untuk siparang kontot. next year kpi askar parang kontot adalah mencetak bicara ***** sebelum pukul 459 ptg.

    Sasaran 99%...

    ReplyDelete
  2. ala i x kisah punnnnn. oranggg nak letak pasir ker, gula pasir ker, i x kisah...

    nanti i pegi kasi tau kat kawan i yang lepak kat sungai ramping tu. i suruh dia potong tangan si bapok tu... baru dia tau.

    eehmmm, benci i......

    ReplyDelete
  3. woi mana ko tau ada orang dok print filem aku, nie aku nak marah mie, royalti mana aku ada dapat kalau cetak rompak macam nie....hahahahaha jual pasir lagi untung

    ReplyDelete
  4. HONG KONG (Reuters) - An estimated 33.4 million people worldwide are infected with the AIDS virus, according to a statement issued by the World Health Organisation and the Joint UN Programme on HIV/AIDS (UNAIDS).

    That figure is up from 33 million in 2007.
    College students take part in a HIV/AIDS awareness campaign in Chandigarh in this November 27, 2008 file photo. An estimated 33.4 million people worldwide are infected with the AIDS virus, according to a statement issued by the World Health Organisation and the Joint U.N. Programme on HIV/AIDS (UNAIDS). (REUTERS/Ajay Verma/Files)



    (Reporting by Royston Tan in Shanghai; editing by Ken Wills)


    x boleh sesuka hati kita nak print pilem orang u...... kena minta izinnnn.

    kalu x, nanti kena hiv. bila i dah guna, pastu u pun guna. i orang yang berguna. tapi u nie, macam x der guna jer...... benda yang guna sama macam pilem nie yang u dok baca nie ada tuan dia tauuuuuuuuu........

    kang bila u dah salah guna, cam nerrrrrrr..

    kalu nak print lagi next time, u make sure mintak izin ye... kat tuan tanah kedaung tau. bukan kat golok tumpul.....

    ReplyDelete
  5. PELAKON dan pengacara AC Mizal kini akan bergelar usahawan tidak lama lagi kerana akan membuka rangkaian perniagaan magnetiknya yang diberi nama AC Consortium Shd. Bhd.

    Beliau akan membuka tiga kedai secara serentak pada bulan Disember ini iaitu di Oxford Road, London, Sydney, Australia dan satu lagi di Wisma Sentral, Kuala Lumpur.

    "Saya akan menjual barangan magnetik seperti rantai, gelang dan baju yang ada unsur magnet berkonsepkan “bling-bling.”

    "Harganya juga amat berpatutan mengikut jenis magnet yang dibeli dan sasaran pembeli saya adalah golongan yang berpendapatan sederhana dan mewah," jelas AC lagi.

    Rangkaian perniagaannya dibiayai oleh Aras Dua Sendirian Berhad.

    "Mereka menawarkan saya RM 200 juta untuk menjalankan perniagaan saya ini.

    "Saya juga akan meluaskan perniagaan saya ke Indonesia, Jordan dan Singapura pada tahun hadapan," kata AC selepas rakaman rangcangan AC? kelmarin.

    Beliau juga akan bekerjasama dengan Majalah Hidayah di Indonesia untuk memasarkan produknya disana.

    Selain itu, AC juga akan meluaskan produknya kepada koleksi pakaian pejabat yang mengandungi unsur magnet dan batu-batu permata.

    "Saya masih lagi berbincang dengan pihak yang berkaitan," kata AC yang mula mencipta nama bersama kumpulan rap 4U2C.

    AC pernah menjadi duta barangan magnetik, Idymium selama dua tahun tetapi kontraknya dengan syarikat itu tidak dapat diteruskan kerana masalah dalaman yang tidak dapat diselesaikan.

    Menurut AC, kontraknya dengan syarikat itu ditamatkan pada bulan Julai tahun lepas.



    i harap u akan sukses macam ac mizal nie tau. walau pun jual pasir jer....

    ReplyDelete