November 01, 2009

PAKTEH & PAKJAB


Arwah bapa membuka restoran sentosa pada 1986. pekerjanya ialah bapa, mak, abg amer, saya dan seorang pekerja dari india dan longsara yang membantu mak di dapur. tahun tersebut merupakan tahun saya mengambil SRP ( sijil rendah pelajaran ). memang penat bangun jam 6 pagi, abg amer bersiap-siap menunggu bas untuk ke sekolah menengah kebangsaan kulim ( jauhnya lebih kurang 40km dengan menaiki bas ), saya pula bersiap ke sekolah menengah mahang.

kami tidur lebih kurang jam 11 malam selepas mengemas kedai, lazimnya tak banyak masa untuk membuat ulangkaji pelajaran kerana mengantuk yang amat sangat. selepas balik dari sekolah jam 1.25 petang , jam 2.30 saya telahpun memulakan rutin harian sebagai pembancuh kopi di kedai arwah. dua orang pelanggan yang paling saya suka ialah pakteh dan pakjab, keduanya peminat kopi 'o', sebenarnya tak untung berniaga dengan 2 orang nie, kopi 'o' depa nie boleh buat 3 cawan kopi 'o' kepada orang lain.

pakjab dan pakteh ada port masing-masing di kedai arwah, pakteh suka meja paling depan dalam kedai, pakjab pula posisinya berubah-ubah. pakteh menaiki basikal tua yang dijaga rapi, bersih dan berkilat basikalnya. pakjab pula menaiki basikal mini, jenis basikal yang selalu perempuan tunggang kerana tiada galang ditengahnya.

mereka dua orang ini juara bercerita ( orang kedah kata geybang kuat, setengah tempat kata temberang ). kalau seorang dah mula bercerita, seorang lagi tentu ada cerita yang lebih hebat lagi. kalau dah mula tu tak kering gusi dengar cerita depa siap dengan aksi, maklum la depa dua orang dah dua, dan banyak pengalaman.

satu petang semua pelanggan sibuk cerita tentang menangkap ikan, penduduk kampung namakan menuba ikan. pakjab memulakan cerita bahawa dia pernah menangkap ikan yang sangat besar, dengan aksi selambanya dia kata ikan yang ditangkapnya sangat besar kerana ketika proses menangkap berlaku dia terpaksa duduk diatas ikan dan ikan tersebut berupa membawanya seumpama dia menunggang kuda. riuh-rendah kedai dibuatnya.

pakteh yang diam sejak tadi mencelah dengan nyaring, aku pernah tengok lagi besar di sungai sidam ( berhampiran sungai petani, kedah ) . semua pelanggan teruja dengan cerita pakteh, pakteh yang perasan pelanggan mula menumpukan kepada ceritanya meneruskan cerita. aku nak mandi ketika tu, aku turun la ke pelantar ( tempat mandi yang dibina atas permukaan air sungai ) lepas tu aku memijak sebatang kayu seperti kayu balak tepi pelantar dan mula mengunakan gayung ( batok ) untuk mandi, lepas mandi bila naik semula ke pelantar, baru aku perasan ( sedar ) kayu tadi rupanya seekor ikan. maka riuh rendah dan gamat la lagi suasana kedai dengan cerita pakteh.

jajahan selama pun ada orang seperti pakjab & pakteh, kalau bercerita semua hebat, tiada yang cacat cela diri mereka. semua yang mereka buat berjaya dan sangat hebat. selalunya golongan pang5perang rajin la bercerita, kalau orangbesar16 atau 32 ada dibiarnya mereka bercerita hebat masing-masing, pandai juga pang5perang berpolitik untuk masa depan. disokongnya cerita orang besar bagai nak rak, maka bangga la orangbesar ini.

kadang-kadang orang besar berlapan juga berwatak seperti pakjab & pakteh, kalau 3abdul cerita dia sahabat pembesarnegeri, ada la nanti yang sambung cerita dia kawan pembesarnegara, kalau tiangserisungaibayu cerita dia kawan baik dengan isteri pembesarnegara, semua diam kerana khuatir takut-takut tok empat terasa ada lagi yang lebih besar dari dia. tuanpenasihatsiparangkontot jarang bercerita dia kenal sapa-sapa, dia lebih suka bercerita tentang minat dia sahaja....hahahaha

tuan director pun sembang kuat juga, selalunya dia la nak menang....hehehehe ini filem arahan saya jadi sapa lawan kena la duduk di kandang unta

No comments:

Post a Comment