November 23, 2009

KALAU SAYA.....

subjek yang memberi impak besar dalam pembelajaran saya tentu bahasa melayu, saya banyak hadapi kesukaran untuk menguasai subjek ini kerana kelemahan utama saya dalam mengeja dan membaca ketika sekolah rendah. terima kasih tersangat pada guru bahasa saya ketika di SJKC Sin Teong iaitu Miss Fong, anak jati Mahang yang memahami kelemahan saya dan kemudian mengambil inisiatif yang bukan sedikit membantu saya secara berterusan untuk menguasai bahasa melayu ketika itu.

memasuki kelas peralihan kemudiannya di sekolah menengah mahang, saya belajar bahasa melayu daripada cikgu rusni, kemudiannya cikgu mashitah dan cikgu halim. semua mereka memberi sumbangan bukan sedikit kerana kemudiannya saya menjadi antara pelajar terbaik dalam mata pelajaran bahasa melayu dan akhirnya memilih opsyen minor bahasa bahasa melayu ketika belajar di UPM.

berada di fakulti pengajian pendidikan ketika itu membolehkan saya kemudiannya mengenali beberapa nama besar dalam pengajian bahasa melayu seperti prof dr hamid mahmood yang sarat jenaka dalam kuliahnya, sdr arbak othman yang penuh dengan semangat perbezaan tatabahasa berbanding tatabahasa dewan, che ibrahim yang popular dengan permulaan kuliah bersama frasa ' saya penat' dan beberapa orang lagi.

mempelajari bahasa melayu membenarkan kita berimaginasi, guru-guru saya dari sekolah rendah berpuluh kali menyuruh pelajarnya berimaginasi dengan tajuk yang bermula dengan frasa sekiranya saya sebatang pen, sepohon pokok, sebuah kereta dan sebagainya, boleh juga karangan berakhir dengan frasa ..tiba-tiba saya saya tersedar dari mimpi ngeri itu. peluang berimaginasi ini membentuk ruang dan peluang mencuba sesuatu tanpa kita perlu melaluinya.

kalau saya sebuah universiti tiba-tiba terloncat dalam fikiran saya, menerjah segenap ruang penafasan, membuak-buak semangat untuk menulis. saya sudah tua, lahir dalam tahun-tahun sukar di tanah melayu, ketika majoriti orang melayu belum kenal erti kemerdekaan, ketika semangat nasionalisme begitu sebati dalam jiwa hanya minoriti masyarakatnya. lahir 1922 memberi peluang berbakti kepada nusa dan bangsa, melayulah duniaku ketika itu.

tiada yang lain, aku lahir sebagai ibu kandung yang kemudiannya menjadi jiwa dan raga orang melayu. membesar dengan semangat Zaaba di pejabat karang mengarang, teruja dengan kelantangan kesatuan melayu muda, terleka dengan slogan melayu raya. dari perut ini kemudiannya lahir tokoh pejuang tanahair, tokoh bahasa yang tidak kering pena menulis tentang pembangunan bangsanya. maka dalam akbar penyuluhlah perjuangan dihalakan.

zaman berubah, aku menjadi dewasa, kalau dulu anak kandung hanyalah lelaki, kini dunia meminta aku menerima mendidik anak perempuan. agaknya ini lah kesan penulisan hikayat faridah hanum karangan syed sheik al hadi 1925 . duniaku semakin kompleks, hatta nama empunya diri juga berubah.

dari sebuah maktab aku menjadi institut, bangsaku telah lama berubah, mereka kini memaksaku menerima bangsa lain sebagai anak didikan, jiwa ibu kandung tidak berubah, sentiasa ingin berbakti mendidik anak bangsa tak kira warna kulitnya. kalau dulu aku menjadi tempat bangsaku berjuang, kini aku tetap menjadi tempat bangsaku berjuang, bukan hanya untuk bangsa melayu kini aku lebih mesra dengan bangsa 1Malaysia.

kini aku sedar aku berubah lagi rupanya, sudah hampir 12 tahun aku menjadi universiti. anak-anak kandung semakin cerdik aku lahirkan, dulu semuanya sijil, kemudianya diploma, kini anak-anak ku bangga menunjuk Phd mereka. duniaku semakin sesak dengan manusia, bermula dengan puluhan anak kini aku menampung belasan ribuan tanggungan.

aku sedar, dunia kian berubah. aku hanya mampu melihat dan menerima. dari dulu aku menerima semuanya, semua yang diarahkan oleh penguasanya. jatuh bangun diriku atas usaha penguasa...aku pasrah atas takdir ini.

7 comments:

  1. Demi negara yang tercinta
    Di curahkan bakti penuh setia
    Demi raja yang disanjung tinggi
    Kesetiaan tak berbelah bagi

    Kepada pemimpin kepada rakyat
    Khidmat diberi penuh taat
    Sama bekerja sama berusaha
    Setia berkhidmat untuk semua

    Rela berkorban apa saja
    Amanah bangsa tetap dijaga
    Kami berikrar penuh setia
    Untuk agama, bangsa dan negara

    ReplyDelete
  2. Bendera berkibar di angkasa
    Lambang negara jaya
    Rakyat sepakat sehati sejiwa
    Dengan berbakti dengan megah

    Hadapi cabaran masa muka
    Penuh tenaga murni
    Bakti dicurah sehara-sehala
    Dengan wawasan yang suci

    Wawasan meningkat kemajuan
    Tiada lagi kepincangan
    Kemewahan rasa-dirasai
    Bersama kita nikmati

    Wawasan 2020
    Satu pandangan jauh
    Bukan impian malah kenyataan
    Bersama kita jayakan


    kalau penguasa dah kena dok racun rondup ari-ari dek tukang nasihat yang ada kepentingan sendiri, boleh capai ker wawasan 1malaysia nie.

    semua nasihat bagi lingkop com je. kena pulak penguasa ikut perasaan. lagi cepat la com nie lingkop. macam ......holding .......

    yang rugi lelaki budiman gugak la. apa boleh buat, kena pasrah

    ReplyDelete
  3. alam2, hang nie aku rasa boleh jadi krew la, otak geliga gak, cuma jangan sampai kena tangkap ngan sigolok, kalau tak hang pun termasuk ngan kumpulan tentera dan pang5perang yang akan ditukar kem. hahahahaha

    ReplyDelete
  4. RINGKAS dan menyenangkan namun tetap nampak menarik. Itulah gambaran bagi seorang wanita yang menggayakan tudung pasang siap. Sesuai untuk mereka ingin cepat dan sering mengejar masa, wanita boleh memilih tudung ini.

    Ia hanya memerlukan kepakaran tidak sampai tiga minit untuk memakainya. Antara jenama yang memenuhi ciri-ciri tudung pasang siap ialah Sasuria Collections.

    Sebagai ejen jualan rasmi Pearl Haya Hijabs di sekitar Lembah Klang, jenama ini mula beroperasi pada Mei lalu.

    Sasuria merupakan gabungan nama keluarga pemilik perniagaan ini, Suraya Abdullah bersama suami, Sa-Said dan empat orang lagi anak mereka.

    Menampilkan gaya kasual dan klasik, tudung pasang siap ini boleh dipilih berdasarkan tiga saiz, P1, P2, P3.Setiap jenis saiz ini mempunyai tiga bentuk muka yang berbeza seperti kecil (S), sederhana (M) dan besar (L).

    emmmmmmm

    yer ker. tukar menukar nie dah jadi lumrah pada i.

    kejab i tuar saiz s

    pas tu i cuba saiz l

    macam tukar tudung

    ala, kedai tu kan makcik i yang punya. so suka hati i la nak buat apa kan kan

    ReplyDelete
  5. Pemerintah memastikan proses restrukrisasi di tubuh manajemen PT PLN (Persero) dan PT Pertamina (Persero) bakal rampung pada akhir tahun ini.

    "Kita berharap mudah-mudahan sebelum tutup tahun dua-duanya sudah selesai. Ini dua ya, PLN dan Pertamina. Kita bekerja keras, ini mudah-mudahan siapa tahu sebelum tutup tahun sudah selesai," kata Menteri Negara BUMN Mustafa Abubakar, seusai Rapat Koordinasi Terbatas soal Ketahanan Pangan di Kantor Menko, Selasa (24/11).

    Untuk Pertamina, Mustafa mengatakan, ada pos-pos tertentu yang memerlukan penambahan atau penguatan, termasuk direktur hulu dan SDM. "Kemungkinan, itu yang sedang tapi belum final. Ini masih kita godok, jadi dinamikanya seperti itu. Itu bagian dari reformasi manajemen," ujarnya.

    Adapun untuk uji kelayakan dan kepatutannya, Mustafa menyatakan, sedang dalam proses penyelesaian. "Sedang jalan, untuk Pertamina on going. Kita harapkan, belum berani pasang target. Yang jelas minggu ini kita akan lebih banyak fokus pada Pertamina. Meneruskan sedikit proses PLN," paparnya.


    kalau saya....

    dah lama i buat rombakan. si golok tu i rehat kan jer. dia dah apa u kata tadi..

    emmm dah penat ye...
    si golok tu kena taubat la. sebelum dia kene rombakan tu nanti.............

    ReplyDelete
  6. KUALA LUMPUR, Nov 24 —Teoh Beng Hock was laid to rest again after Buddhist rituals were performed. His brother and sister were at the grave site while his parents stood afar, in accordance with Chinese beliefs that parents do not attend the burial of their children.

    DAP’s Lim Kit Siang was also at the Nirvana Memorial Park, along with Teoh’s former boss Selangor exco Ean Yong Hian Wah, Segambut MP Lim Lip Eng and former DAP secretary-general Kerk Kim Hock.

    Teoh’s casket arrived from the Sungei Buloh hospital at about 9.50am. Dozens of reporters and photographers were at the scene, along with several uniformed and plainclothes policemen.

    A bed of white carnations was placed on top of his grave after the burial and his gravestone was put back into place.

    His favourite food, including local kuih prepared by his wife’s aunt, was also placed at the foot of his grave.

    Lee Lan also expressed her thanks to the public, the management of the cemetery and Kerk for their help and support.

    kalau saya....

    kalau saya jadi si golok. dah tentu saya mintak maap kat orang yang penah saya penaya.

    bukan apa, saya tak nak kubur saya dikorek lepas saya mati... saya bukan boleh hidup selama lama nya.
    cuma nak kasi nasihat jer... untuk diri saya sendiri..........

    ReplyDelete
  7. Di hari penghabisan
    Waktu di pelabuhan
    Air mata berlinang
    Sedih ku meninggalkan
    Kawan-kawan ku sayang

    Tak dapat ku berkata
    Hanya bersalam mesra
    Sungguh terasa hiba
    Kalau akan berpisah
    Tak tertahan airmata

    ( korus )
    Kerana persahabatan
    Telah erat di hati
    Tapi apakan daya
    Ku mohon diri

    Lantaran ayah ibu
    Telah rindu menunggu
    Aku pulang dahulu
    Namun tetap ku nanti
    Semoga jumpa lagi

    ReplyDelete