December 28, 2009

MANA PEJABAT BAPA

saya membesar dalam sebuah rumah yang asalnya tapak sebuah dewan dan kemudiannya berubah menjadi kedai dan akhirnya dibeli bapa saya pada tahun 70an untuk dijadikan rumah. sangat kecil rumah tersebut seingat saya, hanya ada ruang tamu, sebuah bilik dan dapur.

menariknya rumah itu, kerana dalam bertahun kemudianya, bapa dan mak berjaya menjadinya kediaman yang selesa untuk kami 9 beradik. permulaannya seingat saya bapa menyiapkan dapur baru untuk tujuan penyediaan jualan gerai laksa, kemudiannya pakngah saya yang dipanggil abah dari felda teloi kanan dan paksu dari padang tembak kulim menyiapkan pula ruangtamu dan ruang depan yang dipanggil beranda.

apabila kehidupan kami semakin baik bapa menyiapkan pula tambahan 3 bilik bersebelahan ruang tamu. pengubahsuaian tidak tamat disitu apabila sebuah bilik lagi dibuat bersebelahan dapur, dan mak mendapat tambahan keluasan dapur, siap dengan kabinet dapur yang dibuat abang sulung saya.

apabila saya memasuki universiti, rumah keluarga saya menjadi 6 bilik tido, 2 bilik air, 2 ruang tamu dan sebuah dapur yang selesa, bapa tambah lagi loteng untuk tujuan simpanan barang, dan menghadapi banjir. hehehehehe tu la arwah bapa, cuba memenuhi kehendak dan keperluan anak-anak.

bab perancangan kena la betul, kalau tak jadi macam jajahan selama la, tak pernah sempurna. kejap buat kejap runtuh. ambil contoh pejabat tuanpenasihatsilatulrahim, sejak dia jadi pengarah dia buat lubang merpati kat depan pejabat, hahahahaha tak guna langsung, sentiasa tutup, macam pajak gadai punya kaunter, lepas tu ubahsuai lak bilik, konon nak jadi tempat tetamu bertandang, hehehehhehe nampak macam tempat sembang-sembang je. yang kelakar baru tahun 2008 pejabat ini diubahsuai, tahun 2009 pun ubah lagi. mana dasar yang tuanpenasihatenjinnyior guna, ke tiangserisungaibayu guna pengaruh dia tekan tuanpenasihatenjinnyior. maklumla tuanpenasihatsilaturahim nie penditaimport. nampaknya barang import lebih dipercayai orang akan kualitinya. setakat hari nie berapa banyak dah duit jajahan selama habis untuk pejabat tuanpenasihatsilatulrahim, pejabat yang 4 ekor gajah boleh duduk hanya diisi dengan 2 tapir saja, bukankah membazir namanya tu.

selalu jugak tuan director berulang alik depan pejabat silatulrahim, memang la ramai yang datang, tengok lagak macam kontraktor saja, bukan pun pelanggan-pelanggan yang boleh mendatangkan keuntungan kepada jajahan selama, sebaliknya muka-muka yang nak perabih duit saja. satu lagi pemandangan yang biasa depan pejabat ini ialah pekerja kontrak yang sibuk dok buat ubahsuai sepanjang tahun. hehehehehe mau tanya la tuanpenasihatsilatulrahim, u punya KPI buat ubahsuai pejabat ke...ke itu KPI tuanpenasihatenjinnyior...dah konpius nie.

semalam sembang-sembang dengan askarpembawautusan, mau gelak pun ada, masing-masing sibuk gelakkan satu askar. kononnya kerjanya dah bertambah kerana pejabat kena pecah. satu kat rumah kedai, yang lain-lain bertaburan dalam jajahan. pejabat kena pecah dengan kontraktor rupanya. hahahahaha pejabat lama mereka nak dibuat istana besiburuk. sian kat tuanpenasihatenjinnyior, dalam dok sibuk-sibuk buat pejabat orang lain, pejabat sendiri terlupa nak buat. lagi kesian kat askarpembawautusan, susah betul nak hantar utusan kerana pejabat dah bertaburan seluruh jajahan.

hehehehe mau tanya tiangserisungaibayu, berapa mau kasi markah penilaian sama tuanpenasihatenjinnyior tahun ini. tuan director cadang bagi je 79.9, tu pun kira tinggi la kerana banyak sangat projek tergendala. satu lagi markah tuanpenasihatsiparangkontot jangan lebih 78 markah, hehehehe ingatan tuan director semasa nak bagi markah tu kena la adil.


p/s . tuan director jalan-jalan di pulau pinang, masuk menyusuri lorong kulit ( roadwalk ) nampak sekumpulan manusia mengerumuni seorang penjual, makin dekat makin nak tahu apa yang dijualnya. hahahaha rupanya jual cincin batu sakti ,ada kayu, ada batu buat tangkal kuatkan diri. cuma nak ingatkan percaya tangkal ini syirik la tuan-tuan semua...kalau ada sapa-sapa pakai cincin sakti baik buang je la atau bagi pada tuan director untuk dibuat batu pancing...hehehehehe

December 27, 2009

JAMBAN PILIHAN KALBU

pernah menonton filem ali baba bujang lapok lakonan p ramlee dan sarimah, tentu sahaja adegan yang kena mengena dengan tajuk filem pendek kali ini ialah bila 40 penyamun menyerbu jamban kerana helah ibrahim pendek ( sarjan ) yang memangkah rumah untuk disamun dihidu oleh sarimah si tukang gaji.

maka empunya diri sekelian penguasa jajahan selama telah dipanggil mengadap tiangserisungaibayu untuk membicarakan gerangan jamban yang manakah paling sesuai untuk dibuat tempat simulasi perang para cendikiawan dan tentera.

tiangserisungaibayu : saya memanggil datuk-datuk sekelian adalah bertujuan untuk memutuskan dimanakah tempat yang paling sesuai untuk kita menjalankan simulasi perang untuk tahun hadapan. pohon datuk-datuk sekelian memberi cadangan hendaknya.

tuanpenasihatsiparangkontot : ( tampil memulakan bicara dengan lagak panglima ) wahai tok empat yang bijaksana, hamba ingin menyatakan buah fikiran berkaitan perkara yang penting ini. hamba cadangkan agar jamban yang paling busuk kita pilih untuk diperbuat kem semulasi perang kita. cadangan hamba ini kerana dengan pengalaman tinggal ditempat yang busuk dan teruk barulah warga jajahan selama akan insof dan berterimakasih atas peluang mereka menghambakan diri di jajahan ini.

3abdul2 : ( sambil mengunyah sireh sejak tadi ) hamba menyokong cadangan tuan hamba siparangkontot untuk memilih tandas yang buruk,busuk dan meloyakan untuk melatih tentera, lagi pun para cendikiawan yang hadir nanti akan lebih bersyukur dengan kemudahan di jajahan selama berbanding jamban yang kita pilih sebagai kem.inilah yang kita perlu terapkan dalam jiwa tentera dan cendikiawan jajahan selama. apapun tuan hamba ingin mengingatkan bahawa walaupun jamban yang teruk kita pilih, kita sebagai pembesar jajahan tetap akan tinggal dijamban yang bersih kelak kerana datang sebagai tetamu.

3abdul1 : ( yang sejak tadi tersenyum melihat perbincangan lalu mencelah ) hamba rasa jamban yang kita perlu pilih hendaklah bersih dan harum, kerana dalam banyak riwayat yang hamba baca, tertulis bahawa jamban yang bersih boleh meningkatkan semangat para tentera dan cendikiawan dalam membuat simulasi perang, juga membolehkan para tentera dan cendikiawan menumpukan perhatian serta meningkat kebolehan mereka menerima ilmu baru...itulah pendapat hamba wahai tok empat.

tiangserisungaibayu : wahai siparangkontot, kenapakah jamban yang busuk dan meloyakan ini harga lebih tinggi dari jamban yang bersih dan harum, kenapakah kita memilih jamban yang busuk dan meloyakan dari jamban yang bersih dan membau harum.

tuanpenasihatsiparangkontot : hamba berpendapat jamban yang busuk dan meloyakan lebih memberi pengajaran kepada para warga jajahan, lagipun harga yang dikenakan berpatutan dengan bau yang meloyakan yang telah disediakan. berkaitan dengan harga yang lebih mahal, rasanya tiada masalah....

tuanpenasihatenjinnyior : hamba tidak berani memberi buah bicara kerana malu dengan kegagalan hamba menyiapkan istana labah-labah mengikut masa, lagi pun kini hamba menumpang mengunakan jamban panglima perang yang lain.

tuanpenasihatadamasyuk dan tuanpenasihatkhutudkhanah : ( sampil duduk bersimpuh ) kami berdua menyokong akan nasihat siparangkontot tadi


p/s : dialog tidak dapat diteruskan kerana tuan director geli geleman dengan bicara siparangkontot....heheheehe filem pendek yang akalnya panjang. tuan-tuan penonton agak-agak jamban mana tuan-tuan nak pilih bila nak....RM0.20 jamban busuk atau RM.10 jamban bersih dan harum

December 21, 2009

HANG PA TAU DAK

Saya jauh diutara apabila sms masuk dan menyampaikan suatu yang melucukan berlaku dijajahan selama. Dalam kesibukan membuat pengambaran filem panjang bertajuk kreativiti dan innovasi dalam pengurusan. Saya cuba juga memenuhi harapan peminat filem pendek saya yang merengek meminta filem baru ditayangkan. Sejak semalam saya berusaha mendapatkan talian sesawang untuk menayangkan filem pendek saya namun kecewa setelah berkali mencuba. Malam ini sekitar jam sebelas suku, saya berjaya dan merasa terharu kerana dalam jam lewat malam ini pun ada 2 peminat yang sedang menonton.

Saya berada di utara sejak ahad lepas untuk bercuti dan mengarah filem panjang untuk penerbit luar yang berminat dengan cara saya. Perjalanan hari ahad lancar, setelah berhenti makan di hentian gunung semanggol untuk menikmati makan tengahari, saya sekeluarga memasuki pulau mutiara melalui jambatan. Walaupun iki dan ama mengundi memasuki pulau melalui feri dan disokong saya, namun isteri tersayang mengunakan vetonya memaksa saya mengunakan jambatan.

Berada dihadapan jambatan ialah USM, sebuah university apex yang saya melangkah memasukinya sebagai gedung pengurusan yang menarik untuk dipelajari. Di sini saya belajar pengurusan konvokesyen yang memberi nilai tambah yang bukan sedikit terhadap cara kerja saya, kemudiannya saya singgah berkali lagi dengan sambutan mesra kakitangan unit latihan untuk belajar dan meniru system pembangunan latihan berterusan yang dipanggil singkatannya CPD. Kunjungan ke USM bukan sedikit kesannya kepada saya kemudiannya kerana diambil tindakan akibat membuat perubahan. Khamis nanti mungkin saya akan berpusing dalam USM untuk member peluang kepada isteri mengimbau kenangan lamanya ketika bergelar pelajar di situ.

Apabila memasuki jalan Scotland, kenangan lama menerjah fikiran. Kira-kira 22 tahun lepas saya merupakan pelajar sekolah teknik tunku abd rahman putra pulau pinang, jalan ini dan jalan air itam merupakan 2 jalan utama terletaknya sekolah-sekolah lain yang berjiran seperti convernt Greenland, al-mashor lelaki, penang free school dan seri muatira. Saya biarkan kenangan menjalar dalam urat nadi untuk kembali ke zaman itu, dalam filem pendek akan datang saya akan filemkan semua pengalaman menarik ketika belajar di TI Penang.

Jom kita kembali ke jajahan selama. Rupanya tak tenang saya dikejauhan, sms masuk berganti bercerita alkisah dua peristiwa aneh dan pelik yang berlaku. Kisah pertama apabila 3abdul2 beria-ia mengatakan tak salah kita menerima hadiah hasil kemenangan dalam al-pakari walciptaan kerana itu sebagai pengalak untuk golongan cendikiawan. Cuma nak bertanya kenapa 2 orang yang tak menang apa-apa pun juga mendapat hadiah, adakah kerana mereka yang telah Berjaya memujuk syarikat durian runtuh untuk memberi hadiah juga perlu diberi hadiah. Kalau tak salah jom kita ramai-ramai adu pada SPRM agar nama orangbesar jajahan yang terpalit fitnah dalam kes 19 mesintaipkayaingatan ini boleh dibersihkan. Kalau satu mesintaip harganya 3k, dah 60k nampaknya syarikat durian runtuh melabur, kenapa mesintaipkayaingatan tiangserisungaibayu paling mahal antara semuanya. Syarikat yang sama juga khabarnya member 39k tajaan untuk acara di istana kuda emas tempohari. Dalam 2 bulan syarikat durian runtuh melabur hampir atau lebih daripada RM100K untuk xtvt jajahan selama. Saya tertanya-tanya mungkinkah ada lagi tajaan yang diluar pengetahuan kita dan apakah motifnya.

Perkara kedua blackberry kawan saya hilang, katanya kali terakhir dia letak di atas meja dalam rumahnya, kerana dia kaya dia nyata mampu menggaji 2 orang gaji untuk mengemas rumahnya. Maka 2 oranggajinya dia marah dan tuduh mencuri telefontangan jenama buah ini. Habis diumpatnya kedua-dua orang gajinya kononnya mencuri telefontangan tersebut. Orang gaji yang tak berpuashati ini kemudiannya mengatakan adalah baik untuk disiasat perkara tersebut, mana tau tuannya tersalah letak. Maka orang gaji pertama dan kedua terus mengeluarkan telefontangan masing-masing dari jenama buah-buahan juga dan membuat pengesanan mengunakan GPS dan membuat panggilan….hahaha rupa-rupanya telefontangan tuannya tertinggal didalam tandas. Malulah kawan saya tersebut kerana pertamanya menuduh salah orang yang benar dan keduanya kerana mendapati telefontangan kebanggaannya turut mampu diguna orang gaji. Dengar khabar tiangserisungaibayu pun hilang telefontangan cuma tuan director tak tahu jenama apa dan dan dah jumpa ke belum. Sapa-sapa yang jumpa pie la bagi balik ye, tak baik amik barang orang…

December 16, 2009

PINDAH KEM 2

jamal pak tongkol lega, dari tinjauan rambang yang dibuat bersama rakan-rakan seperjuangan ternyata kem baru yang akan dihuni tiada masalah. orangbesarjajahan yang memerintah ternyata profesional dalam kerja. meniti hari untuk ke kem baru, jamal pak tongkol menyiapkan dikri penyerahan kuasa-kuasanya, semua panji-panji kem lama telah dikemaskini, pang5perang baru akan berarak masuk kurang 3 minggu akan datang, jamal pak tongkol berharap penyerahan kuasa akan berlangsung sempurna. kuasa yang berlingkar di atas bahunya akan diturunkan kepada pang5perang baru, sementelah itu pula jamal pak tongkol akan diberi kuasa baru di kem barunya.

jamal pak tongkol mengaru-garu kepalanya yang tak gatal memikir pula kenapa dirinya dan beberapa rakan lain bertukar kem. dari koridor kuasa jamal pak tongkol mendapat khabar pertukaran ini untuk mereka yang naik pangkat, syukur kerana sekarang dia naik menjadi pang5perangkanan selepas lama menjadi pang5perangmuda di kemnya. cuma hairan juga dirinya kenapa hanya sedikit pang5 yang ditukarkan sedangkan ramai yang naik pangkat, pang5perang lain ada yang naik pangkat tak juga pernah bertukar, ada juga pang5perangmuda yang bertukar berkali-kali, ada juga pang5perangkanan yang sudah berkali juga ditukar. ada pang5perang yang bertukar 5 hinga 6 kali dalam tempoh 5 tahun. tuanpenasihatsiparangkontot mungkin ingin memecah rekod barangkali..... hehehehe.

bercerita tentang peranan tuanpenasihatsiparangkontot dalam hal-hal berkaitan bertukar kem ini macam hikayat seribu satu malam. sangat berkuasa seperti ahli sihir yang menasihati raja pada zaman dahulukala. kuasa tuanpenasihatsiparangkontot dalam hal pertukaran ini sering dibesar-besarkan. pernah dalam satu persidangan yang tuan director hadir, pang5perangtanggukikan mengatakan bahawa hal-hal pertukaran kem adalah kuasa siparangkontot, bila dibelakang siparangkontot dia lah yang mengetuai kumpulan wawasan berjumpa tiangserisungaibayu mengadu siparangkontot menyalahgunakuasa dalam hal-hal pertukaran kem. berjaya kiranya pang5perangtanggukikan memainkan peranan sebagai sesumpah dalam jajahan selama.

tuan director tak pernah percaya dengan kuasa-kuasa ini. yang kita pegang bukan kuasa tetapi tanggungjawab, di dunia kita tanggung di akhirat kita jawab. kerana itu bila kita diberi amanah mengetuai atau memimpin kita kena dipandu oleh peraturan-peraturan. mereka yang beria-ia mengatakan bahawa pertukaran kem tidak memerlukan peraturan hanyalah orang-orang yang lemah dan seringkali cenderung ingin mengunakan kekurangan tersebut sebagai cara menyalahgunakuasa. mereka takut bahawa dengan adanya peraturan kuasa mereka (kononnya ) akan terhad. sebenarnya mereka ini ada kelemahan mengikuti peraturan. dalam pengurusan ini disebut sebagai birokrasi. bukan untuk menyusahkan tetapi sebagai benteng integriti pengurusan membuat keputusan.

semalam bila mengarahkan filem pendek PERTUKARAN KEM tiada banyak maklumat yang diperolehi, banyak hanya rumus dan dengar cakap sahaja, lama juga sebelum tuan director mula mendapat maklumbalas hangat penonton. rupanya ada cerita sensasi disebalik semua ini, dari pang5perangkanan diperolehi cerita bahawa sebelum pertukaran kem berlaku telah berlaku persidangan meja bulat antara tuanpenasihatsiparangkontot dengan pang5besarchahketing, serikandibahtera dan serikandisentosa. mereka sepakat untuk membuat pertukaran kem dengan adil dan saksama....heheheheehe buang siapa yang mereka tak suka dan amik siapa yang mereka sayang. setelah hangat berdebat keputusan telah dibuat tanpa saksi lain kecuali diri sendiri.

keputusan yang dibuat telah dibawa ke pengetahuan tiangserisungaibayu untuk pengesahan, dengar cerita apa yang dipersetujui dalam persidangan meja bulat tak pun dibawa untuk pengetahuan tiangserisungaibayu, sebaliknya siparangkontot membawa keputusan sendiri ( biasa la kan siparangkontot selalunya terlupa apa yang dibincangkan, lazimnya lain dicakap lain dibuat, tambahan kalau takde minit yang dicatat). tiangserisungaibayu ternyata kurang selesa dengan beberapa perkara berkaitan dengan perubahan kem pang5perang. tiangserisungaibayu telah mengarahkan siparangkontot mengubahsuai sedikit perpindahan kem pang5perang. siparangkontot bersetuju dihadapan tiangserisungaibayu untuk membuat perubahan yang dicadangkan.....cuba teka apa yang berlaku kemudiannya. tuanpenasihatsiparangkontot tidak pun peduli dengan cadangan tiangserisungaibayu, sebaliknya telah membuat perpindahan kem berdasarkan citarasa sendiri....padan muka tiangserisungaibayu

kalau dilihat perubahan kem ini, langsung tak ada integriti. pang5perangkhas untuk tiangserisungaibayu dan 3abdul1 bertaraf kanan, kalau ikut peraturan mereka hanya layak dijaga oleh pang5perangmuda sahaja. di kem tertentu pulak dari kerja-kerja pang5perang kini hasil perpindahan kem akan hanya dijaga oleh pembantupang5perang. dengar cerita kerja yang dibuat selama ini oleh sarjanmejaraskar akan dibuat pula oleh pembantupang5perang. semua kekalutan ini berlaku kerana jajahan selama percaya dengan kuasa sakti tuanpenasihatsiparangkontot. kalau mengikut peraturan dan waran, semua ini takkan berlaku. perpindahan kem patutnya berlaku tiap 3 hingga 5 tahun. semua orang kena faham, orangbesarjajahan perlu tunjuk teladan, bersedia menerima pertukaran pang5perang masing-masing bila sampai waktu dan tak kira apa pun alasannya.

tuan director nak gelak pun ada bila orangbesar jajahan termasuk tiangserisungaibayu mengatakan jangan tukar pang5perang tertentu kerana kepakaran mereka diperlukan di kem lama. kalau dah pakar sangat pang5perang buat kerja buat apa kita perlukan lagi orangbesar jahahan mengetuai kem, baik bagi je jawatan tu kat pang5perang, tak rugi elaun yang kita dok bayar kat tuanpenasihat dan orang besar jajahan setiap bulan. alasan bahawa perpindahan kem untuk jawatan tertentu tak boleh dibuat juga menunjukkan bahawa konon-konon pang5perang tersebut telah dilahirkan untuk jawatan tersebut.....hehehehe dah mirip2 nabi la rasional ini. adakah sebelum jawatan diwujudkan kita telah memilih penjawatnya...fikir la tuan-tuan.

tuan director ingin mengingatkan diri sendiri dan penonton semua, dalam menguruskan sebuah jajahan yang paling penting peraturan, kalau peraturan tidak ada kita sama la seperti mengendalikan sebuah kapal yang tiada peta perjalanan dan teropong...kita buat apa yang kita suka dan tinggalkan apa yang kita benci....langsung tak akan berjaya. itu lah nasib buruk jajahan selama sedekad berada dibawah pemerintahan siparangkontot yang tiada misi dan visi

December 14, 2009

PINDAH KEM

jamal pak tongkol termenung di birai jendela, sejak sepurnama yang lalu, hatinya sering berdetik kencang, entah jembelang apa yang melintas rumah 2 tingkat setengah yang dibeli dengan duit kwspnya, tiada petanda rezekinya dari sumber haram, zakat dibayar, sedekah setiap jumaat, bacaan yassin tak lupa buat arwah berdua setiap minggu, kalau kenangan arwah hinggap di pintu hatinya al-fatihah dikirim. namun sejak dua menjak ini hatinya tak keruan, seolah petanda celaka bakal menjelma, tiap kali itu juga dia memohon keampunan tuhan yang adil.

aloha seri muka asyik tersengih je sejak jumpa tuanpenasihatsiparangkontot, askar-askarnya pula hairan dan ajaib dengan perubahan aloha seri muka, maklum la, aloha seri muka nie boleh tahan juga mulutnya, kalau nak tegur askar bawahannya, suaranya bak murai tercabut ekor. kenangan dalam perjumpaan peribadi dengan ketuanya menjalar dalam kotak fikiran, tak sangka bosnya menaruh kepercayaan untuknya menjayakan projek besar jajahan. cuma satu yang dia agak ralat.....heheheehehe teka la ye

riuh rendah jajahan selama hari nie, umpama jom heboh plak jadinya. askar-askar pembawa utusan sibuk dengan tugasan masing-masing, dengar kata ada perkhabaran penting keluar dari bilik tuanpenasihatsiparangkontot, ditangan masing-masing kejap kemas dipegang surat perintah pertukaran kem. ramai yang terlibat katanya. askarpembawautusan kini menjadi berita hangat, kerana kedatangan mereka ditunggu. pang5perang ada yang berdebar tak kurang juga buat selemba je.

berita pertukaran kem mula menular sejak pagi tadi. bayangannya dah berbulan diberikan, nampaknya tuanpenasihatsiparangkontot agak berani kali ini, tak macam tahun lepas, lepas kena sembur dengan pang5peranghatihitam dan pang5perangtanggukikan dalam satu perbincangan, pertukaran kem dibatalkan dan diam begitu saja. harap-harap kali ini pang5perangtanggukikan tak akan membawa rombongan lagi ke koridor kuasa untuk memujuk tok empat tiangserisungaibayu campurtangan.

tuanpenasihatsiparangkontot amat menjaga kuasanya dalam hal pertukaran kem. dalam banyak persidangan, itu lah yang dilaung-laungkan bahawa kuasa pertukaran kem adalah kuasa saktinya. kadang-kadang nak gelak pun ada kerana tuanpenasihatsiparangkontot ini sangat bangga dengan kuasa tersebut, tanpa memahami bahawa kuasa tersebut terikat dengan beberapa peraturan lagi. kerana itu siapa pun tak percaya dengan kuasa sakti tersebut kecuali dirinya.

esok mungkin kuasa sakti tuanpenasihatsiparangkontot akan teruji. petang ini dijangka sudah dimulakan usaha dibuat oleh tuan-tuanpenasihat lain untuk mengurangkan kuasa sakti tersebut kerana tak bersetuju dengan tindakan tuanpenasihatsiparangkontot menukar pang5perang masing-masing. koridor kuasa akan mula dihujani dengan utusan, tiangserisungaibayu akan mula sibuk melayan kerenah orangbesar jajahan yang menentang pertukaran kem..hehehee rasa-rasa kuasa sapa lebih sakti ye.

jamal pak tongkol akhirnya sedar, gelodak jiwanya berasas, surat dari askarpembawautusan telah diterima, dia ditukarkan kem. bersyukur kerana tak perlu melayan orangbesar jajahan yang hanya tahu mengarah sahaja, cuma hatinya berdetik kalau-kalau pertukaran kem umpama keluar dari mulut harimau masuk pula ke mulut buaya. aloha seri muka pula banga kerana pertukaran kem yang diinginkan berjaya dengan pertolongan kuasa sakti tuanpenasihatsiparangkontot...dalam celah-celah itu juga sarjanmejaraskar juga ditukarkan, nampaknya ada orang telah guna helah satu peluru dua musuh dalam isu pertukaran kem.

tuan director pun nak pindah, lebih baik balik jaga kambing, dah penat la dok jaga durian tapi tak dapat nak rasa hasilnya, habis dijual tuanpenasihatsiparangkontot kepada peraih....hehehehe selamat maju jaya sarjanmejaraskar ditempat baru.....

December 13, 2009

siapa yang kaya...siapa pula yang ....

kelakar pun ada bila ada cadangan untuk menjimatkan perbelanjaan kerajaan selalunya akan melibatkan kakitangan kumpulan sokongan. jarang sekali kita melihat atau membaca bahawa kumpulan pengurusan yang akan terlibat. kalau terlibat juga lazimnya yang akan terima tempiasnya tetap kumpulan sokongan. jom kita lihat macam mana nak jimat duit kerajaan secara lebih baik dan berkesan

Ahmad Muhammad seorang pembantu am pejabat, kerjanya setiap hari hantar dan terima surat, surat sapa yang dia hantar, tentu la surat pejabatnya, minyak yang dia isi dalam tangki kapcai atau kancilnya siapa yang bayar, tentu dari poket sendiri kan, keretanya sapa bagi, tentu la hasil dia berjimat sedekad umurnya . berapa gaji Ahmad....hehehehe sendiri pikir la. kalau cubaan dibawa ke mesyuarat untuk tambah kemudahan Ahmad mau mengamuk ketua organisasi, habis diungkitnya....antaranya elaun basikal ahmad, berapa nilainya tuan-tuan....sendiri pikir la

lain pula dengan Ahmad Lahab, dia ketua jabatan, dapat sebuah kereta rasmi, dapat pula kad minyak, bukan dia takde kereta dan tak mampu nak isi minyak, cuma itulah kemudahan yang dia dapat. kereta sendiri dia simpan kat rumah tak lupa diselimut, maklumla kereta import. nak kemanapun dia guna kereta jabatan, makan kenduri dia kata tugas rasmi kerana dijemput oleh kakitangan, pergi pasar pun tugas rasmi kerana menjemput kakitangan datang makan-makan kat rumah, nak pergi beli akhbar pun tugas rasmi kerana sebagai ketua jabatan dia kena banyak membaca. pandai sungguh ahmad lahad beri justifikasi.

paling menarik sekali Ahmad Tempei, dia ketua jajahan, dapat sebuah kereta rasmi, dapat kad minyak dan dapat seorang pemandu. mana-mana dia pergi pun guna kereta rasmi kerana dia takde kereta sendiri, nak kata tak mampu tentu la pecah kepala nak cari alasannya. kereta rasminya dah macam kereta sewa je, kejap isteri dia bawak, kejap anak jantan dia, kejap plak dia yang bawak, nasib baik anak pompuan belum ada lesen. kalau dia nak guna sepanjang hujung minggu untuk balik kampung, kad minyak pemandu yang dia akan gunakan...kelakarkan kad pemandu bos yang guna. semua tempat yang dia pergi adalah tugas rasmi kerana dia ketua jajahan...hehehehehe pergi sarapan, makan tengahari, minum petang dan makan malam, semuanya kereta rasmi.

kalau difikirkan, apa la logiknya kereta rasmi diberi kepada orang yang banyak gajinya, nak kata tak mampu, antara 3 Ahmad yang paling miskin Ahmad Muhamad la kan. tapi dia lah yang saya lihat paling kaya antara semuanya, kereta dan minyak dia beli sendiri. kalau kerajaan nak jimat belanja, rasa-rasanya kena la fikirkan nasib 2 ahmad lagi tu, kalau kawalan kereta rasmi dibuat...mau menangis 2 ahmad kerana tak dapat balik kampung....so renung-renungkan agak-agaknya berapa kerajaan dapat jimat kalau 2 ahmad ditarik balik kereta rasmi

December 09, 2009

hari-hari terakhir....

ketika saya bersekolah di sekolah rendah sin teong mahang, hari terakhir datang dengan pelbagai rasa. sayang kepada sekolah yang berada atas sebuah bukit membuak-buak, sayang kepada guru-guru yang sangat prihatin mendidik saya walalupun berlainan bangsa dan agama, sayang kepada tukang kebun yang bernama maniam, yang saban tahun saya lihat mulut dan belakangnya dicucuk besi tajam dalam ritual agamanya. sayang kepada rakan sekelas yang kini bertebaran diseluruh alam, zaidi, malik, sukri, zubaidah rakan melayu saya, ahsu, chinwei, taksiang, jinhun, suhwen, sokchin, siewchin rakan cina saya, ravi, muniandy rakan india saya. tetiba, saya rindu kepada 1Malaysia versi saya 30 tahun yang lepas.

sekolah rendah ini banyak memberi pengajaran kepada saya. hari pertama di sekolah kejutannya dapat kawan-kawan dari pelbagai kaum. kemudian kesukaran bila ke tandas kerana hanya tisu sahaja disediakan, apabila darjah tiga bila tandas baru dibina, baru masalah ini selesai. hehehehehe tiga tahun kena bawa air bila nak ke tandas. bahasa pula memang la mandarin, sukar tetapi kemudiannya menjadi umpama nasi yang dimakan setiap hari.

perkara kedua yang menguji saya ialah bab makanan. pada usia darjah satu, memang sukar untuk menolak makanan yang disediakan di kantin sekolah oleh kontraktor cina. mana mungkin kita membezakan atau menerima konsep halal haram ketika itu. walalupun arwah mak dan pak mengingatkan saban hari tentang makanan, bebudak macam saya mungkin patuh dan ingkar. terdapat dua godaan, satu dari rakan-rakan yang mengajak untuk makan mee udang atau asam laksa yang sangat sedap...hehehehehe. keduanya pemberian makanan dari guru-guru untuk program bantuan makanan, nak ditolak rezeki kan. cuma apabila ramai pelajar islam menolak pemberian nasi lemak atau mee goreng, sekolah mengambil inisiatif menyediakan roti.

di mana pun kita berada, frasa hari-hari terakhir sentiasa mengekori kita. kita mungkin secara tetiba berhadapan dengan hari-hari terakhir sebagai bapa, anak, suami dan isteri bila ajal menjemput kita. ajal tidak pernah lewat walau sesaat pun menjemput kita. mungkin ajal tuan director berlaku ketika dia mengarah filem pendek atau ajal tuan-tuan penonton ketika menonton filem pendek saya...hehehehehe mana tahu kan.

tuanpenasihat, orang besar jajahan, pang5perang hatta askar biasa dan golongan cendikiawan juga akan mengalami frasa hari-hari terakhir tak kiralah apa jawatan kita pun. kalau bukan kerana ajal menjemput mungkin kerana kita dipecat daripada jawatan, meletak jawatan, memilih bersara awal atau sudah sampai masa untuk kita bersara. kalau di jajahan selama pula ditambah satu lagi, kerana kita sudah habis kontrak...hehehehehe dah tua la tu.

bercerita tentang habis kontrak ini, menjelma dalam kepada tuan director tentang tok empat tiangserisungaibayu, dengar kata kontrak dah nak habis. elok lah kot mula memikir-mikir tentang hari terakhir sebagai tok empat. kalau maharaja china atau firaun di mesir, lazimnya yang dibuat sejak awal pemerintahan mereka ialah makam yang besar dan mewah untuk hari terakhir mereka. tuan director nak tanya la apa yang tok empat nak tinggalkan kepada rakyat jajahan bila tiba hari-hari terakhir nanti.

zaman sekarang tak cukup dengan tinggalkan amanat atau wasiat sahaja. pemimpin kena fikir siapa yang nak ganti dia. jangan macam tok empat ketiga sebelum ini yang sampai hari ini menyesal menyokong tiangserisungaibayu sebagai pengantinya. tok empat tiangserisungaibayu kena mula fikir calon-calon tok empat akan datang, kalau boleh latih mereka sikit tentang membuat keputusan penting jajahan selama, sokong 3abdul dalam menjalankan tugas...hehehehe jangan plak sibuk dok lobi menteri nak kekal sebagai tok empat. huhuhuhuhu udah-udah la tu tok empat.

mungkin dah sampai masa kot hari-hari terakhir seorang tok empat...sebelum orang lain buat apa-apa acara, tuan director nak ucapkan selamat bersara la tok empat, mungkin baik untuk mengikut langkah ketua pengarah suruhajaya pencegahan rasuah malaysia. hehehehehehe tuanpenasihatsiparangkontot apa tunggu lagi, mungkin boleh mulakan cepat skit projek kambing...

December 07, 2009

tiru macam saya

mohon maaf kepada para pembaca yang sering mengikuti filem pendek saya kerana bercuti beberapa hari dan lewat mengemaskini filem baru. saya ke utara semenanjung beberapa hari dan semalam menemani ama dan iki ke klinik syifa untuk pembedahan kecil...hehehehe berkhatan. harap-harap ama dan iki akan lebih matang dalam hidup lepas ini.

semasa saya kecil, satu disiplin yang diterapkan oleh arwah bapa ialah berjimat cermat. bab bil air dan elektrik sangat dititikberatkan, arwah akan bertanya kenapa lampu bilik atau dapur tidak dipadamkan sedangkan tiada siapa yang berada dikawasan tersebut. paip air yang menitis airnya akan disoal kenapa tidak ditutup dengan elok. latihan ini kemudiannya menjadi budaya kepada saya untuk pastikan lampu ditutup dan penggunaan air cuba diminimakan.

arwah bapa juga sangat menitikberatkan hal-hal berkaitan makanan, walaupun suka berbelanja besar untuk makanan, dan kami 9 beradik tidak pernah kelaparan. bapa sering mengingatkan tentang perlunya menghabiskan makanan dipinggan, kalau hendak menambah atau mengambil makanan pastikan mampu menghabiskannya, jangan membazir dan suka mengikut perangai syaiton katanya.

jajahan selama juga cuba menerapkan budaya berjimat cermat. kalau bab elektrik, kakitangan selalu diingatkan tentang menutup suis lampu ketika rehat pukul 1, maka kini kita melihat banyak kem-kem bergelap ketika rehat pukul 1. orangbesar jajahan juga berusaha keras memastikan arahan tok empat dipatuhi.

macam-macam cara berjimat dicadangkan untuk mengurangkan kos pengurusan dan pentadbiran ini. sekarang ini popular pula tentang kurangkan penggunaan kertas. arahannya gunakan kertas kitar semula, semua kem digalakkan mengunakan kertas belakang dan depan untuk semua urusan. sekali lagi sibukla orangbesar jajahan berceramah tentang keperluan mengikuti arahan tok empat jajahan.

tuanpenasihatkeranatuhan juga sibuk mempromosikan slogan jimat cermat ini. dengan bangganya arahan menulis jumlah salinan robot pendua juga diamalkan. maka sibuklah orangbesar jajahan mengarah sarjan tentera masing-masing mewujudkan buku-buku penggunaan robot pendua ini.

dengan semua langkah penjimatan ini, banyak juga wang yang dapat dijimatkan oleh jajahan selama, mungkin ratusan ribu ringgit. tok empat juga berjimat dalam menguruskan jajahan selama, cuma caranya saja berbeza. contohnya dalam lawatan ke negara sonota musim salju bilik penginapan 5 bintang untuk penginapan tok empat telah dinaikkan taraf menjadi 6 bintang. lawatan 8 hari ke negara bekas tuan penjajah menjadi 10 hari dan terbaru dalam sibuk-sibuk seluruh negara sibuk dengan ekonomi yang semakin mengucup, tok empat dengan bangganya menjalankan sembang-sembang kedai kopi di istana kuda emas.

hehehehehe jangan marah ye tok empat, tuan director cuma ingatkan je, penat-penat semua askar berjimat takkan tok empat berbelanja sakan, duit jajahan ini amanah negara bukan keluarga kita punya. dengar cerita jajahan lain berjimat rasa bangga tuan director, ada tok empat jajahan lain bila menaiki burung besi hanya guna tiket ekonomi je, tok empat tiangserisungaibayu bila lagi nak tunjukkan konsep kepimpinan melalui teladan.

November 29, 2009

cemburunya i


saya membesar bersama 8 adik beradik yang lain. pak dan mak melakukan pelbagai kerja untuk menyara kami 9 beradik. walaupun hampir sepanjang masa kedua arwah berniaga, ada satu ketika arwah pak dan mak pernah berhijrah dan tinggal di besut terengganu dan bekerja di ladang ayam di kawasan sura gate, berdekatan dengan bukit besi. tindakan ini diambil kerana ingin memastikan kami semua mendapat makan dan pakai yang sempurna.

kehidupan kami sekeluarga sangat menarik, walaupun sedikit susah dan kesempitan, arwah pak dan mak berusaha keras memenuhi tanggungjawab mereka. walaupun kadang-kadang perlu berjuang untuk mendapatkan sesuatu, pada saya hakikat ini kemudiannya amat berguna bila saya bekerja, dan semangat juang itu tidak pernah padam, tinggalan kedua arwah yang paling saya hargai.

sebenarnya sepanjang hidup saya ketika kecil dan remaja, saya sangat teringin memiliki basikal sendiri, sesuatu yang tidak pun menjadi kenyataan sehingga sekarang ini. semua basikal saya adalah pemberian atau tinggalan abang dan kakak. saya belajar menunggang basikal mengunakan basikal mini kakak dan kawan-kawan. selepas saya pandai menunggang saya selalu juga berpeluang mengunakan basikal tua tokwan saya. basikal mini kak kinah kemudianya saya ubahsuai untuk diri sendiri bila kak mula bekerja di kuala lumpur. semasa tingkatan 2 saya mendapat sebuah basikal daripada abg mad iaitu abang ipar saya, walaupun basikal terpakai, saya guna hingga tingkatan 3 untuk berulang alik ke sekolah menengah mahang.

cemburu adalah sifat yang baik kerana mendorong kita untuk berusaha mendapatkan sesuatu seperti orang lain. mari kita lihat sifat cemburu yang sangat menarik di jajahan selama

cemburu buta. sifat ini dipunyai oleh orangbesarjajahan yang mempunyai dayang-dayang untuk melayan mereka. yang kelakarnya dayang-dayang ini bukan isteri mereka tetapi kalau lah ada mana-mana pang5perang yang cuba berbaik dengan dayang-dayang ini hukumannya sangat berat iaitu dibuang dari kem tentera atau istana. lagi kelakar ada juga orangbesarjajahan yang tidak membenarkan dayang-dayang ini bertukar kem atau istana kerana terlalu la cinta akan dayangnya.

cemburu tuli. sifat ini sangat pelek kerana yang dicemburui ialah sifat buruk orang lain. contohnya jamal pak tongkol sangat cemburu melihat sifat pemalas dan culas aloha seri muka. hahahahaha kelakar bukan kerana warga jajahan berlumba-lumba untuk malas kerana orangbesarjajahan sangat mesra dengan golongan pemalas, cuba lihat berapa ramai kaki malas yang terdapat di kem dan istana yang bebas berbuat sukahati tanpa diambil tindakan.

cemburu songsang. heheheheehe bukan hubungan songsang tau. cemburu ini lebih kepada cemburu orangbesarjajahan terhadap kakitangan yang cemerlang, mereka sangat khuatir kalau-kalau kerja hebat kakitangan mereka mendapat pujian tok empat. kebanyakkan orangbesarjajahan yang ada sifat ini selalunya akan membunuh kerektor kakitangan cemerlang mereka di depan tok empat sehingga tok empat yang emosi akan benci pada kakitangan cemerlang jajahan.

cemburu singa atau harimau. heheheheehe ini yang paling teruk tau, pernah lihat harimau atau singa membunuh anak singa atau harimau betina. kenapa singa jantan berbuat demikian, kajian mendapati tindakan ini diambil untuk memboleh singa betina biang dan singa jantan dapat mengawan dengan segera. cuma dalam kes di jajahan selama, pang5perang akan dibunuh kerjayanya agar tidak menjadi ancaman pada orang besar jajahan pada masa depan

cemburu tarak sebab. ini super teruk, kalau dah kena penyakit ini patut dibuang dari jajahan sahaja. contohnya bila pang5perang atau ketua askar memarahi askar-askar biasa yang malas, bukan pujian diberikan sebalik pang5perang atau ketua askar ini akan ditukar kem, tambahan pula yang pergi mengadu dan menangis ini askar muda yang cantik, lagilah penyakit cemburu tarak sebab ini akan mengila dalam diri orangbesarjajahan.

agak-agak bilalah tok empat nak menjelma menjadi tun fatimah, penyakit cemburu ini sekarang sedang berleluasa, dengan khabar ramai pang5perang akan bertukar tahun 2010, banyak kes hanya kerana cemburu. huhuhuhuhuhu dah macam H1N1 je, ubat mujarab sebelum terkena penyakit ini ialah cuci muka, tangan, rambut dan kaki lima kali sehari, huhuhuhhuhu

November 24, 2009

NASIB pang5perangbesiburuk

kadang-kadang bila memikirkan kekuatan diri, saya sering merujuk kepada zaman kecil saya, banyak pengalaman semasa kecil begitu bermakna kerana membentuk diri yang ada kini. kawan-kawan ada bertanya dari mana datang personaliti diri tuan director, sukar memberi jawapan tepat. ahli psikologi tentu akan mengatakan bahawa personaliti kita datang dari asuhan ibu bapa, adik beradik, kawan-kawan, pesekitaran sosial dan ekonomi.

semangat berniaga atau mencari wang saku merupakan perkara yang sangat menarik untuk saya cerita. arwah bapa suka membaca akhbar utusan melayu, saya dan adik beradik yang lain lebih suka menatap akhbar berita harian, kadang-kadang jiran datang berkongsi membaca akhbar yang dibeli kerana rumah saya betul-betul di hadapan masjid bukit bertam, sebelum solat ada yang tumpang membaca akhbar.

saya mengambil inisiatif mengumpul akhbar kerana saya nak jual kepada kedai runcit sebelah rumah. selain kertas surat khabar, tentu sahaja ada benda lain yang boleh dijual. saya mengumpul botol kicap, sos dan botol perasa minuman. botol kicap lebih murah kerana kacanya berwarna, botol sos lebih mahal dan yang paling mahal ialah botol perisa oren yang ketika itu boleh mencecah 40 sen sebiji. peraih bahan kitar semula ini saya panggil banggali botol. anaknya sashikumar merupakan kawan baik saya ketika sekolah menengah.

di jajahan selama pun ada aktiviti mengumpul besi buruk. bertahun-tahun perusahaan ini cuba dibangunkan. macam-macam tuanpenasihat dilantik bersilih ganti, pelbagai pang5perang diangkat menerajui perusahaan ini. setelah sekian lama, purnama berganti purnama, semakin bertimbun besi buruk dikumpulkan, nampaknya ada perubahan perusahaan ini kini. dengar kata gudang besi buruk sedang diubahsuai untuk menjadi istana besi buruk, bukan dibesarkan cuma cuba diusahakan agar kembali berseri seperti baru rupanya.

tuan director pun ada beberapa bahan untuk disumbangkan kepada perusahaan ini, ketika mula-mula berkhidmat dahuluu tuan director mengunakan mesin taip kaya ingatan cap matahari, mungkin kalau ditanya tuanpenasihatsaranglabah, mesin taip tuan director boleh dicari kembali. kalau tak berapa ingat diingatan mungkin syarikat durian runtuh yang sedang membangunkan ulu selama boleh diminta mengorek beberapa tempat di ulu jajahan selama untuk mencari artifak sejarahnya.

usaha pang5perangbesiburuk perlu la disanjung, bukan senang perusahaan ini hendak dimajukan, almaklumlah semuanya buruk-buruk belaka. banyak sangat kerja yang perlu dilakukan untuk mengilatkan besi-besi tersebut, disamping mengekalkan keasliannya. mungkin juga beberapa ekor kuda tunggangan orang besar juga boleh dimasukkan ke istana besiburuk untuk menjadi tatapan warga jajahan selama.

dalam kealpaan dan keasyikan mengumpul besi buruk tiba-tiba datang titah tok empat tiangserisungaibayu untuk menunjuk-nunjukkan kepada sekalian alam koleksi besi buruk yang ada di jajahan selama. pang5perangbesiburuk dengan segenap hulubalangnya bekerja siang dan malam menyempurnakan titah perintah tok empat. pantang orang melayu, titah tok empat disembah derhaka. maka pada hari tunjuk menunjuk dijalankan, bangga lah tok empat dengan koleksi besi buruknya, ramai orangbesar memuji-muji acara tunjuk menunjuk tersebut. tok empat menganugerahkan warkah pujian-pujian kepada pang5perangbesiburuk dan para hulubalang atas jasa mereka itu.

hukum karma datang lagi, langit mendung kilat sabung menyabung, bumi jajahan selama seolah tahu ada musibah akan melanda . pang5besaradamasyuk membawa khabaran duka, perusahaan besiburuk membuat onar katanya..rupa-rupanya dalam keasyikkan untuk menyempurnakan titah perintah tok empat, hukum kira mengira telah dilanggar oleh pang5perangbesiburuk. luluh dan hancur hati askar-askar perusahaan besiburuk, pang5perang mereka terhukum atas jasa yang diperlakukan....sambil terpaku dan bergenang air di mata mereka berbisik 'sampai hati tok empat berbuat begini'.

tuan director hanya ketawa dengan tindakan tok empat, bagus menjadi tegas, cuma tak kena dengan gayanya....kalau pang5besaradamasyuk ada berani cuba la tanya tiangserisungaibayu adakah jubahpersalinan tok empat tidak melanggar hukum kira mengira jajahan selama..hahahahaaha

November 23, 2009

KALAU SAYA.....

subjek yang memberi impak besar dalam pembelajaran saya tentu bahasa melayu, saya banyak hadapi kesukaran untuk menguasai subjek ini kerana kelemahan utama saya dalam mengeja dan membaca ketika sekolah rendah. terima kasih tersangat pada guru bahasa saya ketika di SJKC Sin Teong iaitu Miss Fong, anak jati Mahang yang memahami kelemahan saya dan kemudian mengambil inisiatif yang bukan sedikit membantu saya secara berterusan untuk menguasai bahasa melayu ketika itu.

memasuki kelas peralihan kemudiannya di sekolah menengah mahang, saya belajar bahasa melayu daripada cikgu rusni, kemudiannya cikgu mashitah dan cikgu halim. semua mereka memberi sumbangan bukan sedikit kerana kemudiannya saya menjadi antara pelajar terbaik dalam mata pelajaran bahasa melayu dan akhirnya memilih opsyen minor bahasa bahasa melayu ketika belajar di UPM.

berada di fakulti pengajian pendidikan ketika itu membolehkan saya kemudiannya mengenali beberapa nama besar dalam pengajian bahasa melayu seperti prof dr hamid mahmood yang sarat jenaka dalam kuliahnya, sdr arbak othman yang penuh dengan semangat perbezaan tatabahasa berbanding tatabahasa dewan, che ibrahim yang popular dengan permulaan kuliah bersama frasa ' saya penat' dan beberapa orang lagi.

mempelajari bahasa melayu membenarkan kita berimaginasi, guru-guru saya dari sekolah rendah berpuluh kali menyuruh pelajarnya berimaginasi dengan tajuk yang bermula dengan frasa sekiranya saya sebatang pen, sepohon pokok, sebuah kereta dan sebagainya, boleh juga karangan berakhir dengan frasa ..tiba-tiba saya saya tersedar dari mimpi ngeri itu. peluang berimaginasi ini membentuk ruang dan peluang mencuba sesuatu tanpa kita perlu melaluinya.

kalau saya sebuah universiti tiba-tiba terloncat dalam fikiran saya, menerjah segenap ruang penafasan, membuak-buak semangat untuk menulis. saya sudah tua, lahir dalam tahun-tahun sukar di tanah melayu, ketika majoriti orang melayu belum kenal erti kemerdekaan, ketika semangat nasionalisme begitu sebati dalam jiwa hanya minoriti masyarakatnya. lahir 1922 memberi peluang berbakti kepada nusa dan bangsa, melayulah duniaku ketika itu.

tiada yang lain, aku lahir sebagai ibu kandung yang kemudiannya menjadi jiwa dan raga orang melayu. membesar dengan semangat Zaaba di pejabat karang mengarang, teruja dengan kelantangan kesatuan melayu muda, terleka dengan slogan melayu raya. dari perut ini kemudiannya lahir tokoh pejuang tanahair, tokoh bahasa yang tidak kering pena menulis tentang pembangunan bangsanya. maka dalam akbar penyuluhlah perjuangan dihalakan.

zaman berubah, aku menjadi dewasa, kalau dulu anak kandung hanyalah lelaki, kini dunia meminta aku menerima mendidik anak perempuan. agaknya ini lah kesan penulisan hikayat faridah hanum karangan syed sheik al hadi 1925 . duniaku semakin kompleks, hatta nama empunya diri juga berubah.

dari sebuah maktab aku menjadi institut, bangsaku telah lama berubah, mereka kini memaksaku menerima bangsa lain sebagai anak didikan, jiwa ibu kandung tidak berubah, sentiasa ingin berbakti mendidik anak bangsa tak kira warna kulitnya. kalau dulu aku menjadi tempat bangsaku berjuang, kini aku tetap menjadi tempat bangsaku berjuang, bukan hanya untuk bangsa melayu kini aku lebih mesra dengan bangsa 1Malaysia.

kini aku sedar aku berubah lagi rupanya, sudah hampir 12 tahun aku menjadi universiti. anak-anak kandung semakin cerdik aku lahirkan, dulu semuanya sijil, kemudianya diploma, kini anak-anak ku bangga menunjuk Phd mereka. duniaku semakin sesak dengan manusia, bermula dengan puluhan anak kini aku menampung belasan ribuan tanggungan.

aku sedar, dunia kian berubah. aku hanya mampu melihat dan menerima. dari dulu aku menerima semuanya, semua yang diarahkan oleh penguasanya. jatuh bangun diriku atas usaha penguasa...aku pasrah atas takdir ini.

November 22, 2009

TINGKAT SATU

ketika remaja, saya selalu lepak di rumah asin janggut ( pakngah hashim ), saya sangat teruja berada dipersekitaran itu kerana bersesuaian dengan minat saya sebenarnya. rumah ini berada dibelakang masjid bukit bertam dan dikelilingi pokok durian serta pokok buah yang lain. anak-anaknya yang menjadi kawan sepermainan saya ialah lee dan amin. kadang-kadang saya makan tengahari di rumah mereka walaupun arwah mak melarang saya makan di rumah orang.

lepak di rumak asin janggut memang memberi saya banyak ilmu berkaitan penangkapan ikan dari cara-cara membuat bubu (lukah), membaiki jaring atau jala, memancing dengan pelbagai cara hinggalah membuat tali pancing mengunakan daun nenas. ini termasuk juga membuat umpan pancing dan bubu dari biji getah yang diperam, baunya boleh melekat di tangan berhari-hari.

pembelajaran secara tidak langsung ini memberi pengalaman berharga buat saya, saya belajar mencari buluh lemang dari spesis yang jarang digunakan iaitu buluh akar, saya juga belajar kemudiannya cara memelihara kambing dari mereka. tahu bahawa perangai kambing sangat mencabar kesabaran kita sebagai manusia. saya juga belajar bercucuk tanam bersama amin apabila kami mengerjakan tanah dusun matwali dengan tanaman timun huma. tempat lepak ini menjadikan saya manusia yang berdikari bertahun kemudian.

dijajahan selama pun banyak tempat lepak yang dikunjungi oleh warganya, ada warung mamak untuk minum pagi, makan tengahari banyak pilihan kedainya, kalau tak puas lagi bersembang boleh sambung dengan minum petang. tiada siapa yang peduli bila warga selama minum-minum sambil sembang-sembang kerana pengurusan pun tiada ubat mujarab untuk perangai keluar minum ini, tuan director pun terkena jangkitan ini. tak sah kalau tak bersembang sambil minum-minum.

sekarang ini tuan director terperasan satu tempat lepak yang menarik, bersebelahan dengan istana tuanpenasihatsiparangkontot. tempat lepak ini istimewa kerana askar-askar biasa hingga ke pangkat sarjan boleh guna untuk bersembang sambil kutuk-kutuk orang ( hahahahahaha dengar kata tuan director pun termasuk dalam topik bualan ). banyak juga rancangan yang diatur untuk menyingkirkan tuan director bermula dari tempat lepak nie. bilik mesyuwarah tingkat satu koridor kuasa nampaknya telah menjadi bilik operasi mencantas orang.

satu waktu dulu di jajahan selama ada sebuah kumpulan yang bercita-cita tinggi, tuan director namakan sebagai kumpulan wawasan la, mereka yang terangkum dalam kumpulan ini bercita-cita menjadi penganti tuanpenasihatsiparangkontot dalam beberapa tahun mendatang. kumpulan ini terdiri daripada pang5perangmuda ketika itu. cuma kumpulan ini berpecah atas perasaan tidak puashati apabila kalangan ahli mereka dinaikkan pangkat jadi pang5perangmudakanan.

namun karma memberi mereka peluang keemasan kini. tuanpenasihatsiparangkontot telah melantik pang5perangtanggukikan sebagai orang kanannya kini, maka bergema kembali kumpulan wawasan kini walaupun ahli asalnya telah berpecah. ahli kumpulan wawasan sekarang semakin kuat, dengan mengunakan tingkat satu koridor kuasa, mereka telah menerbitkan rasa benci terhadap persaing. kaedah membunuh kerektor pang5perang yang lain setakat ini berjaya menyingkirkan tuan director dan beberapa pang5perang yang lain. nampaknya kumpulan wawasan semakin kuat kerana keahlian telah dibuka hatta kepada askar biasa sahaja.

adakah jajahan selama akan maju, setakat ini tingkat satu koridor kuasa telah berjaya menyingkirkan pesaing mereka. apakah sumbangan mereka kepada kelangsungan hidup jajahan ? tepuk dada tanya selera, tiada apa yang signifikan yang mereka buat kecuali memporakperandakan jajahan selama sahaja. warga jajahan tentu boleh menilai kejayaan kumpulan wawasan dalam melaksanakan tugasan mereka.






mungkin pang5perangchahketing dan serikandibahtera serta serikandisentosa mempunyai jawapannya. hehehehe lazimnya kita tak tahu apa ada dalam mangkuk tingkat sebelum membukanya. dan jangan lupa hanya dengan membuka mangkuk tingkat satu kita tak tahu apa ada dalam tingkat-tingkat yang lain. takkan kita nak makan nasi tanpa lauk atau lauk tanpa nasi. ingatan pada tuanpenasihatsiparangkontok 'jangan membuat keputusan dengan melihat tingkat satu sahaja'.

November 19, 2009

JUAL PASIR LAGI UNTUNG

kerian daerah kelahiran saya masuk surat khabar setiap hari sekarang. musim hujan yang berterusan membuatkan kerian lemas dengan gelombang air bah. dua tiga hari lepas saya hubungi abg tua saya di kampung bertanyakan khabar mereka, air setinggi 1.2 memasuki rumah kata mereka.

banjir atau air bah atau air naik semacam satu lingkaran hidup yang sentiasa datang dan pergi pada orang kampung saya. musim-musim sebegini bagi orang yang hidupnya bergantung pada alam akan mengeluh kerana rezeki mereka tersekat, mungkin yang gembira ialah kanak-kanak yang suka bermain air

banyak kenangan ketika musim banjir. membantu mak dan pak memindah barang perabot dalam rumah, lepas banjir terpaksa memcuci lumpur dalam rumah. proses pembersihan ini boleh memakan masa berminggu. kalau karpet yang basah memang takkan kering, ditambah dengan cuaca mendung berterusan, mau dekat seminggu disidai. baunya tak payah cakap la.

tahun sembilan puluhan pendekatan untuk mengatasi banjir diperkenalkan. wujudkan kuari pasir sungai. dari ulu kerian ke kg batu tujuh wujud beberapa kuari pasir. dasar sungai menjadi dalam dan baru-baru ini abg saya memberitahu sungai di kampung saya telah mula dihuni buaya, memang betul la sungai tu semakin dalam. cuma masalah banjir tak juga selesai. buktinya semakin kerap kebelakangan ini banjir di kerian dipaparkan.

jajahan selama juga sekarang popular dengan istilah pasir ini. ' jangan masuk pasir dalam periuk nasi orang'. tuan director pun terkena dengan perkara ini. susah juga hidup tuan director sejak dua menjak ini. tuanpenasihatsiparangkontok nampaknya suka sangat nak campak pasir dalam periuk nasi tuan director. habis semua pang5perang diarahkannya, askar biasa dari tuansarjan hingga prebet pun dilibatkan untuk mengangkut pasir, bukan sedikit pasir yang dicurah bahkan dah melimpah sampai depan rumah tuan director pun dah penuh dengan pasir.

cuma tuan director agaknya lebih kreatif sikit kot. sekarang nie tuan director tak masak nasi kat rumah, tetapi banyak makan kat luar saja, maklum la sibuk ngan biznes baru pulak. tuan director sekarang sejak mengarah filem pendek nie dapat idea baru. dah banyak sangat pasir yang dicurahkan oleh askar dan pang5perang tuanpenasihatsiparangkontot lebih baik la tuan director jadi pembekal pasir. alhamdulillah setakat ini jualan pasir semakin meningkat nampaknya sampai tak menang tangan, cuma risau pulak lepas ini lesen jualan pasir ditarik balik oleh jajahan selama.

ingatan kepada seluruh warga jajahan selama, jangan risau dengan perilaku rakan-rakan dan orangbesar yang suka memasukkan pasir dalam periuk nasi kita. ubah paradigma, bahawa jika kita usaha, kejayaan akan menjelma.

November 12, 2009

TAZKIR ' INI TIDAK ADIL '

kalau anda adalah peminat filem arwah P.Ramlee, tentu banyak kritikan yang dapat dilihat dilemparkan oleh beliau dalam filem-filem arahannya. cerita 3abdul sangat mempersonakan saya kerana memperlihatkan bahawa sekiranya kerja atau tanggungjawab diberikan kepada orang yang tidak layak, akhirnya yang berlaku adalah pengabaian terhadap amanah yang diberikan. pada saya frasa yang paling melucukan ialah ' ini tidak adil' yang diucapkan oleh 3abdul2 bila pembahagian harta dibuat.

Mari kita renung beberapa hadis yang menjelaskan keadilan dalam aspek pengurusan hidup kita, moga-moga filem tazkir ini memberi kita sedikit keinsafan


Pemimpin Adalah Perisai
Dari Abu Hurairah r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:”Sesungguhnya Imam (pemimpin, pembesar atau penguasa) itu adalah bagaikan perisai, di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu maka dia mendapat siksa.” (Muslim)


Menghukum Dengan Adil
Dari Ibnu Abbas r.a bahawasanya Rasulullah S.A.W telah bersabda:”Jika diberikan kepada manusia apa sahaja yang didakwa oleh mereka tentunya akan mendakwa beberapa orang lelaki akan harta suatu kaum dan darah mereka tetapi (dalam hal ini diperlukan) saksi atas orang yang mendakwa dan sumpah atas (orang) yang engkar (yang terdakwa).” (al-Baihaqi)

Keadilan
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya binasalah orang-orang yang sebelum kamu disebabkan orang-orang atasan apabila mencuri mereka membiarkannya , dan apabila orang lemah mencuri mereka menjatuhkan hukuman ke atasnya.” Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Pemerintah Wajib Berlaku Adil
“Daripada Aishah r.a. katanya, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda dalam rumahku ini, “ Ya Allah, sesiapa yang mentadbir sesuatu urusan pemerintahan umatku, kemudian ia melakukan kezaliman ke atas mereka, maka kembalikan kezaliman itu ke atas mereka. Sesiapa yang mentadbir sesuatu urusan pemerintahan umatku, dengan menunjukkan kasih sayang kepada mereka, maka kasihilah orang tersebut”. Riwayat Muslim

Keadilan
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Takutlah doa orang yang dizalimi sekalipun ia seorang kafir kerana sesungguhnya tidak ada halangan di antara doanya dengan Allah”. Riwayat Ahmad

Pemimpin Yang Adil Mendapat Kedudukan Tinggi Disisi Allah
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:”Sesungguhnya orang-orang yang berlaku adil di sisi Allah akan menduduki beberapa mimbar yang diperbuat daripada cahaya. Mereka ialah orang-orang yang berlaku adil di dalam pemerintahan, ke atas keluarga dan apa-apa yang ditadbir oleh mereka”. Riwayat Muslim

renungalah apa yang sering berlaku di jajahan selama

bagaimana orang yang kerjanya gagal tidakpun diberi teguran dan hukuman. bahkan kalau mana-mana pang5perang cuba mengambil tindakan, mereka pula yang disalahkan orangbesar jajahan

bagaimana orang yang berjaya sering diberi kerja-kerja orang gagal, maka beruntunglah orang-orang yang gagal, kerjanya hanya menuntut upah bila hujung bulan, rugilah orang yang bagus kerana memikul kerja sigagal tadi tanpa imbuhan tambahan

bagaimana orang yang telah dianggap gagal tetap juga diberi anugerah kerana yang memilih mereka adalah orangbesar jajahan

bagaimana tentera biasa dihukum kerana lewat masuk kem, sedangkan orang besar jajahan dengan menaiki kuda perkasa dengan selamba datang lewat

tuan-tuan yang budiman boleh menyambung senarai ini berpuluh bahkan beratus dalam beberapa hari ini. tuan director ingin bercuti hingga kita berjumpa pada 20/11/2009

November 11, 2009

PERSONA NON GRATA


selain bermain bersama kawan-kawan ketika kecil, saya sangat suka menonton wayang. ketika itu arwah pak dan mak membuka perniagaan gerai laksa di pekan mahang. selain pak dan mak, abang lid dan abg kahar merupakan pembantu kedai, kadang-kadang dibantu oleh pakmid dan awang cemey yang merupakan petugas rumah enjin, sejenis generator berkuasa disel untuk membekalkan eletrik kepada penduduk yang bermula pembekalannya jam 5 petang.

arwah mak akan dibantu oleh kakyam, seorang jiran untuk menyediakan laksa dan meehun bagi tujuan jualan di rumah, kemudiannya semua bahan jualan ini akan dibawa ke kedai sama ada dengan menjinjingnya atau diletakkan di atas basikal. ketika itu semua masakan mengunakan kayu api, kalau musim hujan memang la mencabar untuk memulakan pembakaran. dapur rumah pula memang penuh dengan jelaga atau kesan asap.

tayangan wayang ketika itu bermula jam 5 petang dan kemudian satu tayangan lagi jam 8 malam. kalau hari ahad dan ada filem yang menarik seperti kingkong contohnya tayangan akan bermula 9 pagi, 11 pagi, 2 petang, 5 petang, dan 8 malam. begitu juga kalau musim perayaan memang penuh sesak panggung ketika itu.

penonton atau peminat wayang datang dari pelbagai kampung seperti sg bayor, sungai taka, sungai pasir, banggol jas, kampung dingin, ulu kerian dan ulu mahang. kalau ada filem tamil atau hindi bertambah la semangat 1Malaysia. masyarakat india dari estet dublin atau kini dikenali sebagai guthrie dan kemudiannya simedarby akan keluar beramai-ramai untuk filem lakonan MGR . masyarakat cina pula lebih tertumpu kepada filem dari hongkong.

saya ketika itu berusia tujuh tahun sentiasa mendapat tiket wayang percuma, walaupun filem apa pun ditayangkan saya akan menonton. penjaga pintu pawagam ialah matleh atau tidak pun amiaw. ketika itu untuk mendapat satu tiket wayang bagi filem box-office baharom dan din gelong boleh bergaduh di kaunter tiket, masa tu pun kerjaya ulat tiket telah pun digunakan untuk mendapat keuntungan.

hari ini tertiba saya teringat satu filem beberapa tahun lepas yang mengisahkan tentang orang-orang yang terbuang atau tidak dikehendaki. di jajahan selama ada beberapa watak yang cuba dibuang secara halus dari arus perdana dengan teratur. sama ada dibuat kerana mereka tidak menunjukkan prestasi baik, atau terlalu baik dan dicemburui oleh orang lain. perbuatan membunuh kerjaya dengan cara yang sangat dayus ini dilakukan oleh pang5perang atau tuanpenasihat dibuat secara terbuka dan menjadi rahsia umum

ada kes tentera biasa yang menjadi persona non grata hanya kerana mengetahui perangai buruk orangbesar jajahan. lazimnya mereka dikubur sebelum mati dengan cara ditukarkan ke baruh atau ke hulu. pang5perang yang berani menyanggah pula akan dipasung tanpa diberi kerja atau ditukar kem demi kem untuk melunturkan semangat. cubalah lihat apa yang berlaku kepada pang5perangtua, banyak rahsia tersimpan didadanya perihal orang besar jajahan.

insan-insan persona non grata ini terus terhukum tanpa memahami kesilapan mereka, seolah mereka ditahan tanpa bicara, dibicara tanpa ruang pembelaan, dihukum tanpa mengetahui hukuman. adakah jajahan selama cuba untuk memaksa pelakuan sivaji the bos menjelma dan menuntut bela. hanya pemimpin yang menentukannya