December 16, 2009

PINDAH KEM 2

jamal pak tongkol lega, dari tinjauan rambang yang dibuat bersama rakan-rakan seperjuangan ternyata kem baru yang akan dihuni tiada masalah. orangbesarjajahan yang memerintah ternyata profesional dalam kerja. meniti hari untuk ke kem baru, jamal pak tongkol menyiapkan dikri penyerahan kuasa-kuasanya, semua panji-panji kem lama telah dikemaskini, pang5perang baru akan berarak masuk kurang 3 minggu akan datang, jamal pak tongkol berharap penyerahan kuasa akan berlangsung sempurna. kuasa yang berlingkar di atas bahunya akan diturunkan kepada pang5perang baru, sementelah itu pula jamal pak tongkol akan diberi kuasa baru di kem barunya.

jamal pak tongkol mengaru-garu kepalanya yang tak gatal memikir pula kenapa dirinya dan beberapa rakan lain bertukar kem. dari koridor kuasa jamal pak tongkol mendapat khabar pertukaran ini untuk mereka yang naik pangkat, syukur kerana sekarang dia naik menjadi pang5perangkanan selepas lama menjadi pang5perangmuda di kemnya. cuma hairan juga dirinya kenapa hanya sedikit pang5 yang ditukarkan sedangkan ramai yang naik pangkat, pang5perang lain ada yang naik pangkat tak juga pernah bertukar, ada juga pang5perangmuda yang bertukar berkali-kali, ada juga pang5perangkanan yang sudah berkali juga ditukar. ada pang5perang yang bertukar 5 hinga 6 kali dalam tempoh 5 tahun. tuanpenasihatsiparangkontot mungkin ingin memecah rekod barangkali..... hehehehe.

bercerita tentang peranan tuanpenasihatsiparangkontot dalam hal-hal berkaitan bertukar kem ini macam hikayat seribu satu malam. sangat berkuasa seperti ahli sihir yang menasihati raja pada zaman dahulukala. kuasa tuanpenasihatsiparangkontot dalam hal pertukaran ini sering dibesar-besarkan. pernah dalam satu persidangan yang tuan director hadir, pang5perangtanggukikan mengatakan bahawa hal-hal pertukaran kem adalah kuasa siparangkontot, bila dibelakang siparangkontot dia lah yang mengetuai kumpulan wawasan berjumpa tiangserisungaibayu mengadu siparangkontot menyalahgunakuasa dalam hal-hal pertukaran kem. berjaya kiranya pang5perangtanggukikan memainkan peranan sebagai sesumpah dalam jajahan selama.

tuan director tak pernah percaya dengan kuasa-kuasa ini. yang kita pegang bukan kuasa tetapi tanggungjawab, di dunia kita tanggung di akhirat kita jawab. kerana itu bila kita diberi amanah mengetuai atau memimpin kita kena dipandu oleh peraturan-peraturan. mereka yang beria-ia mengatakan bahawa pertukaran kem tidak memerlukan peraturan hanyalah orang-orang yang lemah dan seringkali cenderung ingin mengunakan kekurangan tersebut sebagai cara menyalahgunakuasa. mereka takut bahawa dengan adanya peraturan kuasa mereka (kononnya ) akan terhad. sebenarnya mereka ini ada kelemahan mengikuti peraturan. dalam pengurusan ini disebut sebagai birokrasi. bukan untuk menyusahkan tetapi sebagai benteng integriti pengurusan membuat keputusan.

semalam bila mengarahkan filem pendek PERTUKARAN KEM tiada banyak maklumat yang diperolehi, banyak hanya rumus dan dengar cakap sahaja, lama juga sebelum tuan director mula mendapat maklumbalas hangat penonton. rupanya ada cerita sensasi disebalik semua ini, dari pang5perangkanan diperolehi cerita bahawa sebelum pertukaran kem berlaku telah berlaku persidangan meja bulat antara tuanpenasihatsiparangkontot dengan pang5besarchahketing, serikandibahtera dan serikandisentosa. mereka sepakat untuk membuat pertukaran kem dengan adil dan saksama....heheheheehe buang siapa yang mereka tak suka dan amik siapa yang mereka sayang. setelah hangat berdebat keputusan telah dibuat tanpa saksi lain kecuali diri sendiri.

keputusan yang dibuat telah dibawa ke pengetahuan tiangserisungaibayu untuk pengesahan, dengar cerita apa yang dipersetujui dalam persidangan meja bulat tak pun dibawa untuk pengetahuan tiangserisungaibayu, sebaliknya siparangkontot membawa keputusan sendiri ( biasa la kan siparangkontot selalunya terlupa apa yang dibincangkan, lazimnya lain dicakap lain dibuat, tambahan kalau takde minit yang dicatat). tiangserisungaibayu ternyata kurang selesa dengan beberapa perkara berkaitan dengan perubahan kem pang5perang. tiangserisungaibayu telah mengarahkan siparangkontot mengubahsuai sedikit perpindahan kem pang5perang. siparangkontot bersetuju dihadapan tiangserisungaibayu untuk membuat perubahan yang dicadangkan.....cuba teka apa yang berlaku kemudiannya. tuanpenasihatsiparangkontot tidak pun peduli dengan cadangan tiangserisungaibayu, sebaliknya telah membuat perpindahan kem berdasarkan citarasa sendiri....padan muka tiangserisungaibayu

kalau dilihat perubahan kem ini, langsung tak ada integriti. pang5perangkhas untuk tiangserisungaibayu dan 3abdul1 bertaraf kanan, kalau ikut peraturan mereka hanya layak dijaga oleh pang5perangmuda sahaja. di kem tertentu pulak dari kerja-kerja pang5perang kini hasil perpindahan kem akan hanya dijaga oleh pembantupang5perang. dengar cerita kerja yang dibuat selama ini oleh sarjanmejaraskar akan dibuat pula oleh pembantupang5perang. semua kekalutan ini berlaku kerana jajahan selama percaya dengan kuasa sakti tuanpenasihatsiparangkontot. kalau mengikut peraturan dan waran, semua ini takkan berlaku. perpindahan kem patutnya berlaku tiap 3 hingga 5 tahun. semua orang kena faham, orangbesarjajahan perlu tunjuk teladan, bersedia menerima pertukaran pang5perang masing-masing bila sampai waktu dan tak kira apa pun alasannya.

tuan director nak gelak pun ada bila orangbesar jajahan termasuk tiangserisungaibayu mengatakan jangan tukar pang5perang tertentu kerana kepakaran mereka diperlukan di kem lama. kalau dah pakar sangat pang5perang buat kerja buat apa kita perlukan lagi orangbesar jahahan mengetuai kem, baik bagi je jawatan tu kat pang5perang, tak rugi elaun yang kita dok bayar kat tuanpenasihat dan orang besar jajahan setiap bulan. alasan bahawa perpindahan kem untuk jawatan tertentu tak boleh dibuat juga menunjukkan bahawa konon-konon pang5perang tersebut telah dilahirkan untuk jawatan tersebut.....hehehehe dah mirip2 nabi la rasional ini. adakah sebelum jawatan diwujudkan kita telah memilih penjawatnya...fikir la tuan-tuan.

tuan director ingin mengingatkan diri sendiri dan penonton semua, dalam menguruskan sebuah jajahan yang paling penting peraturan, kalau peraturan tidak ada kita sama la seperti mengendalikan sebuah kapal yang tiada peta perjalanan dan teropong...kita buat apa yang kita suka dan tinggalkan apa yang kita benci....langsung tak akan berjaya. itu lah nasib buruk jajahan selama sedekad berada dibawah pemerintahan siparangkontot yang tiada misi dan visi

1 comment:

  1. biasa la..

    tanah jajahan nie dah macam mak bapak si kontot yang punya. bersultan dimata, beraja di hati..

    masa dulu2 dia sorang je yang meneroka tanah jajahan nie...

    si tiang pulak, buat syarat je ada, jgan x der...

    ada pun sama, x ada pun sama, x dak fungsi apa..

    lebih baik x ada, jimat skit pitih jajahan...

    p/s: harap buleh cerita datang opis pukul 3 pagi, hasil apah pun tadak. kalu x caya meh tgk kpi tanah jajahan tahun nie...

    ReplyDelete