November 29, 2009

cemburunya i


saya membesar bersama 8 adik beradik yang lain. pak dan mak melakukan pelbagai kerja untuk menyara kami 9 beradik. walaupun hampir sepanjang masa kedua arwah berniaga, ada satu ketika arwah pak dan mak pernah berhijrah dan tinggal di besut terengganu dan bekerja di ladang ayam di kawasan sura gate, berdekatan dengan bukit besi. tindakan ini diambil kerana ingin memastikan kami semua mendapat makan dan pakai yang sempurna.

kehidupan kami sekeluarga sangat menarik, walaupun sedikit susah dan kesempitan, arwah pak dan mak berusaha keras memenuhi tanggungjawab mereka. walaupun kadang-kadang perlu berjuang untuk mendapatkan sesuatu, pada saya hakikat ini kemudiannya amat berguna bila saya bekerja, dan semangat juang itu tidak pernah padam, tinggalan kedua arwah yang paling saya hargai.

sebenarnya sepanjang hidup saya ketika kecil dan remaja, saya sangat teringin memiliki basikal sendiri, sesuatu yang tidak pun menjadi kenyataan sehingga sekarang ini. semua basikal saya adalah pemberian atau tinggalan abang dan kakak. saya belajar menunggang basikal mengunakan basikal mini kakak dan kawan-kawan. selepas saya pandai menunggang saya selalu juga berpeluang mengunakan basikal tua tokwan saya. basikal mini kak kinah kemudianya saya ubahsuai untuk diri sendiri bila kak mula bekerja di kuala lumpur. semasa tingkatan 2 saya mendapat sebuah basikal daripada abg mad iaitu abang ipar saya, walaupun basikal terpakai, saya guna hingga tingkatan 3 untuk berulang alik ke sekolah menengah mahang.

cemburu adalah sifat yang baik kerana mendorong kita untuk berusaha mendapatkan sesuatu seperti orang lain. mari kita lihat sifat cemburu yang sangat menarik di jajahan selama

cemburu buta. sifat ini dipunyai oleh orangbesarjajahan yang mempunyai dayang-dayang untuk melayan mereka. yang kelakarnya dayang-dayang ini bukan isteri mereka tetapi kalau lah ada mana-mana pang5perang yang cuba berbaik dengan dayang-dayang ini hukumannya sangat berat iaitu dibuang dari kem tentera atau istana. lagi kelakar ada juga orangbesarjajahan yang tidak membenarkan dayang-dayang ini bertukar kem atau istana kerana terlalu la cinta akan dayangnya.

cemburu tuli. sifat ini sangat pelek kerana yang dicemburui ialah sifat buruk orang lain. contohnya jamal pak tongkol sangat cemburu melihat sifat pemalas dan culas aloha seri muka. hahahahaha kelakar bukan kerana warga jajahan berlumba-lumba untuk malas kerana orangbesarjajahan sangat mesra dengan golongan pemalas, cuba lihat berapa ramai kaki malas yang terdapat di kem dan istana yang bebas berbuat sukahati tanpa diambil tindakan.

cemburu songsang. heheheheehe bukan hubungan songsang tau. cemburu ini lebih kepada cemburu orangbesarjajahan terhadap kakitangan yang cemerlang, mereka sangat khuatir kalau-kalau kerja hebat kakitangan mereka mendapat pujian tok empat. kebanyakkan orangbesarjajahan yang ada sifat ini selalunya akan membunuh kerektor kakitangan cemerlang mereka di depan tok empat sehingga tok empat yang emosi akan benci pada kakitangan cemerlang jajahan.

cemburu singa atau harimau. heheheheehe ini yang paling teruk tau, pernah lihat harimau atau singa membunuh anak singa atau harimau betina. kenapa singa jantan berbuat demikian, kajian mendapati tindakan ini diambil untuk memboleh singa betina biang dan singa jantan dapat mengawan dengan segera. cuma dalam kes di jajahan selama, pang5perang akan dibunuh kerjayanya agar tidak menjadi ancaman pada orang besar jajahan pada masa depan

cemburu tarak sebab. ini super teruk, kalau dah kena penyakit ini patut dibuang dari jajahan sahaja. contohnya bila pang5perang atau ketua askar memarahi askar-askar biasa yang malas, bukan pujian diberikan sebalik pang5perang atau ketua askar ini akan ditukar kem, tambahan pula yang pergi mengadu dan menangis ini askar muda yang cantik, lagilah penyakit cemburu tarak sebab ini akan mengila dalam diri orangbesarjajahan.

agak-agak bilalah tok empat nak menjelma menjadi tun fatimah, penyakit cemburu ini sekarang sedang berleluasa, dengan khabar ramai pang5perang akan bertukar tahun 2010, banyak kes hanya kerana cemburu. huhuhuhuhuhu dah macam H1N1 je, ubat mujarab sebelum terkena penyakit ini ialah cuci muka, tangan, rambut dan kaki lima kali sehari, huhuhuhhuhu

No comments:

Post a Comment