November 10, 2009

eh...eh...eh..bagi la i satu

Bujuk, li, amin, chup, lan, eton, paksu, matji, dan ramai lagi merupakan rakan sepermainan semasa saya kecil. bermain-main di sungai sambil bergayut pada dahan pokok seperti tarzan atau terjun dari atas jambatan di sungai kerian sangat menyeronokkan. pernah satu ketika eton, anak pakcik hasan yang baru berpindah ke kampung saya mengikuti bapanya seorang anggota polis mandi disungai hilang gelang kaki, kami semua menyelam dan mencari gelang kakinya, nasibnya memang baik kerana keesokkannya ada rakan saya yang menjumpai gelang kaki tersebut dan memulangkannya.

ketika itu kehidupan di kampung hanya bergantung kepada kreativiti untuk bermain bersama rakan-rakan. kalau lepas musim menuai padi memang main wau (layang-layang) menjadi kelaziman, wau helang, wau bulan, wau kangkang, wau bintang, dan wau paling senang iaitu wau labi. masa tu masuk hutan atau dusun orang mencari buluh seolah perkara wajib.

satu permainan lagi ialah bermain gasing, selalunya kalau musim gasing ini akan menimbulkan masalah dengan orang dewasa kerana keperluan mencari kayu untuk dibuat gasing akan melibatkan tanaman penduduk ditebang. kayu gasing yang menjadi idaman ialah pokok limau dan pokok jambu batu. selalunya kami curi-curi tebang dahan pokok ini atau kalau dah tak dapat cari dahan yang sesuai pokok pun jadi mangsa. memang tahan gasing yang dibuat daripada pokok jenis ini.

namun satu permainan yang tiba-tiba muncul entah dari mana ialah polis dan penjahat. dalam permainan ini tentu lah ada pistol dan gari. satu lagi alat ialah telefon. telefon ini dibuat mengunakan tali nyalon atau plastik saja. tali ini disambung dengan tempurung atau mewah lagi dengan tin susu. bukan jelas pun isi percakapan cuma seronok kerana dapat berlakon dan main-main tangkap orang. nak cakap pun kena kuat, kadang-kadang hanya dengar gema pantulan sahaja

jajahan selama pun dengar kata bagi pada orangbesar jajahan peralatan canggih ini, bukan tali dan tempurung tau. tapi telefon berjenama, nak gelak pun ada kerana ada kalangan orangbesar jajahan nak guna telefon canggih nie pun tak berapa pandai, nak tanya pang5perang nanti pecah pula rahsia. ada yang tanya askar biasa sahaja, maklumla zaman sains dan teknologi banyak tentera biasa yang mampu pun pakai telefon berjenama.

pelik tapi benar kan, apa la yang nak beri telefon pada orangbesar jajahan ini, mereka jauh lebih mampu membeli telefon berjenama daripada askar biasa. nak kata mereka nak masukkan data perjalanan atau maklumat mesyuarat kan dayang dah ada, pang5perangkhas pun ada, semua yang mereka nak buat sudah pun dibekalkan melalui askar-askar yang setia.

rakyat jajahan mungkin boleh membuat pertandingan terbaru, telefon orangbesar jajahan mana paling banyak digunakan untuk lain-lain kerja selain untuk berbual kerana kalau setakat nak berbual lebih baik jajahan selama anugerah saja 3sekupang keluaran nokia pada mereka, lebih tahan lasak dan senang digunakan bagi mereka yang kurang daya penglihatan. mungkin KPI orangbesar jajahan bertambah iaitu mengunakan 90% aplikasi dalam telefon yang diberikan.

saya suka je dengan telefon ini, cuma ada suara nakal-nakal berkata bukan semua tuan penasihat yang dapat.....kalangan tuanpenasihat ada yang berkata eh..eh..eh bagi la i satu.



cuma nak tanya la yang mana satu tuanpenasihat nak, yang sebelah atau yang dibawah



No comments:

Post a Comment