November 05, 2009

APA PUNYA CENDOL LA MAMAK

bila bercerita tentang cendol nie, air liur boleh tumpah. semua orang suka cendol. di stesyen bas kulim cendolnya memang sedap. dari awal persekolahan saya, mamak cendol nie memang saya hormat, kualitinya sentiasa meningkat. tahun 80an mana ada cendol pulut lagi, cendol cuma ditambah dengan kacang merah atau hitam sahaja, itu pun dah kira 'special'.

tahun 90an cendol dah banyak berubah pun dari segi hidangan, macam-macam tambahan diperkenalkan, ada yang tambah pulut, ada yang tambah tapai, bahkan nak nampak hebat tambahkan pulak ngan aiskrim. hahahahahaaha semakin global la cendol. yang menariknya walaupun macam-macam ditambah, cendol stesyen bas kulim tetap ada kualiti, rasanya dari dulu sampai sekarang tetap hebat.

walaupun peniaganya berubah kerana balik ke india, pengantinya tetap mengekalkan kualiti cendol. sekarang ini kalau saya singgah membeli cendol di kulim, nostalgia sentiasa berlagu dalam ingatan. mamak yang peramah, sentiasa mengalukan pelanggan dan bersemangat tetap melayan pelanggannya walaupun yang berniaga sekarang ini merupakan generasi kedua. benih yang baik kalau tercampak kelaut menjadi pulau, tercampak ke langit menjadi kejora.

jajahan selama buka gerai cendol lagi tahun ini, sepatutnya gerai cendol ini dibuka awal tahun, tetapi seperti biasa la kan, hujung tahun baru dibukanya, maklumlah tiangserisungaibayu sibuk, tak sempat nak tengok senarai pelanggan yang telah lama menempah untuk merasai cendol indaman mereka.

mamak perniaga cendol memang la bising, apa nak buat, berniaga dengan tuanpenasihatsiparangkontot memang derita dibuatnya, kejap nak tambah tapai, kejap nak tambah pulut, silap-silap nanti dicadangnya nak tambah durian.....hahahahaha ada-ada je la yang dia nak tambah.

golongan cendikiawan dan askar di jajahan selama memang la berharap sangat untuk merasa cendol nie, inilah hidangan yang tiap tahun diberikan kepada warga jajahan sebagai tanda penghargaan kerja kuat mereka. cendol ini cendol sakti hingga ramai warga berebut-rebut ingin merasai nikmatnya, tempahan harus dibayar dengan kerja kuat. orangbesar jajahan lah yang akan cadangkan siapa yang akan mendapat cendol sakti ini.

namun demikian warga jajahan tidak tahu bahawa kerja kuat mereka dan pilihan orangbesar jajahan bukanlah syarat yang dikuti sangat oleh tiangserisungaibayu dengan muslihat tuanpenasihatsiparangkontot. walaupun kerja kuat ini diakui oleh orangbesar jajahan dan pang5perang jajahan, ada sahaja penerima cendol sakti adalah merupakan orang kuat tuanpenasihatsiparangkontot, warga jajahan yang telah bekerja kuat pun akan mendapati tempahan mereka dipadam dengan sengaja oleh tuanpenasihatsiparangkontot, hanya kerana mereka bukan orang yang disukai oleh pang5perang tuanpenasihatsiparangkontot atau dirinya sendiri.

sian mamak, walaupun berusaha mengekalkan kualiti, cendolnya kadang-kadang dipersoalkan orang....apa punya cendol (apc) la mamak.

No comments:

Post a Comment