October 22, 2009

U PALING SUKA I HONEY

Pengalaman tentu sahaja mendewasakan kita. semasa saya darjah satu, hari pertama melapor di sekolah dibuat bersama tokwan ( arwah atuk lelaki saya ). seronok jangan cakap la, baju baru, seluar baru, sarung kaki baru, kasut baru dan tentu suasana juga serba baru. lapor diri di SRJK Sin Teong amat mendebarkan kerana tak ramai pelajar melayu di situ. tokwan seperti biasa, bersama curut cap teko yang curi-curi saya hisap dan membuat diri rasa loya dan nak termuntah. kenangan bersama tokwan sangat banyak, tokwan ada sebuah basikal tua, berkilat basikal tu dijaganya. mana-mana dibawanya saya dengan basikal tua. terima kasih tokwan

Pak dan mak saya berniaga laksa kat pekan mahang, masa rehat, kami di sekolah dibenarkan keluar sekolah untuk makan, jadi hampir setiap hari saya berjalan 2 km untuk makan di kedai keluarga. dari kecil pak dan mak memang melatih saya berdikari, dan sudah tentu pasal berniaga. zaman kecil saya hingga ke universiti penuh dengan aktiviti perniagaan. untung rugi sudah mendarah daging sebegitu lama, sama dengan usia saya sendiri. berniaga kuih paling saya suka, mak buat kuih kasturi dan karipap, kemudiannya koci, pulut udang, apom,dan macam-macam lagi. Mak berniaga kuih hingga tahun 2002, tabik la saya pada arwah mak yang kental dan kuat semangat juangnya hingga ke akhir hayat.

sekarang saya di jajahan selama, tok empat dan orang besar jajahan juga cuba untuk berniaga, berniaga ini perlu pengetahuan, kemahiran dan paling penting sikap la. orang besar berlapan bersetuju menubuhkan syarikat mereka U Paling Suka I Honey selepas ini kita kenalnya dengan panggilan mesra UPaSIng.

UPaSIng telah diminta untuk menjana keuntungan dengan harapan dapat meningkatkan pendapatan jajahan. Maka seperti biasa, seorang tuanpenasihat telah dilantik untuk mengetuai UPaSIng. semangat berkobar-kobar menjalar seluruh urat nadi Tuanpenasihatuntungrugi bila diumumkan sebagai ketua UPaSIng. pengetahuannya dalam ilmu kira-kira dan berniaga jangan dipersoalkan orang.

Orang kita berniaga, jangan tak tahu pula, modal 1,000 dibuatnya macam modal 10,000. Tuanpenasihatuntungrugi diminta memugar tanah baru di hujung jajahan, maka dibina sebuah istana serba lengkap untuk tujuan berdagang. alkisahnya nasihat pada tok empat imej kena dijaga, kalau nak berdagang hingga ke negeri atas angin, tempat untuk bekerja kena la cantik. dengar khabar istana dagang yang dibina memakan belanja hampir separuh modal UPaSIng.

bila istana dagang dah siap, merayau-rayau la Tuanpenasihatuntungrugi ke seluruh alam sambil bertempik, istana dagang kami sudah siap, mari lah kalian berdagang bersama kami. kelakar sungguh cara berdagang Tuanpenasihatuntungrugi, dengar khabar habis semua dagangan jajahan selama ingin dicurinya. Ramai orang besar jajahan bergosip sesama mereka, kalau dagangan orang lain ingin dicuri, apa guna buat istana dagang yang indah-indah, lebih baik ikut sahaja nasihat Ali Baba Bujang Lapok, satu untung kau, satu untung aku, hahahahaha.

Satu lagi cara berniaga Tuanpenasihatuntungrugi ialah dengan membawa sebatang kayu dan sebiji bola, lalu dipukulnya bola tersebut sambil mengejarnya. setelah dekat dengan bola tersebut dipukulnya lagi sambil mengejar. sambil-sambil memukul dan mengejar bola inilah dibuatnya sembang-sembang tentang dagangan bersama ketua dagang jajahan lain, akhirnya yang diperolehi hanya penat, memukul dan mengejar bola.

Akhirnya istana dagang ditutup dan dikunci, tuanpenasihatuntungrugi rupanya hanya tahu ilmu berdagang, cuma seperti biasa kebanyakkan golongan cendikiawan, mereka tiada kemahiran dan sikap dalam ilmu mereka. Rugi lah UPaSIng dibuatnya tuanpenasihatuntungrugi. tok empat gundah gelana, untung diidam, rugi yang menimpa. lebih memeningkan kepala tok empat untuk mencari kambing hitam. Adakah mana-mana 3Abdul sudi menjadi pak sanggup.

PS : dengar khabar ada orang memcari saya semalam, nak dibuangnya saya dari jajahan selama, paling kelakar mengaku watak yang direka saya dialah pelakonnya, hahahahaha saya tuan director, sapa lawan tuan director akan dikurung bersama unta, hehehehe

1 comment:

  1. tak tentu jadi prosefor pandai buat bisneis. yik mun talak ada waima dr. pun.

    tapi bab menjual pau nie. satu malaya dah tau.

    p/s: kalu mau berjaya x yah jadi prof. jadi prof emeritus je cukup!

    ReplyDelete