October 22, 2009

PANGLIMA PERANG SIPARANGKONTOT

tuan-tuan pernah tak bermain perang-perang ketika kecil. pada saya permainan ini sangat menyeronokkan, siri combat merupakan siri tv yang sangat ditunggu-tunggu, ketika itu menjadi tentera amerika menentang tentera jerman sangat mengujakan, sapa pun taknak jadi tentera jerman, boleh bergaduh bukan kerana perang, tapi kerana nak pegang watak hero. hahahahaah dah tentu hero akan menang. semua siri sama saja macam cerita Ultraman yang menewaskan raksasa.

tempat mainan yang paling kita orang suka ialah sungai kerian, sungai yang menghasil ikan kelisa emas, ikan air tawar paling mahal di dunia. masa tu banyak pilihan main perang-perang nie, sama ada guna selut ( tanah liat yang dibentuk seperti bola )untuk dibaling pada pasukan lawan atau guna senapang kayu yang dipasang getah lastik, pulurunya boleh pilih sama ada buah kopi dari kebun matwali, atau guna je buah terung liar. kalau kena peluru nie memang berbirat la, balik rumah mak akan marah kerana baju penuh kesan getah buah kopi atau terung.

Alkisah di jajahan selama juga berlaku peperangan, tuanpenasihatsiparangkontot dalam melatih tenteranya, dari pemegang tombak (askar biasa ) hingga pang5perang mengunakan kaedah yang sangat tradisional. tentera dipilih dari golongan yang mengamalkan sifat sesumpah ( nilai pertama berintegrasi ). nilai inilah yang terpahat dalam sejarah mereka yang akhirnya menjadi pembelot seperti Brutus dalam Kerajaan Rom atau Raja Mendeliar dalam Kerajaan Melaka.

Pang5perangtanggukikan ( dalam post terdahulu dikenali sebagai tuanpenasihattanggukikan ) merupakan pang5 yang paling dipercayai. Walaupun pernah dikaitkan dengan kehilangan harta jajahan selama beratus ribu, Pang5perangtanggukikan tetap dihati macam saluran ceria anda. kelebihan Pang5perangtanggukikan ialah melesapkan dana-dana jajahan, kerja-kerja ini diselia dengan rapi oleh Tuanpenasihatsiparangkontot. kaedah paling mudah dengan memastikan semua projek kawalan Tuanpenasihatadamasyuk diberikan kepada orang-orang mereka tanpa pengetahuan Tiangserisungaibayu.

Pang5perang kedua dikenali dengan gelaran Pang5peranghatihitam, pang5 ini sangat zalim mulutnya, sifatnya lebih kepada nilai keenam iaitu radioaktif dan asid. Pernah dilaporkan bahawa Pang5peranghatihitam pernah menyemburkan bisanya terhadap Tiangserisungaibayu dalam satu temasya hinggakan dayang Tiangserisungaibayu mendesak Pang5perangtanggukikan mengeluarkan Pang5peranghatihitam dari senarai pang5 bertugas. Pang5peranghatihitam tidak peduli kepada sesiapa pun, kadang-kadang tuanpenasihatsiparangkontot pun dihinanya.

Pang5perangkeranatuhan merupakan pang5 yang paling licik,mengamalkan semua nilai tanpa rasa bersalah. pang5 ini selalu muncul dengan imej keranatuhan, tiada percakapannya yang tidak dikaitkan dengan tuhan. semua laporan palsu dan ubahsuai telah dihasilkan oleh Pang5perangkeranatuhan ini, kerjayanya meningkat dari panglimamuda kini menjadi antara orang besar 32 jajahan. sayang sekali semula laporan kepada Tiangserisungaibayu telah dibincang dan diolah bersama Tuanpenasihatsiparang kontot.

Pang5perang paling kelakar dalam kumpulan ini ialah Pang5perangsilatulrahim, kepakarannya menimbulkan kekaguman orang terhadap dirinya. amalan utamanya ialah nilai yang keempat iaitu berorientasikan diri. Paling kelakar inang kedua pun percaya cakap-cakapnya. bila gagal membuat tugasan, yang selalu disalahkan ialah orang-orang Tuanpenasihatsisaranglabah. kemampuan Pang5perangsilatulrahim memang hebat, setakat ini semua kesalahannya yang menyebabkan kambing-kambing tidak diperiksa jatuh di atas batu jemala orang bawahnya.

Pang5perangduduksaja antara yang paling beruntung, tak pernah berbuat apa-apa, hanya senyum, tunduk dan sesekali muncul dikhalayak membolehkan dia menjadi pang5perang tanpa banyak soal.

yang terakhir ialah pemegang tombak, tentera biasa ini merupakan orang suruhan paling taat tuanpenasihatsiparangkontot, hanya sebagai tentera biasa, cuma kadang-kadang aksinya terlebih, beranggapan dirinya pang5perang, kelakar pun ada, ingat tak watak sarjan dalam filem Ali Baba Bujang Lapok yang dilakonkan oleh ibrahim pendek. hahahahaha

2 comments:

  1. (kene baca cam orang jepun)

    askar jepun: hai pendek! ini maram tarak pegi suka2 ka!

    sarjan pendek : ini malam aku kena buat overtime la.. CIP siparangkontot suruh aku rompak rumah hajibakhil laaaaaaaa!

    hahahahahahahaaaaaaaaa

    askar jepun: lu memang suka ampu CIP la pendeK!!

    ReplyDelete
  2. babak kedua

    askar jepun: hai pendek! ini maram tarak pegi suka2 ka!

    sarjan pendek : ini malam aku kena buka dadu daaa...


    askar jepun: hai yaa! apa pasal lu suka bikin advan? sekalang sapa yang susah?

    sarjan pendek : hoit! itu advan jangan cakap. sensetiF looo!

    askar jepun: wa sudah tau loooo. lu tipu itu cip siparangkontot. advan pegi bitalo sama indukso lu ada tulis2 lisip!

    sarjan pendek : oit! mana lu tau.. tapi tak per. masa tulis resit aku ada tulis sama CIP SipalangKontot ma!

    p/s: kalu mau risit, mari jumpa pendek!

    ReplyDelete