October 27, 2009

KEMENYAN SIAPAKAH INI


Arwah bapa merupakan seorang yang sangat sederhana orangnya. bila saya mengambil keputusan untuk berhenti dari UTM kerana bidang yang ditawarkan bukan minat saya, bapa tanpa banyak bicara bersetuju dengan tindakan saya. beliau mengatakan bahawa saya anak yang sangat kuat jiwa dan kemahuan, dengan suara yang sedikit rendah katanya 'InsyaAllah hang akan berjaya dalam semua kerja yang hang nak buat, pak tahu hang kuat untuk hadapi semua cabaran hidup' itulah kata-kata bapa di belakang kantin sekolah menengah mahang, kira-kira 22 tahun yang lalu. tersemat di hati doa pak tu, jadi azimat sehingga kini.

Arwah pernah bercerita tentang satu cerita yang sangat menarik. di kampung saya satu ketika budaya berjumpa bomoh merupakan satu-satunya inisiatif untuk berubat. tak kira sakit apa, semua bomoh yang akan ditemui dulu, takpun jumpa imam masjid minta dijampinya air kolah masjid buat mandi pemulih semangat.

ada seorang bomoh yang sangat korporat sifatnya, dia tahu kelemahan orang kampung ketika itu, tiap malam dengan bantuan orang kanannya, hanturayanya dihantar kerumah penduduk untuk menganggu penduduk, esoknya mula la orang tersebut meracau dan demam. orang kanannya akan datang untuk bertanya khabar dan menawarkan khidmat bomoh. atas penawaran khidmat tersebut bomoh dan orang kanannya berkongsi seorang separuh upah yang diperolehi.

di jajahan selama sekarang pun heboh diperkatakan orang tentang xtvt berbomoh. macam-macam hajat diutarakan oleh warga jajahan bila berjumpa bomoh. ada yang jumpa kerana nak naik pangkat, ada yang jumpa nak tundukkan bos, ada yang jumpa nak pastikan kawan baik tak naik pangkat, yang paling kelakar ada tuanpenasihat jumpa bomoh kerana nak kahwin dengan dayangnya. nampaknya yang paling untung jadi bomoh la.

xtvt berbomoh ini sekarang sudah bersifat glokal, dengar kata ada orang besar 16 menyeberang sempadan berjumpa bomoh jawa. minta dijampi tiangserisungaibayu agar lembut hati untuk menyambung kontraknya sebagai orangbesar16. kalau jajahan selama sering melaung-laung tentang pengatarabangsaan, nampaknya 3abdul1 tak perlu risau lagi kerana ada orangbesar16nya telahpun menandatangani MOU dengan tanah jawa tentang xtvt pembomohan.

musim berbomoh datang lagi, pawang mana kita nak cari selepas ini. dengar kata jajahan selama menang anugerah paling banyak terima warkah terbang, mungkin tuanpenasihatsiparangkontot perlu mencari kemenyan sakti dari negeri atas angin untuk membantu, atau kita mandikan saja tiangserisungaibayu dengan air kolah masjid untuk memulih semangat, cuma masalahnya tiada kolah dalam jajahan kita.

No comments:

Post a Comment