October 18, 2009

BILA SENATOR TAK PERCAYA SENAT

masa kecil-kecil dulu, yang paling saya ingat ialah aktiviti gosok gigi. pak dan mak bukannya tak berduit, cuma sangat seronok bila bersama kawan-kawan gosok gigi guna pasir halus masa mandi sungai, atau minta rajema, makcik india sebelah rumah tunjuk cara gosok gigi guna arang.

MQA ada lagi kat jajahan selama, hiruk pikuk la warga selama bercerita tentang prosesnya. bagi yang bersedia memang la senyum je, yang tak bersedia tu kira nak marah orang-orang lain. Habis digerudinye orang tu salah la, orang nie salah la. yang bestnya Tiangserisungaibayu pun disalahnya, kononnya saja nak dapat kredit untuk sambung hayat sebagai tok empat. betul ke tok empat buat semua pasal nak sambung hayat.

salah seorang orang besar enambelas, buat lawak taraf dunia. kita namakannya tuanpenasihattaraklayak. dulu bila dia nak dilantik jadi pendita, ramai senator tak setuju, bukan apa, kajian dia dalam bidang tangkap rama-rama, tiangserisungaibayu nak anugerahkan pendita dalam bidang tangkap kupu-kupu. itu yang kelakar, ramai yang tak boleh beza kupu-kupu dengan rama-rama rupanya

para senator pun membuat bantahan, cuma bantahan mereka kerana tuanpenasihattaraklayak dikatakan sebagai orang dari negeri atas angin. rasis sungguh bantahan mereka ini. sebab yang kedua tentu kerana gelaran pendita tu sangat lah mulia, hanya untuk mereka yang banyak buat kajian, penulisan, penerbitan, kerja-kerja terbaik sahaja yang akan diberi anugerah ini. sedangkan tuanpenasihattaraklayak belumpun sampai ke tahap itu.

akhirnya dapat jugak tuanpenasihattaraklayak mendapat gelaran pendita, walaupun ramai senator membantah dengann emosi dan fakta namun tiangserisungaibayu tetap menyokong tuanpenasihattaraklayak, dengar khabar kes ini sampai ke pengetahuan dan siasatan pembesar negeri dan negara.

cuma yang kelakarnya, sejak dapat jawatan pendita, tuanpenasihattaraklayak juga menjadi orang besar enam belas, kemudiannya dilantik pula sebagai senator, diberi serba satu persalinan dan seekor kuda hitam sebagai tunggangan. taring tuanpenasihattaraklayak dah panjang, sekarang dia adalah penasihat utama tiangserisungaibayu, nasihatnya umpama kata keramat, jangan tidak dipatuhi.

sekarang ini dengar kata dia dah tak percaya kewibawaan dewan senat, dewan yang memberinya jawatan pendita, kalau macam tu buang la jawatan pendita, kita nak tengok integriti tuanpenasihattaraklayak. sanggup ke dia lepas jawatan sebagai pendita, senator dan orang besar enambelas.

di jajahan selama ini, kata dewan senat kata putus yang penting, tiangserisungaibayu pun kena akur, jangan kerana tuanpenasihattaraklayak kata dia hilang kepercayaan kepada para senator, tiangserisungaibayu pun percaya, ramai penasihat yang hanya macam tuanhusinpantulan dalam tiga abdul saja

1 comment:

  1. teringat pulak masa sekolah rendah, beratur ramai-ramai tepi paip air kat kantin, pegang cawan warna-warni gosok gigi ramai-ramai lepas makan time rehat. Melayu. Cina. India. Sama-sama. Sangat muhibbah.

    Hohoho. 1 Malaysia dah lama wujud.

    Dewan Senat Tanah Jajahan Selama ni pakai konsep 1 Malaysia tak?

    Hahahaha..

    ReplyDelete