August 02, 2010

antara golf dan guli

salam 2 all,

bulan puasa akan bermula dalam seminggu lagi, ini lah peluang untuk beribadat sesungguh hati, bukan nak kata bulan lain tak penting tapi bulan puasa nie berkatnya banyak, so moh la kita berlatih beribadat seminggu ini untuk sebulan akan datang.

semasa kecil ketika bulan puasa, saya akan lepak-lepak kat masjid depan rumah. bukan apa, masjid nie istimewa kerana sejuk dan ramai kawan-kawan. satu lagi ada banyak aktiviti terutama kalau jemaah tabligh datang berziarah. selain kisah nabi, banyak pengetahuan dapat dikutip daripada mereka yang tak jemu berdakwah.

permainan bulan puasa pun sangat terhad, kerana takut letih. so kalau rajin kami akan main guli sahaja. tu pun bawah teduhan redup pokok rambutan depan rumah mat wali. kalau dahaga sangat terus terjun ke sungai kerian untuk melegakan keadaana . hahahahaha ada jugak yang sambil menyelam minum air.

kat jajahan selama pun heboh sekarang dengan permainan, dengar kata tenterapembawautusan menang dalam permainan guli orang dewasa di negeri kenyalang. hebat betul warga jajahan selama dalam permainan.

cuma yang heran tu pergi punya la ramai, dengar kata hampir 30 naiki belon ke sana. berapa belanja hahahahaha.... cuba congak la ye RM450kali2kali30, belum masuk tido sana sini dan tuntutan pelbagai...lebih kurang mau RM50k lesap bersama program tu.

yang ramai tu cendikiawan dengan tuanpenasihat, terselit juga 3abdul bersama tuan pendita, dan yang paling hairan undang luak pun pergi...sedangkan beliau bukan kakitangan, timbul pertanyaan siapa sponsor datuk undang ini untuk ke sana ....ini kena la tanya pang5perangkeranatuhan, mungkin ada penjelasan kot.

dengar cerita belanja untuk permainan guli orang dewasa jauh lebih banyak berbanding dengan kejohanan lempar tombak dan memanah yang disertai oleh askar biasa bersama pang5perang di jajahan utara. maklum la tiada glamour kat sana, tuanpenasihat dan 3abdul pun tak minat. tapi seramai 100 orang juga yang pergi dengan belanja cuma RM50k.

ini la jajahan selama, kalau golongan yang terlibat tu golongan atasan, mudah sangat Murai Punya Ekor nak luluskan bajet, tak kira la berapa yang terlibat. kalau melibatkan golongan tentera, makan tengahari yang berharga RM8 pun nak berkira. siap tanya lagi kalau takde aktiviti nie u all tak makan ke tengahari. apa la punya orang, keadilan dibakulsampah je.

P/S : dengar cerita golongan blackberry nak dapat broadband la plak, konon2nya kerana nak semak email semasa bermain guli orang dewasa..kah2. blackberry tak boleh ke nak semak email ? atau golongan blackberry tak tau nak guna... tiangserisungaibayu faham ke tak suruhannya ini. tuan director rasa lepas nie broadband tu akan jatuh ke tangan ahli keluarga golongan blackberry untuk bermukabuku atau lain-lain aktiviti....adios

No comments:

Post a Comment