August 23, 2010

cerita tentang gajah

salam 2 all,

2 minggu lepas , iki n ama sibuk melaporkan bahawa vcd mereka hilang. tertuduh utama dalam kes kehilangan ini tentu adik mereka iaitu uzma. uzma dituduh membawa vcd tersebut tanpa kebenaran ke taska abim. tuduhan ini berasas kerana uzma memang suka membawa barangan dari rumah ke taska abim. saya cuma tersenyum kerana kalau ditanya pun, uzma takkan mengaku. akhirnya vcd cerita gajah biru keluaran negara thai tersebut dijumpai semula. kehilangan dan siapa yang hilangkannya didiamkan sahaja.

tuan director pula diasak cerita gajah sejak sepurnama yang lalu. macam-macam kisahnya berkaitan gajah yang heboh diceritakan. ada cerita gembalagajah yang tak buat kerja atau curi tulang ditangkap oleh tiangserisungaibayu. ada cerita gajah-gajah dibawa bersiarkan jauh dari jajahan selama sedangkan laluan sebenar tak la sejauh itu.

sebenarnya cerita gajah menjadi menarik apabila dimaklumkan bahawa pada satu pagi yang hening, gembalagajah ternampak seseorang di stesyen gajah dalam pukul 6.30 pagi. nak dikatakan kambing pun bukan kerana terlalu besar dan tua. rupa-rupanya tiangserisungaibayu telah menyamar sebagai kambing untuk melihat gelagat gajah menjalankan tugas. hahahaha siap ngan kasut sport dan pakaian sukan lagi.

sejak sepurnama yang lalu bila kandang kambing selatan diarah tutup oleh 3abdul1, hidup kambing-kambing susah betul. maklumla dah lama kandang di selatan jajahan digunakan. kambing plak dah biasa sangat dengan kandang lama tersebut. tetiba 3abdul1 arahkan kambing bertukar kandang ke ulu selama. punya la jauh kandang baru tersebut. mula la kambing-kambing sakit perut dan meragam.

kambing-kambing meragam kerana gajah yang ditugaskan mengangkut mereka tak cukup jumlahnya hinggakan banyak kambing yang tertinggal kat stesyen sahaja. maka persatuan kambing-kambing jajahan atau dikenali sebagai PERKAM, telah menyuarakan protes kepada 3abdul3. dengar cerita 3abdul3 telah banyak kali juga turun melihat kesulitan kambing menuju ke kandang latihan. tiangserisungaibayu pernah sampai berpayung daun pisang melihat kesulitan kambing-kambing dengar ceritanya.

tuan director cuma nak pesan mudah je. lain kali rancang betul-betul, mana nak bina kandang latihan dan kat mana lak nak biar kambing tu duduk. kena panggil semua yang terlibat dengan urusan angkut dan latih nie. serikandisentosa, pang5besarchahketing, 3abdul1 & 2 serta pang5besaradamasyuk kena la duduk semeja berbincang.

tuan director pelek sangat kenapa timbul masalah gajah dan kambing nie. terkini gajah luar yang diupah dilihat tak mampu mengangkut kambing-kambing khabarnya. maka timbul la persoalan kenapa tak mampu, pang5besaradamasyuk kata masalah dengan bayaran gajah luar yang terlalu mahal. tuan director plak kata kalau dah kambing membayar dengan 100 dinar untuk itu kenapa plak timbul isu mahal.

akhirnya gajah jajahan plak digunakan sebagai galang ganti untuk menutup kelemahan gajah upahan. hahahahaha ini lagi menarik, gajah jajahan untuk aktiviti kambing bukan untuk membawa kambing pergi latihan. nampaknya ada tangan ghaib dibelakang semua gajah-gajah ini. dengar cerita gajah upahan dibayar 680 dinar sehari....jumlah yang lumayan tanpa mempedulikan jumlah kambing yang diangkut. hahahahaha sapa yang buat kontrak ini agaknya.

semakin tuan director menyusuri persoalan kambing dan gajah, semakin banyak yang menimbulkan rasa curiga. kenapa gajah jajahan dibawa masuk untuk membantu pengendali gajah upahan. adakah untuk menyelamatkan tuanpunya gajah upahan atau nak menyelamat tangan ghaib dibelakang tengkok tuanpunya gajah upahan....akhirnya kambing juga menjadi mangsa percaturan...

P/S : apa macam tuanpenasihatsiparangkontot dan tuanpenasihatadamasyuk...macam mana kes gajah nie boleh timbul. ada baiknya tiangserisungaibayu suruh pang5perangkeranatuhan menyiasat. cuma tuan director memang tak percaya kepada pang5perangkeranatuhan nie sangat. kalau dia boleh mintak sendiri gred 52 tanpa melalui kem kebun durian...tuan director boleh agak la sejauh mana intergritinya....hahahaha adios

No comments:

Post a Comment