August 29, 2010

pabila hari itu menjelma

salam 2 all,

hidup dan mati ditentukan sepenuhnya oleh Allah SWT. mungkin kita boleh mencari doktor paling pakar dalam dunia untuk merawat kita, namun apabila ajal menjelma tiada apa yang dapat menghalang nyawa kita dicabut malaikat yang taat dan patuh kepada Allah SWT. Namun kita sentiasa disaran menjaga kesihatan dan nyawa yang diberi Allah dengan penuh amanah kerana itulah arahan Yang Maha Kuasa.

tuan director menulis ini kerana esok merupakan hari kemerdekaan kita sebagai rakyat Malaysia, sesungguhnya kemerdekaan ini juga anugerah Allah SWT yang tiada tolok bandingnya kerana melalui kemerdekan kita dapat mencorak hidup kita tanpa terikat dengan kehendak penjajah. Namun kerana kemerdekaan ini juga bermula dengan proses kelahiran amatlah dituntut kita menjaganya dengan baik kerana kemerdekaan ini juga boleh hilang dengan kudrat dan irodat Allah SWT.

tiada apa pun yang kekal sebenarnya dalam dunia ini, semuanya bermula dengan tiada, kemudianya ada, kemudiannya tiada, kemudiaan ada untuk menerima penilaian Allah. kita dijanjikan bahawa penilaian paling agung adalah apabila kita berdepan dengan mahkamah Allah SWT di padang masyar. yang mana mulut dikunci untuk membela diri, semua anggota badan menjadi saksi kepada diri sendiri. hari di mana manusia tiada ruang untuk membohongi kecuali menerima semuanya sebagai saksi Kebesaran Illahi.

tuan dirctor membawa filem pendek ini berikutan esok juga merupakan hari terakhir tiangserisungaibayu sebagai tok empat. kalau khidmatnya disambung maka Allah SWT jualah yang memberinya rezeki itu. maka sebelum hari terakhir itu tiba, tuan director percaya tok empat telah berhempas pulas mencuba sedaya upaya untuk kontraknya disambung, banyak cara telah digunakan untuk cuba menyambung kontrak tersebut diusahakan.

warga jajahan dan dengan sokongan luar jajahan juga turut digunakan untuk memastikan khidmat tiangserisungaibayu disambung. semua kabel dirungkai untuk menyambung hayat pemerintahan tiangserisungaibayu dijajahan selama. pada masa yang sama kumpulan penentang di jajahan selama juga berusaha dengan keras untuk memastikan hayat pemerintahan tiangserisungaibayu sebagai tok empat ditamatkan sebagaimana kumpulan penyokong. hahahaha tuan director walaupun amat kasih akan tok empat menyokong penuh kumpulan penentang.

dua tiga hari ini sama ada melalui sms atau ym, berbuih umpama lautan pertanyaan demi pertanyaan dilemparkan dalam kotak telefon tangan dan komputer riba tok director bertanya tentang penganti tiangserisungaibayu atau hayat pemerintahannya akan disambung atau tidak. tuan director hanya akan memberi tanda sekiranya ada isyarat dari kumpulan penentang. hahahaha jadi sabar la ye para penonton.

akhir kalam, buat la apa pun untuk menaikkan atau menumbangkan tok empat tiangserisungaibayu, namun pabila hari itu menjelma, nescaya kudrat Allah SWT jua akan menaikkan atau menurunkan seseorang manusia itu. tuan director paling takut bukan tentang turun atau naiknya seseorang manusia. yang paling takut apalah yang hendak dipersembahkan di hadapan Allah SWT pabila menjelma hari pertemuan di padang masyar nanti.

P/S : tuanpenasihatsiparangkontot cepat-cepat sediakan kotak untuk tiangserisungaibayu, banyak barang nak dibawa kalau kontrak tak diambung. hahahahaha kalau sempat cepat-cepat juga sediakan baucer pembelian kuda hitam baka tempatan baru untuk tiangserisungaiseputih yang dikhabarkan akan mengantikan tiangserisungaibayu. bukan apa, takut nanti kalau betul-betul pengantinya muncul mungkin tuanpenasihatsiparangkontot juga akan diganti....hahahaha pabila hari itu menjelma...tuan director paling gumbira...adios

No comments:

Post a Comment