July 20, 2010

WAYANG PACAK

salam 2 all

sudah hampir sebulan saya tidak menyentuh layar untuk bermain filem. lebih tepat lagi 28 hari yang lepas. semalam abang mir membawa pulang trofi hadiah sastera yang dimenanginya melalui Sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi UTM-Kumpulan Utusan melalui novel kala yuda. tahniah kerana jiwa kreatifnya terbukti lagi buat kali yang sekiannya.

semasa kecil saya akan terperap cukup lama membaca buku atau bahan bacaan di perpustakaan sekolah. di rumah arwah bapa yang melanggan berita harian memberi ruang yang cukup luas mengenali dunia kepada saya. dan keasyikan abg mir dengan majalah gila-gila juga memberi ruang kepada saya untuk mengenali kreativiti melalui kartun.

walaupun saya suka membaca, namun kesukaan saya kepada aktiviti wayang tetap menyerlah. ketika itu iaitu lewat tahun 70an kementerian penerangan masih menayang wayang pacak di kampung-kampung. sebelum tayangan bermula selalunya dasar-dasar dan berita tentang kerajaan dipertontonkan dahulu. dengan cara ini orang kampung akan tahu sekurangnya tentang perkembangan negara. kemudiannya baru la bermula tontonan filem melayu dan pelbagai lagi.

nampaknya jajahan selama juga meniru langkah sama sejak berminggu yang lepas. cuma taukey wayangnya dan pelakonnya tetap. wayang pacak jajahan hanya melibatkan seorang pelakon sahaja iaitu tiangserisungaibayu. dengar kata kadang-kadang muncul juga pelakon tambahan iaitu 3abdul1 menambah seri.

3 tahun lepas apabila dikenang kembali, ini juga diperlakukan tiangserisungaibayu. merayau-rayau seluruh buana jajahan mempromosikan diri kononnya ingin mendengar rintihan rakyat. sambil diusung sebuah kitab catatan kononnya ingin menulis tentang rintihan rakyat agar jangan dilupa nanti.

taktik wayang pacak tiangserisungaibayu 3 tahun lepas memang berjaya kerana rakyat jajahan selama belum mengetahui tipu muslihatnya. tapi sejak berminggu lepas taktik ini telah dihidu rakyat jajahan. kerana itu dalam semua siri wayang pacak bukan pujian yang tok empat dapat tetapi lebih banyak kutukan dan kritikan.

tok empat dah jadi macam ahli politik pulak perangainya. bila nak habis tempoh jawatan baru sibuk nak berjumpa rakyat memohon talian hayat jawatan dipanjang. rakyat jajahan bukan bodoh kalau ditanya majoriti warga semua mahu tok empat tidak disambung hayat jawatannya. cukup-cukup la wayang pacak yang selama 3 tahun warga jajahan menonton dan dipertontonkan.

tok empat dengar cerita sibuk bercerita dia ada banyak kerja yang nak dibuat untuk jajahan. perubahan yang baru berlaku memerlukan hayat jawatannya disambung untuk pelaksanaan, banyak lagi idea perubahan nak dibuatnya. kalau 3 atau 2 tahun lepas tok empat buat perubahan mungkin la kejayaan akan dikecapi, ini tidak perubahan hanya muncul diakhir pemerintahan cuma.

tok empat oooo tok empat...cukup la pemerintahan selama 3 tahun yang lepas. jangan la nak mintak talian hayat lagi, jangan nak mempromosi diri. majoriti warga jajahan sedang bersedia untuk berpesta apabila tok empat bersara kelak.

P/S : tuanpenasihatsiparangkontot pun suka dengan persaraan tok empat dengar khabarnya. jampi serapah bomoh asli telah pun dibawa balik ke jajahan untuk disembur kepada penganti tok empat. sasarannya kini ialah 3abdul1...nasihat tuan director kepada 3abdul1 hati-hati semasa makan kalau boleh langkah dulu makanan untuk dibuang sihirnya... itu nasihat orang tua-tua la. atau jumpa la mana-mana pawang untuk memagar diri.... adios

No comments:

Post a Comment