March 07, 2010

GENG BAS SEKOLAH

salam 2 all,

zaman saya bersekolah sebenarnya jarang benar saya menaiki bas ke sekolah. masa sekolah rendah, bila memasuki darjah satu, yang menghantar saya untuk beberapa bulan awal ialah kak kinah...kemudiannya saya berjalan kaki lebih kurang 1 km lebih selama 3 tahun. tahun 4 saya dapat basikal mini kak kinah saya untuk ke sekolah.

bila memasuki kelas peralihan di sekolah menengah, saya menaiki bas sekolah pakcik maidin, pemandunya sorang lelaki india. bila saya memasuki tingkatan 1, abg mad, abg ipar saya yang bertugas sebagai tentera di kamunting, taiping menghadiah sebuah basikal kepada saya yang saya guna sehingga lah saya tingkatan 3.

bila memasuki tingkatan 4, saya tinggal di asrama, jadi perjalanan dari kampung ke pulau pinang saya menaiki bas awam. bukan sebuah tapi 3 buah. mahang ke kulim, kulim ke butterworth, kemudian naik feri, lepas tu menaiki bas lagi ke jalan air itam..di mana sekolah teknik terletak. perjalanan dari kampung hingga ke sekolah mengambil masa lebih 4 jam.

apabila saya memasuki tingkatan 6 kemudian melanjutkan pelajaran ke UPM, bas awam memang menjadi pujaan hati. dari puduraya ke serdang selangor..bas tong fong 107 merupakan pilihan hati, walaupun ada bas metro yang jauh lebih elok, namum kerana bas tong fong lebih kerap, ternyata terjahan air hujan dari tingkap yang tak boleh ditutup bukan penghalang untuk saya menaiki bas tersebut selama pengajian 4 tahun di UPM.

tuan director terlibat ngan simulasi perang selama 3 hari di tanah tinggi, punya la penat. sapa la punya cadangan pada unit ulat nangka untuk bersimulasi perang kat tanah tinggi nie. dengar cerita salah seorang 3abdul punya angkara. hahahahaha tuan director cadangkan selepas ini kalau mana-mana tuan penasihat nak cadangkan tempat simulasi perang, kita minta la dia pie tengok tempat tersebut dengan menaiki gajah bukan kuda hitam kesayangan...baru dia tau penangan perjalanan.

simulasi perang kira ok la...tuanpenasihatsiparangkontot pun ada...nampak macam berminat ngan peperangan kali nie. banyak nasihat n pandangan dia bagi, kalau minat macam nie dia tunjuk sejak 10 tahun lepas jajahan selama tentu maju..hahahahaha tentu pang5perang dah terlatih untuk peperangan sebenar. apa pun tahniah la tuanpenasihatsiparangkontot dengan komitmen 3 hari.

simulasi perang 3 hari pun banyak yang menarik...kiranya tahniah jugak la ngan tuanpenasihatadamasyuk, tuanpenasihatkhutudkhanah dan serikandisentosa yang mempersembahkan simulasi perang yang menarik dan mendapat pujian ramai. tuanpenasihatenjinnyior pun cuba dengan bersungguh-sungguh nak jayakan simulasi walaupun pang5besarkainterpan yang merupakan orang kanannye tak hadirkan diri.

cuma yang kelakarnya kem-kem lain sama ada yang besar atau yang kecik masih keliru ngan peranan masing-masing dalam perang sebenar..kalau dalam simulasi pun gagal, tuan director boleh agak la macam mana bila peperangan sebenar berlaku. nampak gaya tuanpenasihatsiparangkontot kena lebih kuat bekerja untuk pastikan semua kem berfungsi dengan baik sebelum bersara sebagai demang di jajahan selama.

paling kelakar bila dah habis simulasi perang la. tuan director pun semangat nak balik...maklum la iklim sejuk tanah tinggi menyebabkan rindu plak ngan jajahan selama. dalam duk sibuk-sibuk kat anjung kem latihan simulasi, pang5perangulatnangka bagitau gajah yang sepatutnya menjemput kami kena tahan pasal bertembung dengan unta dalam perjalanan. tersadai la kami kat kem latihan.

dalam dok sibuk-sibuk tengok gelagat pang5perang nak selesai masalah, mata tuan director terpandang la seekor unta yang amat dikenali. eh eh eh unta nie sapa yang tunggang, bukan ke unta nie unta jajahan, macam mana boleh tersesat hingga ke tanah tinggi...rupa-rupanya pang5perangtanggukikan yang naik dengan kawan-kawan. selesa sungguh depa naik unta untuk ke tanah tinggi. sapa yang bagi kebenaran depa bawa unta ke tanah tinggi, bukankah gajah telah ditempah untuk semua pang5perang.

cuma tuan director pelik bin ajaib dengan jajahan selama nie, tiap kali ada simulasi perang walau gajah telah disediakan ramai yang suka menunggang kuda sendiri. kalau berlaku apa-apa berlaku dalam perjalanan, rasanya pang5perang tak boleh pun nak tuntut apa-apa. satu lagi kalau gajah dah disediakan, pang5perang tak layak pun nak naik unta jajahan walaupun unta-unta, kuda hitam dan gajah-gajah jajahan kita yang jaga. tuan director nak tunggu tindakan jajahan selama terhadap pang5perang yang salah guna kuasa mengunakan unta jajahan untuk ke tanah tinggi. kita tunggu dan lihat siapa yang berani nak amik tindakan terhadap pang5perang kesayangan tuanpenasihatsiparangkontot. hehehehehe tok empat ada berani ke..

akhir sekali tahniah pada pang5perang yang tabah dan berani turun dari tanah tinggi dengan menaiki gajah uzur dan tua..perjalanan yang awalnya diyakini akan menyebabkan isu perut pang5perang tersembur keluar berjaya dilalui dengan berkat kawalan gajah yang cemerlang oleh ucle yang sangat mesra. hahahahahah caya la geng bas sekolah

No comments:

Post a Comment