March 10, 2010

PELUANG NAIK UNTA

salam 2 all,

satu ketika dahulu kampung bukit bertam mempunyai sawah yang subur, padinya menguning tiap kali musim menuai tiba. bila mengenangkan hawa panas sekarang..kenangan bermain di sawah datang kembali. ini la suasana bila musim menuai tiba..panasnya dan angin yang menderu. semuanya ada fungsi alam kepada manusia.

musim kering, sawah pun kering memudahkan petani mengerat (menuai) padi...tugas kaum wanita, lelaki pula membanting (memukul) padi dalam sebuah tong. selepas dikumpulkan padi akan dijemur untuk dikeringkan sambil dianginkan atau ditampi untuk membuang padi angin atau hampa padi. selesai semuanya padi disimpan dalam rumah atau kepuk. kalau nak makan padi tadi akan ditumbuk untuk memdapatkan beras. kalau lebih padi tadi akan dijual.

bercerita tentang sawah tentu tak dapat lari dari teman setia pesawah ketika itu..kerbau. di kampung saya ketika sawah berfungsi dengan baik ramai pesawah ada kerbau masing-masing. paklang jabar, awang kecik dan ramai lagi ada kerbau, kalau pun bukan untuk membajak sawah sekurangnya sebagai harta untuk dijual bila tiba hari raya.

pengalaman paling menarik walaupun arwah bapa saya tidak memelihara kerbau ialah menunggang kerbau. memandangkan saiz saya dan kawan-kawan yang kecik..kami mendapat peluang menunggang kerbau bila musim kerbau beranak tiba...hahahaha tentu la kena marah ngan pemilik kerbau..tetapi curi-curi menunggang anak kerbau memang menyeronokkan. kalau kerbau tersebut jinak kemudiannya saya dan kawan-kawan juga boleh gunakan untuk menungang sambil kerbau menyeberangi sungai kerian. kerbau memang pandai berenang.

al-kisah di jajahan selama pun ramai yang suka curi-curi menunggang kuda dan unta piliharaan jajahan selama. ada yang menunggang untuk minum pagi dan ada yang menunggang curi-curi untuk majlis rasmi...hahahahaha memang muka tak tau malu la

jom kita lihat reaksi orang yang curi-curi menunggang unta baru-baru ini

pang5perangtanggukikan : hahahahahaaha mana ada saya curi-curi tunggang unta, saya dah isi borang la, saya dah mintak ngan tuanpenasihatsiparangkontot lagi. lagi pun tahap kepang5an saya tinggi takkan nak naik gajah. Tu untuk kumpulan bawahan je..dan yang paling penting saya merupakan gembala no wahid semua piliharaan tunggangan jajahan selama..takkan saya takleh menunggang sekali sekala unta tu.

pang5besarkhutudkhanah : heheheheehe ( sambil senyum-senyum malu) betul kata pang5perangtanggukikan. kalau mengikut ISO yang saya merupakan auditor paling senior, tindakan tuanpang5 telah pun mengikut prosedur yang betul, saya yakin tiada pemerhatian yang boleh diberikan apatah lagi ketidakpatuhan...lagi pun saya pun menunggang bersama unta tersebut.

pang5besarkiriadamasyuk : hihihihihhi kalau ikut peraturan kewangan ok je....tak baik tuan director tanya-tanya macam nie

pang5perangkeranatuhan : kalau la akak tahu unta nie ditunggang secara curi-curi lama dah akak terjah unit peliharaan tunggangan nie. demi toohunt akak tak tahu pun tuanpang5tanggukikan berbuat durja ( tuan director angguk2 geleng2..sambil berkata pandai betul la makcik nak buat propa )

pang5perangkertaskajang : ala hang nie pun satu la tuan director, bab unta pun nak bising-bising, cuba hang tengok sikit tuanpenasihat yang dok naik kuda hitam, depa lagi la kalut...hehehehehe baik hang sembang ngan aku pasai sawit je

tuan director : pandai betul depa jawab soalan tuan director...takpa la kat doonia je kita boleh ckp bab-bab peraturan nie..macam-macam la kita leh bagi pekeliling dan lain-lain. tuan director pun banyak buat salah. takut sampai peluh sejuk kat tapak kaki...tapi maksiat buat jugak. jom la kita doa agar kita diberi kekuatan untuk amal makruh nahi mungkar

No comments:

Post a Comment