March 16, 2010

mandi minyak

salam 2 all

semasa kecil watak-watak keperwiraan dalam televisyen menjadi ikutan yang bukan sendikit terhadap kanak-kanak sebaya saya. filem gerak kilat tahun 1966 lakonan jins shamsuddin dan sarimah menjadi tontonan berkali-kali tanpa jemu. ramai kanak-kanak termasuk saya sendiri ingin menjadi hero





kemudiannya banyak cerita melayu yang menunjukkan aksi ketangkasan panglima beraksi. cerita harimau berantai di mana tamam idris berlakon juga menarik, filem hang tuah lakonan P.Ramlee juga memberi impak apatah lagi Semerah Padi.

semua pengalaman itu membuatkan ramai anak muda ingin belajar silat. silat gayung menjadi idaman kerana buahnya semua boleh membuat lawan rebah. bagi yang malas, setakat belajar silat pulut sudah cukup kerana boleh diperaga seketika di depan pengantin dalam majlis kenduri kahwin. cukup juga nak tunjuk gah depan awek kampung...hahahaha

kemudian banyak seni silat lain yang berkembang dan mendapat sambutan. anak muda ghairah untuk belajar seni mempertahankan diri. maka muncul la beberapa seni silat yang kemudiannya diharamkan oleh majlis fatwa kerana dilihat bercanggah dengan ajaran islam. Antaranya nasru-haq yang membolehkan pengamalnya memukul lawan dari jauh. saya pernah melihat anak murid pengamal ilmu ini menundukkan tok gurunya dengan sekali pukulan dari jarak 10 kaki dan tok gurunya rebah kerana patah gigi dan pengsan.

semalam dan hari ini riuh rendah jajahan selama ngan mandi minyak...kambing dah tamat berguru rupanya. tuan director amat la berharap kambing akan lebih berkemahiran selepas di asuh selama 4 tahun. jangan nanti menanduknye dah macam kerbau, berlarinya dah macam lembu, susah la orang nak kenalpasti. nak panggil lembu bunyinya mengembik, nak ajak berkubang takutkan air.

tuan director cuma nak komen beberapa perkara je.

tempat mahaguru berhenti rehat : dengar khabar sebuah teratak dihilir jajahan telah dipilih sebagai tempat mahaguru beristirehat. tuanpenasihattukselampit pun bangga kerana kemnya telah dipilih sebagai tempat singgahan mahaguru. tuanpenasihatenjinnyior pun dah pilih kontraktor. maka bilik sedia ada mahaguru pun dibaikpulih, karpet ditukar, cat dibarui, dinding dihias kertas baru..semunya kerana mahaguru nak datang untuk mandi minyak.

salah ke menyambut mahaguru..tidak pada pandangan tuan director..yang salah ialah apabila bilik tersebut tidak digunakan sebaliknya sebuah khemah ala seribu satu malam digunakan. takde tempat sangat ke sehingga mahaguru terpaksa disumbat dalam khemah tersebut..pantang anak melayu derhaka. seluas-luas jajahan selama khemah jua disua oleh tok empat kepada mahaguru. malang sungguh menjadi mahaguru jajahan selama sehingga mahaguru kecewa tanpa menjamah makan tengahari dan pulang kecewa.

siapa yang nak bertanggungjawab atas perkara ini. siapa yang nak berjumpa mahaguru dan menjelaskan keadaan. siapa pula yang perlu disecaj kerana melakukan pembaziran membaikpulih bilik asal mahaguru sehingga jajahan kehilangan duit yang sangat bernilai.

belanja promosi : dek kerana nak mandi minyak, butang baju telah diganti baru, betul lah telahan tuan director, semua pintu jajahan dipasang butang baru, mana pergi butang lama mungkin dah masuk kedai besi buruk..butang lama tembaga butang baru plastik..pandai sungguh orang yang membuatnya.

hahahahaha belum lagi tuan director terkejut ngan tagline baru jajahan, bila pulak dicipta, tagline lama pun dah buang ke..kelakar bin ajaib nie. lakaran grafik sempena mandi minyak plak macam awan kena panah petir...mana pergi ciri korporat yang dilaung-laung sebelum ini. mungkin tok empat nak bagi bayangan kot..dia umpama awan tersebut yang akan berlalu pergi bila bulan ogos menjelma nanti..bagus la.

cuma nak tanya la...pang5besarkananadamasuk. betul ke tuangpenasihatparangkontot and the gang yang dapat projek untuk promosi mandi minyak. dengar kata lebih dari 150 ribu, banyak tu kalau nak kira ngan tangan.

bajet makanan yang ciput : nie kena la tanya peng5besarkananadamasyuk, kenapa la bajet makanan tidak mengikut bajet jajahan untuk satu kepala tentera dan cendikiawan. patut2 semua orang boleh menikmati secara maksimum bajet tersebut..aduhai 3abdul1, tuan tak tengok ke harga makanan untuk pertugas..makanan kambing pun lagi mahal la tuan..kalau tak percaya tanya tuanpenasihatsiparangkontot yang pakar tentang kambing

No comments:

Post a Comment