February 24, 2010

TAK PATAH TAK TUMBUH

salam 2 all

tengahari tadi saya keluar makan tengahari di abuya..sangat menyenangkan untuk duduk dan menikmati makanan di abuya walaupun cuaca panas membahang. nasi berlaukkan ikan siakap putih masak kari memang sedap. aroma kari ikan masakan melayu yang saya yakin dimasak oleh pekerja indonesia memberi sedikit kenangan makan di kg bukit bertam.

meninjau di meja masakan sayuran, saya nampak masaklemak daun ubi kayu yang saya cedok sesenduk, hahahahaha kemudian nampak plak kerabu pucuk paku dengan kelapa parut bergaul ikan bilis ditumbuk...nampak sederhana tapi sangat sedap. akhirnya untuk ulam saya hanya ada pilihan hirisan kobis cameroon.

cukup semua itu untuk mengalas perut hingga petang. sebelum keluar saya beli satu nescafe ais dan satu nescafe panas untuk kawan pejabat. belum sempat kaki mencecah lantai kereta, azan zohor mengamit saya untuk singgah di masjid tg malim. sejuk air kolah memberi kenangan masa kecil bermain air kolah di masjid bukit bertam...

tuan director menonpang dagu sambil sesekali mengaru-garu kepala yang tak gatal, pelik sungguh manusia ini...kalau tua buat cara tua, jangan sekali berbuat sesuatu yang menimbulkan tanda tanya orang muda atau masyarakat sekeliling. kalau buang tabiat orang kata ajalnya makin dekat.



dengar kata tuanpenasihat sorang ini mula pukul canang tentang penganti dirinya, buat-buat cerita dengan pang5muda dan pang5perang yang lain siapa yang layak menganti dirinya sebagai demang dijajahan selama. maka disebutnya 3 nama yang dikatakan layak untuk menganti dirinya. pang5besarchahketing, serikandisentosa dan serikandibahtera masuk dalam senarai. yang kelakarnya nama pang5perangtanggukikan juga masuk list...hehehehehe layak ke nie.

kelakar dengan citer di atas kerana hasrat hati tuanpenasihatsiparangkontot pada tuan director hanya nak test market sebenarnya bukan nak bersara pun. kalau dia ada rancangan untuk bersara dan menyibuk diri dengan projek durian dan kambing kenapa tak buat betul-betul perancangan peralihan kuasa. kenapa tahap pang5 tidak dinaikkan sehingga 54. jawapannya mudah...dengan tiada pang5perang tahap 54, tuanpenasihatsiparangkontot harap kontrak sebagai demang ditawarkan kepada dirinya.

strategi tuanpenasihatsiparangkontot sangat mudah dibaca. kata orang ukur baju dibadan sendiri. cuba tengok berapa ramai warga selama yang mengundi agar tuanpenasihatsiparangkontot dibuang dari jajahan selama. itu lah kenyataan sebenar, kalau betul-betul nak test market minta saje pang5perangtanggukikan buat kajian seluruh jajahan. kita tengok saja hasilnya.

konsep tuan director senang saja, kalau tak patah takkan nak tumbuh. kalau kita suka makan ulam, sebut saja apa nama..pucuk putat, pucuk paku, pucuk ubi, pucuk gajus. semuanya kalau tak dipatahkan takkan ada puncuknya tumbuh menjadi banyak.konsep ini harus diamalkan jajahan selama. kalau dah sampai umur bersara, langkah je keluar dari jajahan..jangan nak amalkan tongkat langit..takut masa datang orang puji masa keluar orang keji.

No comments:

Post a Comment