February 17, 2010

Nie ORGANISASI atau EMOSI

salam 2 all

setiap ibu bapa kalau ditanya akan anak mereka, sentiasa akan mengatakan anak mereka yang terbaik kalau tak di dunia sekurang-kurang di kampung atau taman tempat tinggal mereka. sifat melindung ini adalah anugerah semulajadi ibu bapa dari Pencipta.

kalau ada sapa-sapa cerita keburukkan anak mereka, ibu bapa akan menentang habis-habisan atau cuba sebaik mungkin menafikan berita tersebut. yang lebih ultra akan cuba pula menceritakan kehebatan anak-anak mereka walaupun mungkin barangkali anak mereka adalah kulit kupang yang tak boleh pun dijual sekupang.

kalau kita menonton filem bawang putih bawang, kita akan jumpa dengan watak ibu tiri yang kejam yang cuba memastikan anaknya sendiri mendapat segalanya terbaik di dunia berbanding anak tiri yang direjam dengan segala tohmahan dan nista.

hehehehehe ibu bapa memang selalunya emosi bila berhadapan dengan realiti anak-anak. tuan director pun kadang-kadang over bila berhadapan dengan perbuatan orang lain terhadap iki dan ama. sifat mempertahan anak-anak nie ada baik dan buruknya.

di jajahan selama pun sama sahaja. ada tuanpenasihat yang mempertahankan tindakan anak buahnya dengan penuh perasaan, walaupun tahu bahawa anak buahnya dah buat salah yang kalau dihadap ke jawatankuasa tatatertib, pilihan yang ada adalah dibuang daripada jajahan selama .

lebih buruk lagi bila tuanpenasihat berpakat sesama sendiri menutup salah kawan-kawan dengan penuh perasaan .harapan mereka pada masa depan mendapat sokongan kawan-kawan untuk naik pangkat atau sekurang-kurangnya jaminan untuk kontrak kerja disambung lagi.

belum lagi kita berbicara tentang firaun kecil yang pantang kemnya dikritik. sembungnya mengalahkan ibu ayam baru turun anak. walaupun terang-terang kem tersebut gagal berfungsi sebagaimana yang diharapkan oleh jajahan selama. namun bila pang5perang bergabung dengan tuanpenasihat untuk mempertahankan kem, tok empat tiangserisungaibayu pun tak berdaya mengambil tindakan.

Ini lah masalah jajahan selama....kadang-kadang tuan director pun keliru...nie organisasi atau emosi. banyak sangat emosi digunakan untuk buat keputusan. helloooo tuan-tuan penasihat semua ... organisasi buat keputusan mengunakan fakta la

1 comment: