February 09, 2011

naga dan harimau

salam 2 all,

selamat tahun baru cina kepada semua, terkenang pengalaman menyambut TBC selama hampir 20 tahun di kg bukit bertama n pekan mahang. sangat indah kerana walaupun tanpa konsep 1Malaysia ketika itu, arwah pak n mak akan tetap memasak nasi minyak untuk membalas pemberian kawan-kawan cina mereka yang akan menghantar sudah tentu limau mandarin, air botol bergas, kacang dan pelbagai makanan ringan yang lain ke rumah kami.

sudah tentu juga ketika itu, nyonya mewa, amiaw, lehock, chinguan dan ramai lagi masyarakat cina faham dan amat jelas tentang makanan halal haram bagi melayu islam seperti saya. walaupun ada tapi amat jarang ketika itu kuih bulan atau saya panggil kuih bakul diberi orang cina kepada orang melayu kerana menyedari sensitiviti masyarakat, walaupun kini saya dapati berlambak kuih bulan bertanda halal di pasaran.

orang melayu, cina dan india sangat harmoni di pekan kecil mahang ketika itu, bahkan di kg bukit bertam, ada seorang sikh yang sentiasa saban tahun menderma wang untuk moreh ketika bulan ramadhan. mengingati TBC ketika itu amat berbeza kini. kini masyarakat seolah dipaksa-paksa menyambut perayaan kaum lain, jauh sangat berbeza dulu dan kini.

saya masih ingat sekitar tahun 1984 barangkali, TBC tahun itu saya mengunjungi rumah chinwei, ahtong, ahsu, soknee, suiwen, sokchin dan ramai lagi. ketika di rumah ahfat kawan baik saya ketika itu, maknya bertanya adakah saya tidak takut dihidang dengan makanan haram, saya hanya tersenyum sahaja kerana sedar , walaupun ada makan haram yang dihidang, saya masih dapat memilih roti, kacang, dan byk makanan ringan yang halal. minuman kotak pun disediakan kalau takut berkongsi gelas dengan minuman keras.

tuan director hampir kekeringan idea untuk menfilemkan hal jajahan selama ketika ini. cuma tertarik dengan pemberitahuan kekosongan 3abdul3. hahahahahaha setakat ini calon-calon yang memohon amat la kelakar untuk kita mendengarnya. jamal pak tongkol (JPT) yang menyelinap ke bilik pang5perangtanggukikan memaklumkan ada perkembangan terkini tentang jawatan 3abdul3 tersebut.

tuan director tak suka dengan cara keji jamal pak tongkol mendapatkan maklumat, ceritanya bahawa dia ada kunci pendua kem tanggukikan amat mengejutkan tuan director. hahahahaha JPT rupanya mengunakan musim cuti masyarakat tionghua untuk membuka beberapa lembaran kertas untuk mendapatkan maklumat tersebut. hahahahahaha nampak sangat la nakalnya JPT apabila cuba mendapat maklumat mengunakan pintu depan dengan cara belakang.... musyuk la lu JPT.

adapun calonnya yang pertama ialah tauke opera tiongkok yang sedang disiasat melarikan beberapa peti syiling emas jajahan selama, ketua kem tari menari nie memang ada hati nak jadi 3abdul3, patutlah asyik layan kehendak tiangserisungaibayu rupanya ada badak di belakang kemuncuk( temucut). calon kedua ialah bekas ketua kem propa yang kini membuang diri bertapa di kem bahasa jiwa bangsa. tuanpenditasilatulrahim nampaknya tak serik walaupun baru saja disepak tiangserisungaibayu kerana gagal memenuhi nafsu serakah merompak khazanah jajahan selama untuk tiangserisungaibayu n kroni. calon ketiga namanya agak samar-samar, tetapi dikaitkan dengan jawatan presiden kelab cendawan jajahan selama sebelum ini. JPT mengaku dalam sibuk2 dia memamah maklumat tu, askarkeamanan meronda... so tak dapat la dia melihat 2 @ 3 nama lagi.

P/S : ramai orang ambil kesempatan hidang nasi minyak sempena TBC, tuan director mengucapkan selamat pengantin baru la. yang sorok-sorok nasi minyak pun ada. hahahahahah tuan director memang suka nasi minyak nie, so kalau ada yang nak sorok pun macam terbau nasi minyak dari kem kandang kambing je, harap2 yang sorok nasi minyak nie pun akan bahagia la....kah23 takkan nak lari kot, nasi minyak pun dah ditayangkan kat Mukabuku. adios amigos

No comments:

Post a Comment