February 16, 2011

ketua darjah

salam 2 all,

menoleh kembali 30 tahun lepas, saya antara mereka yang amat anti dengan ketua kelas, kerana ketika itu fahaman saya bahawa ketua kelas hanya mereka yang kaki ampu atau suka sangat aksi berbaik-baik dengan guru dan ternyata sekali amat suka melaporkan kesalahan rakan untuk dihukum guru.

saya sering berpesan kepada zikry n ammar bahawa kalau ingin menjadi ketua hanya kerana ingin mendapat perhatian guru, atau untuk digunakan bagi menekankan kawan-kawan, baik lupakan sahaja hasrat tersebut. pemimpin adalah mereka yang sentiasa adil dan juga sentiasa memikirkan nasib warga di bawah jagaannya.

kerana selalunya saya menyuarakan keadilan dengan jelas serta amat kerap berdebat , jarang sekali saya akan dipilih menjadi ketua dalam mana-mana kelas yang saya duduki, ramai sekali kawan mahupun guru saya sama ada di sekolah atau universiti melihat keberanian ini sebagai kelemahan saya yang terunggul dalam menghalang saya untuk dipilih menjadi pemimpin no one.

minggu depan merupakan minggu yang agak sibuk buat tuan director, selain daripada perebutan kambing-kambing jajahan untuk ahli Mesyuwarah Peladang Penternak , pang5perang pun sibuk mengasah parang untuk diangkat mengetuai PERDUJA.

kepimpinan merupakan tradisi pengurusan hidup manusia, maka aspek perhubungan sesama insan akan menjadi penentu sapa akan dipilih untuk menjadi pemimpin. sekiranya jajahan selama mengangkat pemimpin dengan kuasa lantikan rasmi, maka PERDUJA lebih menarik kerana pang5perang yang ingin dilantik perlu mempengaruhi majoriti pang5perang untuk dirinya diangkat sebagai pemimpin. sapa cekap dalam mempengaruhi persepsi awam makan dirinya akan terpilih menjadi ketua.

pang5perang yang akan turun memilih seharusnya berfikir tentang kepimpinan yang dikehendaki. kalau inginkan orang yang hanya tahu membodek dan mengampu pun ada ramai yang berkelayakan. kalau mahu mereka yang berjuang melintang lalu membujur patah juga ada dalam senarai. kalau inginkan juara taici jugak ada. pendek kata calon-calon yang bertanding amat dikenali tingkahlaku kepimpinan yang akan dilaksana kelak setelah dipilih. filem pendek ini cuma mengharapkan bahawa siapa akan dipilih nanti, mereka menangggung satu tanggungjawab terberat untuk memastikan kebajikan pang5perang terpelihara dengan sebaiknya.

ingatan tuan director cukup mudah, jawatan yang disandang bukan untuk menekan rakan dan jauh sekali untuk mendapat pujian dan sanjungan. siapa jua yang terpilih seharusnya mampu berhubung dengan tiangserisungaibayu dan tuanpunasihatsiparangkontot dengan profesional, bukan pula sebagai kaki ampu dan bodek untuk meningkatkan kerjaya diri sendiri.

P/S : kumpulan wawasan nampaknya sekali lagi akan cuba menguasai PERDUJA dengan meletakkan pang5perang mereka, hahahahahaha... pang5perangtanggukikan mungkin diarahkan untuk bertanding sebagai peneraju. ini mungkin akan digunakan sebagai talian hayat terakhir tuanpunahsihatsiparangkontot untuk menyambung kontrak dirinya apabila tiba masanya nanti...tiangserisungaibayu juga mungkin berharap kepada tanggukikan yang boleh bersifat 2 alam sekiranya perlu...maka renung-renungkan ....adios amigos

No comments:

Post a Comment