December 22, 2010

spotcheck kandang kambing

salam 2 all,

kalau zaman sekolah pemeriksaan mengejut banyak dibuat oleh guru kerana adanya laporan bahawa terdapat pelanggaran peraturan oleh pelajar yang memerlukan tindakan segera. ataupun satu rutin agar pelajar sentiasa patuh kepada peraturan yang sedang berkuatkuasa di sekolah. operasi sebegini bagi pelajar seperti saya umpama permainan antara tikus dan kucing sahaja. hari malang kucing terlepas tikus, hari malang tikus ditangkap kucing.

ketika di sekolah teknik penang, pemeriksaan rutin berlaku ketika perhimpunan setiap pagi, jangan beranggapan bahawa pemeriksaan tersebut kita terlepas akan terlepas sepanjang hari kerana kalau nasib tak baik akan ada pemeriksaan di kelas pada bila-bila masa. berkasut tak berstolking salah, stolking berwarna hatta sepalit warna salah, berstolking pendek salah. kalau zaman saya yang rock kapak berleluasa, seluar ketat dan singkat mungkin mengundang guting guru membelah kaki seluar tersebut.

pelajar perempuan pun sama. pakai rantai tangan salah, rantai leher pun akan diselak tudung oleh guru untuk diperiksa. tak pakai kain dalam pun salah, kain singkat sikit pun salah. macam-macam idea juga diperbuat pelajar untuk terlepas. seluar simpanan dalam beg, buku ditebuk ditengah-tengah untuk menyimpan barang larangan seperti rantai, rokok sebatang yang menjadi kebanggaan dan pelbagai lagi.... kalau terlepas satu kepuasan pulak.. kalau tertangkap mungkin dijulang sebagai hero.. hahahahahaha.

tuan director terkejut selang sehari lepas. tiangserisungaibayu bersama gerombolan penasihatnya menerjah ke salah sebuah kandang kambingnya. ahli Murai Punya Ekor terkedik-kedik mengikut tiangserisungaibayu memeriksa setiap ceruk kandang kambing... dengar cerita, aksi ini lanjutan Mesyuawarah Peladang Perternak telah mewarkahkan berita tentang kedaifan kandang kambing mereka kepada tiangserisungaibayu.

kah23 nak tergelak pun ada apabila mengenang terjahan ini, kerana 7 purnama atau lebih yang lepas tiangserisungaibayu telahpun menerjah kandang kambing yang sama... dan hasil intipan oleh jamal pak tongkol, ini mungkin kali yang ke 3 atau 4 terjahan dibuat terhadap kandang kambing tersebut... akhirnya wak asal balik asal... tiada perubahan pun

lanskap kandang kambing umpaman kubur sahaja... pokok yang ada cuma kemboja yang sesuai ditanam di kubur kerana kekuatannya untuk kekal hidup tanpa jagaan. dek kerana terjahan terbaru yang turut dihadiri tuanpenasihatenjinnyior, maka beberapa pasu pokok yang tidak dimakan kambing turut ditempatkan segera, namun kosmetik segara ini tidak pun dapat menghilangkan kedut-kedut tua kandang kambing bahkan menambahkan lagi kekuburan lanskap kerana sekali lagi tumbuhan senonim kubur ditempatkan iaitu puding... tuan director cadangkan letak sahaja replika nisan, heheheheheehe mungkin elemen seram akan lebih berjaya dibentuk berbanding filem Hantu Kak Limah Balik Rumah yang hangat di pawagam kini.

tiangserisungaibayu boleh menyatakan kekecewaan, kekesalan dan sudah tentu sepanjang terjahan tersebut membebel itu ini, namun percayalah, semua itu rutin yang difahami seluruh warga jajahan. itu lah tingkahlaku tiangserisungaibayu apabila menerjah ke sana sini. akhirnya tiada juga langkah konkrit yang diambil. cuma ingin bertanya kalau betul-betul serius ingin membangunkan kandang kambing peringkat antarabangsa, mana kertas cetakan birunya, mana dasarnya, siapa pelaksana yang diamanahkan, mana pula kumpulan pemantau yang akan melaporkan perkembangan dan kemajuan dasar yang dirangka lebih awal.

eh..eh..eh..eh tuan director mana layak mengajar tiangserisungaibayu tentang pengurusan... sepanjang terjahan dikhabarkan diiringi juga oleh 3abdul2... yang menjadi kokokan iringan yang menyuruh tukar itu dan ini, dan ada juga penditapengurusan yang diculik dari jajahan utara turut bersama.... semua tu kumpulan cakap-cakap sahaja yang lebih... selagi tiada pengurus projek... terjah la berapa kali pun.. setakat membawa tuanpenasihat yang sering bercerita tentang parangkontotnya, terjahan tinggal terjahan sahaja la gamaknya.

paling kelakar tuan punya kandang kambing pun takde... dengar cerita sedang berjogging di negeri siam.... tempat sejuk plak tu. takkan wakil pun takde... pang5besarchahketing takkan tak tahu ada terjahan.. mana plak pang5perangkhas... takkan pang5perangsenyumsokmo pun tak hadir... ini dah kes terjah masuk rumah orang tanpa izin... patutlah tuan rumah pun tak tahu... tapi kalau tahu pun apa nak buatkan... kandang kambing suasana kubur ini bukan baru... dah lama sangat... hatta tempat makan kambing pun dah hampir setahun ditutup.

p/s : mana pergi pang5perangkeamanan... dengar cerita cabut lari waktu malam... apamacam tuanpunahsihatsiparangkontot... yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran. dengar cerita kedua2 pang5perangkeamanan dah cabut ... ini lah bentuk pengurusan kebun durian yang ketinggalan zaman... nampaknya unit mata tunas kena la dibaikpulih..takpun diganti baru... apapun tuanpunahsihatsiparangkontot dah macam ayam tak dapat tangan pulak berbau tahi.. adios.

No comments:

Post a Comment