December 31, 2010

selamat tahun baru...kalau betul nak selamat

salam 2 all,

kira2 62 minit lagi akan muncul tahun baru masihi 2011 dan 25 hari lepas kita menyambut tahun baru hijrah 1432. sambutan tahun baru bagi sesiapa sahaja adalah berkaitan dengan azam dan keinginan untuk mencapai yang terbaik untuk tahun tersebut. tuan director berdoa agar tahun baru yang dihadapi akan memudahkan amalan dan rezeki serta sudah tentu ketaatan terhadap Yang Esa.

lazimnya kita akan mendengar pemimpin jajahan melaung-laungkan bahawa kehidupan akan berubah dan warga jajahan akan nikmati pembaharuan saban tahun baru. dan kegilaan berjanji pada zaman tok empat tiangserisungaibayu tiada tolok bandingnya. tiada tok empat sebelum ini yang membuat majlis tahun baru dan berjanji bulan dan bintang kepada warga jajahan tentang perubahan dan penambahbaikan yang akan mereka alami kecuali tiangserisungaibayu.

apa yang tak dijanjikan kepada warga jajahan. buka la makalah jajahan, jengok la teks ucapan yang berulang kali dicetak, belek2 la warkah eletronik yang berada dalam maya persada. semuanya tercatat janji-janji tiangserisungaibayu. sekiranya dikira yang besar2, tahun pertama ada lapan janji, tahun kedua 2 janji dan tahun ke3 entah berapa plak janji. sekiranya dipecah kepada janji2 kecil, berapa ratus plak janji berkumandang di jajahan selama.

sekiranya semua janji2 ini dituntut oleh warga jajahan selama, berapa tanggungan tiangserisungaibayu agaknya untuk pertanggungajawaban yang belum tertunai. congak la dengan mudah kalau kita pukul rata janji yang dibuat dalam kisaran seratus dikali dengan 1600 warga jajahan. tanggungjawap janji yang dibuat berjumlah 160 ribu... hahahahahahaha tu kalau seratus, cuba bayangkan plak janji untuk 14 ribu kambing baka tempatan yang pernah dibuat... tuan-tuan kira lah sendiri.

hahahahahaha... berapa pun janji yang dibuat.. warga jajahan takkan peduli, yang penting kehidupan warga jajahan terjamin dan berubah bertambah baik. janji la selagi terdaya kalau benar ingin ditunaikan. kalau pun tidak takut terhadap manusia yang diberi janji cuba la untuk merasa malu terhadap mereka apabila janji dimungkiri. kita semua akan tua juga satu hari nanti... tua bermaksud semakin dekat dengan kematian... natijahnya lu pikir la sendiri

ingatlah bahawa semua janji akan dituntut dalam pengadilan agung. tiada yang tidak akan ditanya. tuan director bukan pun warga yang terbaik dalam membuat ingatan ini. cuma sebagai hamba.. tuan director sudah acapkali dalam pembikinan filem pendek ini mengingatkan pemimpin jajahan. ingatlah pesanan penghulu agung kita... permulaan kepimpinan adalah kegembiraan.. pengakhiran kepimpinan adalah kedukaan. selami dan fahami lah bait-bait tersebut agar kita tidak khilaf dalam berjanji sebagai pemimpin.

memandangkan bahawa tahun depan adalah tahun terakhir kontrak tiangserisungaibayu, .... janji tahun baru hijrah dan masihi sepatutnya lebih kepada keazaman untuk menunaikan semua janji 3 tahun sebelum ini. jangan lah berjanji untuk membuat itu dan ini lagi untuk tahun baru. tuan director takut janji terbaru akan menambah lagi beban untuk seorang yang sudah pun menghampiri usia senja dalam kitaran kehidupan... maka gunalah mata hati sekurangnya untuk tahun terakhir ini.

P/S: tuan director mengingat tiangserisungaibayu tentang kewajipan untuk keadilan yang belum pun ditunaikan, hanya ada lapan bulan lagi. jangan sia-siakan peluang untuk menyelesaikan tuntutan keadilan dalam kes simpang seranang tuanpunahsihatsiparangkontot... terhadap tuan director, takut-takut nanti penyesalan lewat akan mengekori diri tiangseri sehingga ke akhir hayat.... adios dan selamat tahun baru

No comments:

Post a Comment