January 25, 2010

ProM & ProB

salam 2 all

pengerakan pelajar merupakan manefestasi dari jiwa remaja. jiwa yang suka memberontak dan jiwanya banyak yang bersifat terjah dan melulu. mungkin kerana itu dalam banyak hal pengerakan pelajar lebih suka mengambil pendekatan kontroversi dengan pemerintah. kumpulan yang saya lihat suka kepada perhatian dan populariti.

saya juga pernah terlibat dengan gerakan pelajar semasa belajar di UPM. menariknya kerana pada ketika itu, tiada apa yang menjadi bebanan untuk berjuang bagi ideologi yang dipercayai, namun ketika itu sebenarnya bukan ideologi yang diterapkan kepada kumpulan seperti saya yang hanya suka kepada budaya anti pembangunan. apa sahaja yang dibuat pemerintah sama ada universiti atau kerajaan dilihat tidak secocok dengan pandangan kami akan dibantah.

pada tahun 1990an pergerakan pelajar terbahagi jelas kepada 2 kumpulan iaitu propembangkang atau prokerajaan. lazimnya propembangkang lebih menarik minat kerana secocok dengan jiwa remaja yang suka memberontak. perkumpulan seperti ini memang menarik untuk disertai kerana pelbagai isu yang dibawa mereka berbanding prokerajaan yang dianggotai oleh mahasiswa yang dilihat taat melulu dan terlalu akademik.

setelah dua tahun berada dalam kampus dan melalui hidup dengan pemerhatian yang jelas. saya telah pun ditawar untuk menyertai kumpulan propembangkang, namun saya lebih suka kepada kebebasan yang tidak terikat. maka saya telah menyertai kumpulan yang saban tahun kalah dalam pilihanraya kampus iaitu prokerajaan. untuk apa persoalannya....

untuk melihat pengerakan mahasiswa prokerajaan menang melalui muslihat pilihanraya, saya bersedia melakukan eksperimen bersama kumpulan prokerajaan. tahun 2 di UPM, kami membuat eksperimen pertama, berkempen tanpa menghentam kumpulan pembangkang dan meletakkan kebajikan sebagai modal utama. namun kempen ini digagalkan pada malam terakhir kempen apabila seorang jurukempen telah secara keterlaluan dan tanpa kawal menghentam kerajaan pas dan nik aziz di tempat letak kereta kolej 2...hancur lah segalanya kerana isu itu kemudian dijaja propembangkang untuk menang besar kesokkan harinya

tahun 3 di universiti, memberi sekali lagi peluang bereksperasi. pemerhatian saya menunjukan bahawa pelajar penyokong propembangkang sangat taat untuk turun mengundi, mungkin 100% penyokong akan turun mengundi berbanding prokerajaan yang berkempen pun kadang-kadang lupa nak mengundi. maka tahun tersebut hadir dengan idea baru

semua pelajar baru akan dibimbing dan dikawal oleh calon piliharaya sejak awal kemasukkan mereka, dengan jumlah lebih kurang 4 ribu orang. kumpulan pelajar baru dipromosi dan dipropaganda sejak awal. calon-calon diminta mendampingi mereka sehingga pilihanraya kampus.

keputusannya sangat mengejutkan, dengan jumlah undi 4 ribu pelajar baru yang hampir 90% menyokong dan turun mengundi, prokerajaan menang besar. esoknya keputusan pilihanraya terpampang di dada akhbar nasional. rekod hampir 20 tahun propembangkang menguasai kampus terpadam, prokerajaan menang bergaya. hehehehe tahun berikutnya propembangkang menguasai semula kampus.

semalam saya berjalan-jalan dijajahan selama. keluar untuk minum pada jam 10 pagi beri kesempatan awal untuk mengesan ProM dan ProB. nampak gaya kerja kuat 3Abdul kurang berjaya. ProM saya lihat menguasai jajahan dengan slogan katakunci mahasiswa sementara ProB meletakkan bitara sebagai pengenalan diri.

perang poster nampaknya berlaku lagi. kaedah lama berkempen. hari ini saya cuba untuk menjengok beberapa laman sesawang, memcari bentuk baru kempen melalui fa cebook, friendster atau lain2. mungkin kambing-kambing semakin berdayamaju untuk menang sebagai ahli Majlis Perkongsian Perladangan.

nasihat untuk 3Abdul3 dan pang5perangnya. cara yang sama beri hasil yang sama, cara berbeza mungkin hasilnya berbeza. didiklah kambing dengan tujuan yang murni, jangan hanya memikirkan ideologi dan kesannya pada kenaikkan pangkat diri. renung-renungkan. adios

No comments:

Post a Comment