October 03, 2011

PANTANG DAN LARANG

salam 2 all,

semasa kecil saya mengalami banyak musibah kerana 2 perkataan yang saya ambil ringan dalam kelangsungan hidup sebagai manusia. nasihat orang tua dan lama diambil mudah kerana hanyut dengan jiwa kanak-kanak dan remaja, hatta dewasa ini juga banyak sekali nasihat yang dilanggar bahkan dicabuli saya.

pertama arwah emak memesan jangan mandi waktu tengahari di sungai kerana bimbang disampok makhluk halus, saya langgar dengan bermandian sepanjang tengahari tanpa takut dan bimbang.... hehehehehehe balik saja terus tidur kerana keletihan. apa jadi ye.... tentunya tidur saya dihempap dan ditindih ntah jembalang apa, sehingga menjerit dan terpaksa memanggil paklong ya untuk dijampi serapah...

kedua arwah bapa berpesan jangan terlalu kerap mandi sungai semasa air bah atau banjir, hahahahaha jiwa saya memberontak kerana mandi atau bermain ketika banjir lebih mencabar terutama acara tejun dari jambatan sungai kerian sambil menyelam... apa jadi ye.... tentunya saya lemas 2 kali di sungai kerian.... kali kedua hampir-hampir melayang nyawa.

ketiganya pesan tok mudin jangan banyak jalan dan minum air selepas sunat, bukan takat berjalan saya buat, 4,5 hari lepas acara yang bakal mendewasakan saya.... saya main bola sepak dengan budak kampung.... apa jadi ye..... hahahahahaha tuan/puan yang ada anak lelaki tentu dapat meneka apa yang jadi kannnnnnn

tuan director menasihati tiangserisungaiseputih beberapa perkara.... pertama nasihat paling mudah menjauhi tuanpunahsihatsiparangkontot.... hahahahahaha tiangserisungaiseputih bukan menjauhi diri sebaliknya seumpama orang baharu  berkahwin lagaknya apabila berbulan madu bersama sikontot di tanah kanggaro

tuan director menasihati tiangserisungaiseputih jangan mengikut langkah2 maut tiangserisungaibayu semasa awal pemerintahan dulu dalam acara jalan berjalan berjumpa dengan cendikiawan sebaliknya tiangseri berkunjung juga ke tanah kanggaro untuk bermadah manja bersama cendikiawan.

pada tuan director langkah awal bunga silat dan tari tiangserisungaiseputih belum menyerlah dan menawan hati warga jajahan selama sebaliknya gendang perang yang dipalu 3abdul2 yang sedang menbingarkan suasana jajahan. pemimpin perlu disedari kehadirannya.... bak kata tuan guru saya haji annuar, pemimpin perlu vibrant terutama pada penampilan pertama....


p/s :  apa hal tuanpunahsihatsiparangkontot bermatian tidak mahu melepaskan pang5perangabangbesar ke kem kandang kambing.... kalau rasa pang5besartanggukikan begitu bagus dalam berperang dan berpedang marilah sama-sama bertarung.... jangan main kotor tikam belakang.... ayam yang diletak racun pada taji selalunya tak pandai berlawan tapi menang kerana permainan kotor tuannya     



   

No comments:

Post a Comment