October 20, 2011

Masih aku Terasa

salam 2 all,

Tuan director amat suka menerbitkan sesuatu filem yang sifatnya memberi pengajaran. tentu sahaja pengajaran itu mahal harganya. orang yang dungu sering mengelar orang yang pandai menipu kerana kebodohan dirinya. kalau seorang ahli sains mengatakan besi boleh terbang atau timbul di permukaan air , bagi orang yang dungu akan berkata ' orang bercakap itu bodoh atau cuba memperbodohkan saya dalam hal tersebut'.

kalau seorang penulis sedang berkarya dengan mengambarkan tiangserisungaibayu itu seorang penipu yang zalim dan kakibelit. siapa-siapa yang bernama tiangserisungaibayu sewajarnya tahu menjarakkan dirinya sebenar dengan watak ciptaan penulis yang bernama tiangserisungaibayu. sudah tentu juga tiada kaitan dengan siapa pun yang bernama tiangserisungaibayu dalam dunia realiti, cuma penulis mengunakan nama tersebut bagi mengambarkan watak. tiada orang melayu, atau arab yang sewajarnya terasa dan seterusnya menyaman penulis.nama salina diangkat oleh A Samad dalam novelnya, tiada seorang pun di singapura yang terasa, tiada seorang pun gadis melaka menyeret Pak Samad berdebat tentang nama tersebut.

Tuan director merasa bangga kerana karya filempendek ini mendapat tempat kalangan pengemar, cuma kecewa kerana filempendek ini dibahas oleh mereka yang tak pandai pun.paling kelakar apabila pakar buah cuba membahas tentang tembikar.... pakar nie mungkin terlupa bertapa berbezanya tembikar dengan tembikai, persamaan antara keduanya hanya mungkin bentuk tetapi amat berbeza tentang isi dan penghasilannya, agaknya ini lah kualiti pakar yang kita ada dalam industri di jajahan selama. patutlah jahanam jajahan ini ditangan penguasanya.
 
karya tuan director merupakan hak peribadi tuan director, tiada kena mengena dengan sesiapapun, sekiranya ada sesiapa terasa, maka nasihat yang dapat diberi ialah, siapa termakan cili, dia lah terasa pedas. rasa pedas itu tidak dipaksa kepada sesiapapun, sebaliknya pengemarnyalah yang memulakan langkah untuk merasa kepedasan tersebut. kalau masih tidak faham tuan director memberi perumpamaan paling mudah siapa yang makan nangka dialah terasa getahnya. kalau masih bodoh dan tidak faham adalah lebih baik belajar kata bidalan atau perumpamaan.

terkenang tuan director akan Mamat Khalid yang mengarahkan Hantu Kak Limah Balik Rumah, seorang bernama kak limah kalau otaknya sihat takkan terasa bahawa watak itu ada kaitan dengan dirinya. kalau dia masih terasa sedemikian adalah lebih baik individu tersebut cepat-cepat berjumapa dengan pakar psikologi untuk merawat dirinya yang sangat perasan itu.... kah23

p/s : tiangserisungaibayu memaklumkan kepada hussin pantulan dirinya disihirkan semasa menjadi tok empat.... kah23, kini sibuk mencari tuanpunasihatsiparangkontot untuk mengubati dirinya. Ini sahaja nasihat tuan director dalam bentuk pantun
Cuaca mendung di hujung senja, Gelap sekali langit keliling.
Kalau kecubung berulam ganja, Bagai pencuri berteman maling.
       

No comments:

Post a Comment