June 20, 2010

SELAMAT DATANG tok empat V

salam 2 all,


mana-mana pun kita pergi, ungkapan selamat datang sentiasa dibibir tuan rumah. kalau ungkapan tersebut tidak lahir daripada mulut mungkin diperlihatkan melalui tingkah laku tuan rumah. kalau pinggan mangkuk yang digunakan adalah jenis berjenama dan kelihatan baru itu maknanya tuan rumah suka akan kita. kalau selama ini makannya cuma sejenis lauk cuma namun bila kita datang bersusah payah dia menjamu kita, lazimnya itu tanda orang menerima.

awal cuti sekolah lepas saya kembali menjengah kampung asal saya di bukit bertam selama perak. rumah peninggalan arwah mak dan pak kini didiami oleh abg lid, abg lelaki sulung keluarga saya. saya kembali kerana 2 perkara. pertama kerana ajakan bertali arus oleh abg lid agar saya kembali sekurangnya bermalam semalam di rumah arwah mak pak yang kini menjadi rumah abg di kampung. keduanya kerana saya sangat rindu kepada arwah mak dan pak, maka aroma rumah tersebut sekurangnya akan melegakan perasaan rindu saya, dan sudah tentu meningkatkan motivasi dan semangat diri berada di rumah saya dibesarkan.

saya bertolak awal malam dari rumah, singgah menikmati satay dan nasi ayam di slim river, kemudiannya membelah kepekatan malam menuju satu distinasi iaitu kampung bukit bertam. jam 2.22 pagi kami sekeluarga sampai di kampung setelah melalui pondok tanjung dan jalan baru selama bukit bertam.

paginya, abg lid jamu kami sekeluarga dengan nasi minyak berlauk ayam yang dibelinya di kampung lobak. siap bersarapan saya bersama abg lid ke pekan selama untuk mencari lauk makan tengahari. abg lid belanja kami sekelurga dengan membeli daging cincang dan tulang, kemudiannya dibelinya pula cendol. ikan sungai tak dapat dibeli mungkin hujan lebat di ulu semalam.

tengaharinya kami sekeluarga kekenyangan. gulai daging cincang dengan tulang masakan kak min memang sedap, tambahan lagi cendol yang disediakan memang kena dengan selera kami anak beranak. itu lah perangai arwah bapak yang turun pada abg lid, susah macam mana pun dia akan meraikan kepulangan adik beradik.

tuan director berada di prokduksi baru, penerbit nampaknya sangat sibuk...sehinggakan susah untuk berjumpa mereka. tuan director dimaklumkan oleh dayang kem bahawa sepanjang minggu pang5besarchahketing sangat sibuk, begitu juga 3abdul3. maka saya hanya berjumpa dengan pang5perang kecil sahaja di kem melatih kambing. jumpa juga dengan beberapa pang5perang yang pernah berlakon bersama dahulu...nostalgia kadang-kadang sangat memberi makna.

hahahahahaha.... berita terbaru yang diterima nampaknya tiangserisungaibayu akan diganti oleh tok empat yang baru. dengar kata seorang yang sangat kacak dan macho. hayat tiangserisungaibayu sebagai tok empat bakal berakhir. kemunculan tok empat baru dengan gelaran tiangserisungaiseputih sangat-sangat dialu-alukan. jangan ada sesiapa plak nak mendesak tuan director agar menamakan siapa gerangan tok empat yang baru...bak kata siti nurhaliza...biar la rahsia.

cuma tuan director nak ingatkan tiangserisungaibayu jangan lagi dok merayu akan keputusan yang telah dibuat oleh datuk paduka tuan. bersara lah dengan tenang, kalau khidmat masih diperlukan mungkin selepas ini boleh bekerja di kedai batu permata kendalian kawan baik sendiri yang selalu diperkatakan. cuma tuan director juga ingin berpesan pada warga jajahan jangan lah diperbuat pulut kuning dan dipipiskan pisang dengan berita ini.

P/S : apa macam tuanpenasihatsiparangkontot...sudah bersediakan untuk bersaing dengan tiangserisungaiseputih...jangan la plak sibuk mencari pawang untuk dikemetotnya tok empat terbaru. dengar cerita tok empat terbaru pun dah siap memagar diri daripada bahan semburan sireh dan pinang. kemeyan sakti pun telah ditempah untuk ditabur ditangga koridor kuasa...hehehehehe adios

No comments:

Post a Comment