May 18, 2010

RIBUT DALAM CAWAN

salam 2 all,

kahkahkah....., tuan director tergelak besar bila mendapat satu cerita tentang jajahan selama. mana tak pecah perut bila memikir lawak tahap gaban yang dibuat oleh tok empat n the gang. selama 3 tahun berpencak silat menyatakan akan ada gerakan baru di jajahan selama...balik-balik bunga yang sama yang dipersembahkan.

cerita bahawa tok empat ke IV iaitu tiangserisungaibayu akan membuat perubahan terhadap jajahan selama mungkin sudah basi tetapi tok empat memang pakar membuat promosi dengan bantuan pakar yang diimport khas iaitu tuanpenditasilatulrahim. selang beberapa purnama kita akan disajikan atau dijanjikan akan perubahan. cerdik sungguh strategi tok empat untuk mengekalkan momentum kepercayaan warga jajahan selama bahawa jajahan selama akan berubah wajah.

tok empat memang pandai dalam psikologi, maklumla itu bidang kepakarannya. tok empat sedar bahawa warga jajahan dahagakan perubahan, mereka nak tengok perubahan. rasa benci dan meluat warga jajahan tentang keadaan di jajahan selama yang tiada perubahan diexploitasi sepenuhnya oleh tok empat n the gang. janji perubahan sahaja kepada mereka...maka mereka akan hanyut dengan impian dan mereka akan lupa dengan realiti untuk berbulan akan datang.

itu lah yang berlaku sejak 3 tahun dahulu, cerita tentang perubahan telah dikompang, dimarhaban, dibungamanggar, dikhasidah dengan penuh keriangan dan harapan. siapa boleh lupa ucapan perubahan tok empat beberapa bulan setelah dilantik. ucapannya membantai mantan tok empat sebelumnya dan menjanjikan perubahan dalam tahun-tahun pemerintahannya masih segar dengan halatuju yang tak pernah pun terlaksana.

tahun kedua warga jajahan sekali lagi dijanjikan perubahan melalui pelancaran slogan baru dan tahun ketiga halatuju yang sama masih sempat dikompang dengan menjual datuk undang jajahan dengan janji perubahan.

3 tahun kita dijanjikan perubahan, jumlah kem akan dikurangkan, tuanpenasihat akan diganti, kem baru akan dibentuk, tentera akan diberi peluang dalam pemerintahan, cendikiawan akan dilibatkan dalam pembangunan. semuanya hanya janji...

dikala tok empat dikhabarkan berada di negeri atas angin. perubahan besar-besaran ditunggu-tunggu pun datang jua akhir. penstrukturan jajahan selama telah dimulakan. cuma tindakan tuanpenasihatsiparangkontot amat la kelakar. tuan director rasa kalau nak buat perubahan sekecil tu tak payah la tok empat terjerit sana sini mengatakan akan perubahan.

hahahahahaha....tuanpenasihatsiparangkontot hanya mampu menukarkan dua pang5perang sahaja..itu pun melibatkan kemnya sendiri. mana janji perubahan yang dikhabarkan diketuai oleh 3abdul1, takkan perubahan sebegitu besar hanya melibatkan 2 pang5perang... tuanpenasihatsiparangkontot memang pandai buat lawak, lawak yang sama sejak lapan tahun lepas...hahahahahaaha. pertukaran 2 pang5perang muda takkan memberi kesan apa-apa pada jajahan selama.

Nampak gaya tuanpenasihatsiparangkontot masih berjaya dengan strategi untuk mengekalkan pang5perang yang menyokongnya di posisi strategik. pang5tanggukikan terus dikekalkan, cuma dengar khabar kalau rancangannya tergugat, pang5perangchahketing akan mengantikan pang5tanggukikan di posisi sekarang. hahahahaha apa macam tok empat dan 3abdul...adakah persetujuan dicapai dengan tuanpenasihatsiparangkontot melibatkan juga pengekalan pang5perangkhas masing-masing...

P/S : nasihat pada tok empat atau 3abdul1,2 n 3 cukup mudah..humban sahaja tuanpenasihatsiparangkontot ke kandang unta, nyah sahaja dia dari jajahan selama. orang yang menyebabkan jajahan selama mundur dan tercorot adalah tuanpenasihatsiparangkontot. tukarlah berapa pun tok empat dan 3abdul, buatlah berapa KPI, tulis la puluhan halatuju...jajahan selama takkan kemana selagi ada individu yang bernama tuanpenasihatsiparangkontot....adios!

No comments:

Post a Comment