May 05, 2010

3 HARI YANG DAMAI

salam 2 all,

3 Mei, 8.31 am
suasana sangat nyaman pagi ini di jajahan selama, semalaman dan hampir ke subuh bumi bertuah jajahan selama disimbah air hujan, rahmat daripada Yang Esa. dingin pagi ini rupanya isyarat jelas untuk suasana yang akan bertukar sesak kemudian.

tiba-tiba semuanya riuh rendah dengan jeritan bebas! bebas! dan bebas!. kelakar juga baru satu minit tadi 2 ekor gajah bergerak meninggalkan jajahan, kini bebas pula dilaungkan warga jajahan. apa pertanda jeritan tadi, semuanya tergambar dalam 3 hari berikutnya.

pagi tersebut tersembur daripada ym seorang kawan tuan director dengan taglinenya jajahan selama damai untuk 3 hari. wahwahwah tertekan betul kawan tuan director dengan ketuanya yang turut juga berada dalam salah seekor gajah dan kuda hitam.

8.32 am pihak askarpemegangtombak mula sibuk dengan aliran trafik kuda-kuda pelbagai baka dan warna yang berasak untuk meninggalkan jajahan. kemana agaknya tujuan tuan-tuan kuda gerangannye ingin tuju. selalunya tak begini. lain benar jajahan selama pagi nie.

9.00 am 3 mei hingga 12 pm 5 mei
seluruh bandar tanjung sesak dengan warga jajahan. sebut je kat mana, ada je warga jajahan bersidai. kedai karim, pokok jambu, pokok manggis, kedai handphone, KFC, Pizza Hut, Secrect Resipe, ezzycafe, pasaraya Billion dan TF, maybank, publicbank, bank islam, bank rakyat, hatta pejabat pos penuh dengan warga jajahan seolah-olah semuanya sedang berpesta.

ahmeng, ahmad, mutusamy lambang semangat 1malysia sangat teruja, mana taknya rezeki mereka tiba-tiba melimpah ruah, tak menang tangan melayan warga jajahan yang dirasuk kebebasan. jajahan selama seolah-olah dilanda demam kebebesan, tuan director hanya berkata kudeta, kudeta dan kudeta....

Tuan director tersenyum, ramai yang tak pernah pun keluar untuk minum, terikut-ikut dengan rentak kebebasan, ada yang bila ditanya hanya berkata ...bila lagi nak lepak-lepak kat luar, dah ahli senator, tuan penasihat dan semua pembesar takde, ini lah masanya untuk huha.

nampak sangat kawalan longgar di jajahan, dengar kata tiada siapa pun diberi arahan untuk mengawal jajahan sempena acara simulasi perang pembesar berlangsung. jajahan bukan lagi organisasi, jajahan dah jadi macam...buat la macam rumah sendiri.

P/S : warga jajahan kecewa kerana dalam sibuk-sibuk mereka keluar membeli belah rupanya gerai kaknah pun tutup, dengar khabar 3 hari juga tutupnya...mana kaknah menghilang selama 3 hari nie..ada orang kata dia nampak tuanpenasihatsiparangkontot bersama seseorang dengan dokumen penting di kedai mamak malam kelmarin...bukan masa tu sepatutnya tuanpenasihatsiparangkontot jugak perlu berada di acara simulasi perang ke...cakap malam pandang-pandang la tuan..takut nanti jadi macam Blok L dan M yang hilang kepada Brunei....adios

No comments:

Post a Comment