April 25, 2010

KISAH ISTANA BESI BURUK

salam 2 all,

3 minggu lepas saya membawa uzma, iki n ama ke sungai samak untuk mandi-mandi sambil melayan keinginan anak-anak untuk bermain-main. memang seronok, air sungai yang jernih serta cetek memang memudahkan anak-anak bermain sambil mandi manda.

bermain di sungai adalah kenangan yang paling hidup dalam memori saya. pernah dua kali lemas di sungai kerian dan pernah juga membantu penduduk kampung menyembelih lembu di dalam sungai ketika air bah, menambah lagi kenangan hidup di bukit bertam

kalau musim kering, saya selain bermain wau atau turun ke sawah untuk menimba ikan ( menangkap ikan dengan cara mengeringkan kawsan) tentu sekali bermain istana pasir merupakan aktiviti yang sangat menarik. sepanjang hari boleh berada di beting pasir untuk membuat istana pasir. bersaing dengan kawan sekampung untuk reka bentuk yang kita mahukan.

tuan director termenung panjang, antara nak percaya atau tidak tuduhan terbaru. konon-konon tok empat ada saham dalam projek istana besi buruk. tak percaya kerana pada tuan director, tok empat bukan tergolong dalam kumpulan yang inginkan duit atau kekayaan dalam menguruskan jajahan selama. sekian lama, kritikan tuan director terhadap tok empat cuma berkisar kepada kepimpinan dan pengurusan jajahan selama cuma.

berita yang disampaikan oleh informer ternyata mengejutkan, berbulan juga jejak dikesan, denai diteroka, dan lurah dituruni. mencari pertunjuk baru dan lain untuk menilai kebenaran cerita. cerita campurtangan langsung tok empat dalam pembinaan istana besi buruk bukan cerita baru, campurtangan itu pada tuan director perlu untuk memastikan khazanah negara terjaga. itu bukan bukti tok empat hendak mencari untung.

tuan director buat temujanji dengan informer lain, kali ini perspektifnya berlainan. ini mengubah pandangan tuan director. rupanya tuanpenasihatenjinnyior hendak meletak jawatan disebabkan oleh campurtangan tok empat dalam projek istana besi buruk. ini bukan kali pertama campurtangan tok empat dalam semua perkara dijajahan selama.

keduanya campurtangan ini bermula apabila ada orang ketiga yang telah berjumpa senyap-senyap tok empat mengadu tentang kegagalan tuanpenasihatenjinnyior mengurskan projek. perjumpaan ini rupanya juga melibatkan syarikat putar alam sdn bhd yang mengatakan bahawa mereka tidak menyiapkan kerja kerana pang5perangbesiburuk tidak mengukirkan bentuk yang diinginkan dengan tepat.

nak tergelak pun ada kerana setahu tuan director, pang5perangbesiburuk ini diambilkerja oleh tok empat sendiri. takkan lah akhirnya cakap orang kepercayaan pula diragui. mungkinkah ada komplot mengunakan kelemahan tok empat untuk mengaut untung dari projek istana besi buruk ini. nampak sangat kasim pantulan ingin menjerat tok empat dengan projek 20%nya. hati-hati tok empat jangan nanti ayam terlepas tangan berbau tahi.

p/s : orang dah mula bercakap sekarang, ramai sangat kalangan tuanpenasihat suka buat kerja askar biasa, sampai bab mudah-mudah pun dia orang nak campur, tuan director nak tergelak pun ada bila larangan berpolitik dihantar ingatan oleh askar biasa. nampaknya kerja askar biasa dibuat oleh tuan penasihat, kerja tuanpenasihat askar biasa pula yang buat. dunia-dunia jual orang lagi untung dari jual unta.....

No comments:

Post a Comment