April 14, 2010

CERITA ANAK KAMBING

salam 2 all,

jajahan selama sekali lagi menjadi mangsa serbuan. anak-anak kambing berbaris dengan penuh harapan untuk mencuba sedaya upaya untuk diterima masuk. pang5perangabangbesar cukup sedar realiti ini. setiap tahun anak kambing dari seluruh negara memagar impian membina harapan untuk diterima masuk ke jajahan selama.

anak-anak kambing dari pelbagai susur galur mengembek untuk diterima masuk kerana cita-cita mereka mendapat pekerjaan yang dikatakan terjamin bila selesai dilatih dalam tempoh beberapa tahun. tuan director sangat teruja kerana diberitakan bahawa anak-anak kambing ini melalui tapisan yang sangat ketat sebelum diterima masuk

pertama sekali anak kambing ini haruslah mempunya kelayakkan pengetahuan yang baik. setiap tahun ranking anak kambing yang diterima masuk semakin tinggi dan permintaan semakin mendesak untuk diterima masuk. tuan director sedar banyak anak kambing yang patutnya menjadi doktor, jurutera atau ahli farmasi lebih rela menerjunkan dirinya ke jajahan selama untuk menjadi lilin kepada masyarakat.

keduanya tentu sahaja anak kambing ini diuji pula sama ada mempunyai bakat atau tidak dalam bidang yang akan mereka akan pelajari dan amalkan kemudianya. di sini lah timbul banyak persoalan tentang kewajaran membuat ujian minat ini. yang kelakarnya ada juga tuanpendita yang meneriak di sana-sini mengatakan ujian ini tidak mencerminkan kehendak sebenar. cuma tuan director nak pesan kalau kita tak setuju, buat la alat lain yang boleh menilai bakat, setakat bangkang tanpa cadangan, tuan director pun pandai.

ketiganya tentu la anak kambing ini dipanggil untuk peraga diri, mana tau proses pertama dan kedua lulus tetapi ketiganya ada masalah. contohnya anak kambing tak boleh berjalan atau melompat dengan baik, mengembeknya kurang nyaring atau kuat, warna anak kambing pun perlu juga dilihat, jangan terlalu banyak kuning langsat atau manggis, atau coklatnya keterlaluan. bukan apa nak juga semangat 1Malaysia diamal dan dipraktiskan.

cuma saban tahun ada sahaja cerita tak baik yang kita dengar. prosesnya cuma ada 3, kalau kita ada integriti sampai bila-bila pun prosesnya 3. ini tidak, ada sahaja tangan-tangan nakal nak tambah proses jadi 4. proses keempat ini lah yang menimbulkan masalah kepada pang5perang yang berkhidmat di jajahan selama.

apa sebenarnya proses keempat. dalam bahasa indahnya dipanggil proses budi bicara, dalam bahasa kasarnya tuan director panggil salah guna kuasa atau bahasa kurang ajarnya buat macam mak pak kita punya. ini lah yang selalu jajahan selama hadapi. ramai sangat tuanpenasihat yang tiba-tiba nak guna proses keempat untuk membolehkan anak kambing pojaan hati mereka dapat masuk jajahan selama.

tuan director memang selalu ingatkan pang5perang tentang proses keempat ini. kalau mana-mana tuanpunahsihat cuba nak gunakan, mintak dia orang buat minit atau catatan, biar ada bukti dan saksi. senang kalau unit terjah nak masuk. jangan nanti ayam terlepas tangan berbau tahi. pang5perang kena jaga diri, kalau tuanpunahsihat nak buat onar biar mereka sahaja mereka yang tanggung, kita jangan sesekali terlibat.

p/s : dah banyak masalah berlaku di jajahan selama ini berpunca dari proses keempat ini. kalau tok empat pun selalu guna, jangan dimarah kalau tuanpenasihat pun terikut. kalau tuanpenasihatsiparangkontot pun amalkan, jangan dimarah kalau pang5perang pun tanpa segan silu berbuat demikian. kalau semua dah berbuat demikian, ramai-ramai lah kita mengaku jajahan selama memang mak pak kita la yang punya.

No comments:

Post a Comment