April 20, 2010

APA KATA DEPA

salam 2 all,

apabila saya belajar di sekolah, perkara yang menyedihkan ialah apabila guru kesayangan atau kesukaan bertukar ke sekolah lain. mereka ini menjadi pojaan hati kerana mengajar dengan penuh dedikasi dan profesional. ilmu mereka mungkin hanya sedikit tetapi kesannya hingga ke akhir hayat saya kenang.

Guru saya di sekolah cina yang paling saya ingat ialah guru disiplin. seeorang guru lelaki yang sangat sayang kepada murid-murid, buktinya sangat nyata, apabila salah memang akan dirotan, apabila kami balik selepas waktu sekolah, beliau sambil menaiki basikal dengan seluar pendek dan stoking paras lutut akan mengiringi kami berjalan melalui pekan mahang dengan selamat. itu lah rutin beliau setiap hari sehingga pencen ketika saya di darjah 3.

seorang lagi cikgu johan yang mengajar saya mata pelajaran seni perusahaan, beliau bukan setakat mengajar tetapi menjadi mentor yang sangat berkesan kepada diri saya. Beliau memberi saya kepercayaan membuka dan menutup makmal seni perusahaan. beliau juga kemudiannya memperkenalkan permainan hoki kepada saya dan rakan-rakan sehingga kami mewakili sekolah kemudiannya. Ramai lagi guru yang memberi kesan kepada saya dari sekolah rendah sehingga lah ke universiti yang akan saya titipkan kisah mereka dalam penulisan akan datang.

tuan director tenang meneliti hasil kaji selidik selama 4 bulan yang dibuat terhadap tuanpenasihatsiparangkontot dan 2 bulan setengah terhadap tok empat tiangserisungaibayu. objektif kajian ialah untuk meneliti pandangan warga jajahan terhadap kepimpinan kedua-duanya selama pemerintahan mereka.

pemilihan sampel dibuat secara rawak mudah, iaitu pembaca blog bicara azman melalui www.azmanlk1.blogspot.com boleh mengundi tanpa curiga untuk sekali undi pandangan mereka terhadap caragaya kepimpinan mereka. kalau mereka ingin mengundi 2 kali, kena la buka komputer lain plak. jadi kebolehpercayaannya agak tinggi bahawa semua pembaca telah sekurangnya diberi sekali peluang untuk mengundi.

hit tertinggi yang tercatat menunjukkan bahawa dalam sehari pembaca bicara azman mencecah 250 orang, dan pembaca tegar boleh dikatakan dalam lingkungan 150 orang. melalui pemerhatian 52 telah memberi respon untuk kepimpinan tok empat sementara 90 orang lagi terhadap tuanpenasihatsiparangkontot. secara ilmiahnya hampir lebih 33% pembaca tegar telah mengundi secara online. satu jumlah sampel yang membawa maksud mewakili keseluruhan populasi. hahahaha kalau tak percaya tanya la 3Abdul1 yang pakar dalam method kajian kuantitatif.

soalan yang dikemukakan tuan director terhadap kepimpinan demang berbunyi " wahai warga jajahan selama, apakah tindakan yang perlu tuan director lakukan terhadap tuanpenasihatsiparangkontot ?. Tangkap dan kurung dikandang unta (10 org, 11% ), kasi cium bontot kuda ( 13 org, 14% ), buang sahaja daripada jajahan selama (56 org, 62% ), dan saya pun tak tahu siapa siparangkontot (19 org, 21% )

hasilnya majoriti ( 62% ) mengatakan bahawa tuanpenasihatsiparangkontot wajar dibuang sahaja daripada jajahan selama. dapatan ini amat mengejutkan kerana kepimpinan tuanpenasihatsiparangkontot selama ini berciri club culture yang kurang menitikberatkan peraturan dan lebih kepada populariti dan emosi. amatlah mustahil majoriti warga jajahan menolak kepimpinan bentuk ini.

sementara 52 yang memberi respon terhadap soalan" tuan-tuan empunya diri, kita telah diperintah selama 2 tahun oleh tiangserisungaibayu, apakah persepsi tuan-tuan terhadap pencapaian pemerintahannya ?. dapatan kajian mendapati 80% mengatakan bahawa pemerintahannnya rentung dan hangit, 11% suku masak, 1% separuh masak dan 5% masak sepenuhnya.

80% yang memberi respon yang negatif ini ternyata telah menyatakan bahawa langkah pembaruan yang dibuat dengan 9 halatuju, kreatif dan innovatif yang dijaja dan langkah penstrukturan yang dibuat bukan lah langkah konkrit yang dilihat warga jajahan sebagai sesuai dengan jajahan selama. tuan director tidak menyalahkan sepenuhnya warga jajahan dalam memberi skor rendah terhadap tiangserisungaibayu. yang bersalah kerana selama ini promosi dan gerakkerja berkumpulan bukan amalan tok empat. nampak sangat langkah pembaruan tok empat telah membenam personalitinya sebelum ini.

P/S : tuan director pulangkan hasil kajian ini kepada warga jajahan selama untuk dinilai. banyak pendita yang telah dilantik dalam era tok empat tiangserisungai bayu memerintah, mungkin depa boleh buat kajian dengan kerjasama 3Abdul2 dengan lebih baik. hahahaha 3abdul1 boleh tak masukkan hasil kajian nie sebagai jurnal kajian ilmiah resume tuan director. lagi pun filem pendek tuan director nie peringkat antarabangsa nie.. hahahahaha adiosssss

No comments:

Post a Comment