September 12, 2011

TOK EMPAT KE- V...... TIANGSERISUNGAISEPUTIH

salam 2 all,

bersorak lah sekelian mahkluk serata jajahan menerima akan kehadiran tok empat kelima jajahan selama. titah perintah akan pemasyuran tiangserisungaiseputih sebagai tok empat telah diarak dengan paluan gendang dan nafiri menandakan sambutan meriah dan penuh harapan akan warga jajahan selama terhadap penguasa baharu mereka. bermulalah harapan baru diulit kebimbangan tentang corak pemerintahan akan sang penguasa.

tuan director tetap akan mengarah filempendek ini dengan tenang, penilaian akan keberkesanan lakonan tiangserisungaiseputih sukar untuk ditelah untuk beberapa purnama akan datang. untuk tempoh ini akan berderulah sekelian tuanpenasihat, pang5perang, tuanpendita meniup angin dingin kearah tok empat untuk mendapat tempias lantikan tok empat. musuh akan menjelma menjadi kawan dan mungkin kawan sebelum ini menjadi musuh pula. maka tuan director mengingatkan akan tiangserisungaiseputih akan beberapa perkara :


pertama  : berlaku adil kepada semua warga jajahan selama tidak kira kedudukannya dalam strata jajahan. ingat lah bahawa berlaku adil akan membolehkan diri dekat dengan Sang Pencipta.

kedua : kuasa umpama pedang, boleh melukakan musuh dan mencederakan diri sendiri. tontonlah siri Star Wars, ikutilah falsafah George Lucas tentang kuasa baik dan jahat. belajarlah mengawal kuasa. Guru silat selalu berpesan kuasa akan menyebabkan isim ( kegilaan kerana kuasa atau kepandaian baru) sekiranya tidak dikawal.

ketiga : timbang dan perhalusi berita sekitar yang disampaikan sama ada oleh musuh atau kawan. musuh menyampaikan kebenaran bersalut kepalsuan dan kawan akan menyekat kebenaran agar bersalut keselesaan. banyak berita yang berlegar-legar di koridor kuasa hanya untuk mengembirakan tiangseri nanti.


keempat : jangan ulangi kesilapan tok empat terdahulu. kesemua tok empat terdahulu mempunyai idea baik untuk membangunkan jajahan selama. namun tiada kumpulan untuk menyokong dan melaksanakan idea tersebut. tuan director telah mengarah banyak filempendek bab kegagalan ini untuk menjadi renungan. maka tubuh lah pasukan tentera dan cendikiawan untuk melaksanakan segera semua cita dan keinginan.


kelima : hahahahaha jauhi diri dari pasukan lama tiangserisungaibayu. pasukan ini telah gagal. ingatlah moto pengurusan yang paling mudah. buat dengan cara yang sama akan mendapat hasil yang sama. maka tuanpenasihat baru harus dikenali, pang5perang baru harus digilap dan cendikiawan perlu dinilai kebolehannya.

 
p/s :hehehehehehe nasihat paling ringan ialah jauhi tuanpenasihatsiparangkontot....tuan director tertiba rindu dengan lagu winter sonata, teringin nak main salji..... macam nak terbang dengan isteri je ke korea.....kah23 ..... adios amigos

No comments:

Post a Comment