January 26, 2011

boleh bekerja ke

salam 2 all,

ketika saya kecil atau menginjak remaja, saya mempunyai satu kesukaan yang arwah ibu sangat tidak gemar, bahkan ketika ini sendiripun saya tidak gemar pula kalau iki dan amar iaitu dua anak saya mengulanginya. perbuatan atau tingkah laku yang apabila orang dewasa bersembang....anak-anak tercongok untuk turut mendengar perbualan tersebut.

namun saya kemudiannya sedari dan akui bahawa kerana perangai itu juga selama 3 tahun saya mampu menahan diri dari gagal hadir mendengar setiap kuliah fikah dan tauhid Ustaz Mdnooq di masjid kg bukit bertam setiap malam selasa. menekuni setiap patah bicara ustaz kemudiannya amat berguna apabila saya hadir ke kelas agama islam di sekolah pada siang harinya, kemudianya menjadi panduan diri bila menginjak dewasa.

kerana sifat itu juga barangkali kemudiannya saya dapati kemampuan saya mendekati semua warga di kampung bukit bertam untuk terlibat dalam kenduri kawen, majlis tahlil, gotong royong memindah atau mengangkat rumah atau membersih kubur dan masjid. kerana sifat itu juga hubungan dengan warga dewasa kampung dapat dipereratkan dan dipermudahkan.

tuan director rupanya amat tidak sabar apabila telinga dihujani dengan tarbiah selama 3 kali berturut-turut oleh tiangserisungaibayu, kemudiannya oleh 3abdul3 dan terakhir ini oleh tuanpunahsihatsiparangkontot. ketiga-tiga tarbiah ini walaupun cuba disampaikan dengan penuh ikhlas... namun sehingga kini tuan director tidak mampu merumuskannya dalam satu ayat... apakah sebenar kehendak jajahan selama terhadap warganya. ketiga-tiga tarbiah amat kontradik sekali maksud dan kehendaknya.

suatu perkara yang telah disentuh oleh tuan director kebelakangan ini ialah pewarisan kepimpinan jajahan selama. dalam ketiga-tiga acara tarbiah ini... rumusan yang dapat dilihat begitu ramai pak angguk mendapat tempat dihati ketua kem. rupanya kualiti kepimpinan yang diinginkan oleh pemimpin jajahan selama ialah pelapis atau penyokong yang akan mengangguk semua tindakan mereka.

tuan director mengangap pendekatan ini sangat merbahaya kepada pencapaian jajahan selama pada masa akan datang. budaya memilih pemimpin yang serupa atau sentiasa bersetuju dengan kepimpinan jajahan takkan membawa jajahan selama ke mana-mana pun. kepimpinan jenis ini hanya memusnahkan impian kreativiti sang empunya diri atau cita2 tiangserisungaibayu cuma. nampak sangat kepimpinan kini sedang mengamalkan pewarisan secara dinasti.. membina pemimpin masa depan jajahan selama berdasarkan kekerapan bersetuju dengan semua tindakan kepimpinan kini.

maksudnya jelas... pemimpin kini jajahan selama sibuk mencari penganti yang boleh dipercayai dari mencari pemimpin yang boleh bekerja. kah23 dalam bahasa mudahnya mereka mencari orang yang sentiasa bersetuju dengan mereka, sama ada tindakan mereka itu salah atau benar, mereka mencari orang yang akan menyokong mereka walaupun mereka terang-terang merompak di siang hari segala khazanah jajahan... mereka mencari orang yang akan diam membisu walaupun perbuatan kepimpinan mereka melanggar suruhan agama atau moral masyarakat. inilah bentuk kepimpinan yang dicari jajahan untuk mewarisi kepimpinan kini untuk masa depan.

alternatifnya ada... dalam kesukaran mengukur kepercayaan seseorang hatta dalam beragama..tuan director cenderung mencari mereka yang mampu dan boleh bekerja untuk jajahan selama..mereka yang kreatif, berani kurang ajar dalam idea, berani berekperimental dalam tindakan, menyanggah rutin harian, sewajarnya diberi peluang seluas mungkin dalam kepimpinan tranformasi jajahan... mereka ini lah yang mampu membangun dan menjayakan segala visi dan misi... kerana orientasi mereka lebih kepada proses dan penentu kejayaan mereka adalah produk, pengukuran KPI mereka sudah tentu outcomes.

jajahan selama mempunyai keupayaan sekiranya mereka memikirkan konsep 3 perkara yang disentuh 3abdul3 dalam tarbiahnya yang ringkas, hari ini lebih baik dari semalam, esok lebih baik dari hari ini . maka semak kembali kepimpinan semalam, kenapa gagal... gagal kerana kita mencari pemimpin pelapis yang boleh dipercayai, bukan boleh bekerja. kedua semak pencapaian kita hari ini, kenapa masih gagal, gagal kerana kita masih bertindak seperti semalam. maka untuk berjaya esok hari... seruan tuan director mudah cari pemimpin yang dapat bekerja...lupakan pemimpin yang boleh dipercayai. moga2 esok jauh berjaya dari hari ini.

P/S : tuan director nak terguling ketawa apabila tuanpenasihatsiparangkontot berharap sangat skrip tarbiahnya dijadikan filem pendek jajahan selama minggu ini. hahahaha semua pang5perang sendiri mendengar tarbiah tersebut bukan...biarlah mereka sendiri menilai tarbiah tersebut... pada tuan director tarbiah tersebut tiada kualiti untuk dijadikan skrip filem... maaf lah ye tuanpunasihatsiparangkontot... dah 10 tahun menjadi demang.. ingatkan tarbiah yang disampaikan berkualiti rupanya umpama sembang kedai kopi sahaja layaknya... hehehehe skrip anda ditolak untuk difilemkan.. adios amigos

No comments:

Post a Comment