January 18, 2017

Kedai Tuak Halal # season 3 episode 1

salam 2 all,

saya membesar di bukit bertam... dan sudah tentu terpalit dengan apa yang berlaku di Pekan Mahang... yang memisahkan perak dan kedah hanya sungai Kerian... sejauh 40 meter... kalau musim kering boleh saja melintas sungai ini dengan berjalan tanpa berenang... hahahahahaha... lebih mudah kalau tanpa baju n seluar....

Bandar terdekat yang menjadi keseronokkan ialah Kulim... 21 batu jauhnya .... walaupun bandar di perak lebih dekat iaitu selama yang jaraknya hanya 9 batu... namum kulim yang lengkap dengan pelbagai kemudahan dan banyak sekali kedai untuk keperluan... maka menjadi satu kebanggaan kalau sesekali bertandang ke pekan Kulim

banyak yang menarik termasuklah Pawagam.... kali pertama menonton di Pawagam di bandar kulim ceritanya ialah King Kong... penuh sesak panggung... terpaksa pula menumpang tidur di rumah Pak Su Mir di padang tembak... kerana bas terakhir ke pekan mahang jam 6.30 petang...

Perjalanan ke pekan kulim dari Mahang kita akan melalui banyak sekali estet... termasuk yang kekal nostalgia ialah Dublin Estet... kenapa estet ini terpahat dalam ingatan... pertama kerana ramai sekali kawan-kawan india dari estet ini menjadi kawan baik saya.. Ravi antaranya yang sekarang menjadi perniaga besi buruk... Suk Wen pula anak kepada tukang jahit di Estet No 4 Dublin... charles... murugan.. muniandy... suresh... parameswari dan banyak lagi menjadi kawan semasa belajar di Sekolah Menengah Mahang...

Sesuatu yang menarik minat saya ialah pemandangan di Estet No 5 Dublin... ada sebuah kedai yang ramai melepak dan duduk-duduk santai sambil berbual... cawan atau kole..atau jug kecil dipasang rantai kerana minuman tuak yang terhidang menyebabkan peminatnya mabuk... kole mungkin hilang kalau tidak dirantai... semuanya halal kerana ada melayu yang tentunya islam dan india yang tentunya hindu saban hari menghabiskan wang mereka di kedai ini... halal bukan takrifan agama cuma undang-undang membenarnya... peminumnya tetap berdosa dari sudut agama...

di Jajahan Selama... bergegar cerita panas 2 Pang5perangbesar mendapat imbuhan melalui kartel mereka... 2 penyamun tarbus ini telah merembat duit jajahan dengan cara halalan toyyiban .... modus operandi mereka sangat mudah... hang garu belakang aku... aku geletek belakang hang... gatai ka dak lain cerita...

Depa nie bab duit cukup cekap merembat... depa bukan pang5perang ada bintang pun... level pang5perangbesar je... tapi bab undang2 depa nie cekap... depa buat la gerakan .... sembang kaw2 dalam Murai Punya Ekor... siul sana siul sini... bagi bunyi menarik...

lepas dah dapat pikat... gang2 dalam tu... depa pie bawak pulak tape sora dalam Kumpulan Lu Punya Untung... depa citer la banyak jasa depa buat... sampai la Jajahan Selama maju dan berjaya... puak2 yang tak berapa faham pun simpati la... kesian sangat kat depa lama sangat jadi pang5besar... akhirnya dengan segala muslihat... 2 penyamun tarbus ... pang5besaradamasyuk dan pang5besarkhutubkanah pun dapat la level or taraf pang5bintang....tapiiiiiiiiii taraf nie takde menda pun.... depa hanya pikir mau rembat duit je...

p/s ..... takkan gaji pun mau tipu.... adoi... yai...... nampak mcm halalkan... tapi haram guna pasai tipu punya duit....ha23


adios amigos


No comments:

Post a Comment