March 26, 2012

JAWAPAN KEPADA MALIM

salam 2 all,

terima kasih kepada pengomen bernama Malim atas komennya yang tertera di bawah

"Siparangkontot tu, walaupun jahat dan umur pun dah lepas magrib tetapi pandai bercatur politik, masih dapat bertakhta di tanah jajahan. Takdeke cara nak mencantasnya, wahai tiangserisungaiseputih?

3Abdul1 banyak cakap tapi tak serupa bikin. Khabarnya bawah 3Abdul1, kenaikan pangkat tidak teratur, tidak mengikut hukum dan peraturan. Ada yg tak cukup kriteria tapi dipertimbangkan. Perlu dibongkar dan digempar gempurkan perkara ini. Khabarnya ramai yg tak berani minta sebab tak cukup karang mengarang, selidik menyelidik, dan selia menyelia. Peliknya mereka yang berjawatan dan tak cukup kriteria tapi memohon diberi juga. Tolong siasat"

tuan director memberi kredit kepada pengomen filem pendek kali ini kerana menyedari bertapa takutnya rakyat jajahan selama terhadap penguasanya. ketakutan kerana ugutan tidak jelas dan tindakan berbayang zalim akan dikenakan kepada sesiapapun jua yang suka memberi komen. Jajahan Selama walau di bawah penguasa mana pun akan mengulangi tindakan penguasa terdahulu yang bersultan di mata beraja di hati. tindakan membuat komen dianggap perbuatan hina yang boleh dibuang daerah.... umpama tok guru takut yang mengulang frasa barang siapa yang bertanya maka nerakalah tempatnya... ketakutan yang menjadi azimat penguasa ulama dan umarak hina sejak zaman berzaman.


jawapan kepada soalan Malim terdapat pada hadis di bawah. maka biarlah tidur malam tuanpenasihat, tuanpunahsihat dan tuanpunaisihat  tiangserisungaiseputih nyenyak setelah mengambil iktibarnya. 

.Dari Aisyah r.a., Orang Quraisy merasa tidak senang akan hukuman yang dijatuhkan kepada seorang perempuan suku Makhzum mencuri. Mereka berkata: “Siapakah yang boleh menyampaikan kepada Rasulullah s.a.w. supaya perempuan itu dibebaskan saja?” Kata mereka: “Siapakah yang berani selain Usamah bin Zaid, kesayangan Rasulullah s.a.w.!” Usamah lalu menyampaikannya kepada beliau. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Mengapa engkau memberikan pertolongan untuk membebaskan seseorang dari had (hukum) Allah?” Kemudian beliau berdiri lalu berpidato, sebagai berikut: “Orang-orang yang sebelum kamu dibinasakan, kerana kalau orang yang terhormat (mulia) mencuri, mereka biarkan saja. Tetapi kalau yang mencuri itu orang lemah, mereka jatuhi hukuman. Demi Tuhan! Kalau sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri, saya potong juga tangannya!” Hadith Riwayat Bukhari.

p/s : semua percakapan dinilai dari perbuatan, tentu sahaja janji 3abdul1 dan tiangserisungaiseputih akan ditagih ketika hari perhimpunan yang tiada hijab antara kita. naiklah pangkat dengan jalan salah, turunlah pangkat dengan jalan salah.... kita buat kita jawab.... maka benarlah penulisan zabaa... perangai bergantung pada diri sendiri     marilah kita menjadi hambaNya.... adios amigos

No comments:

Post a Comment