May 26, 2011

BERBEKAM or PERBEKAM

salam 2 all..

ketika kecil pengalaman yang mengerikan tentu sahaja melihat kesan berbekam pada kepala orang dewasa. dengan rambut dicukur licin pada belakang kepala, ditambah dengan kesan torehan pisau yang masih baru dan berdarah, pengalaman melihat orang berbekam lebih menakutkan lagi apabila tanduk kerbau yang digunakan untuk menyedut darah pada kepala individu ditanggal dari kepala pesakit... maka darah sedikit kehitaman akan jelas kelihatan pada kepala.... namun bukan lah membuak-buak darah tersebut... hanya sedikit sahaja.

lazimnya hari jumaat dipilih untuk berbekam kerana kepercayaan keberkatan penghulu hari, dan sudah tentu ada kaitan pula dengan amalan Rasul Allah. maka jumaat ketika kecil saya, dalam mengantuk mendengar khutbah Haji Hashim.... sesekali mata akan terpandang kesan berbekam pada kepala penduduk bukit bertam.... hahahahaha sudah tentu mengantuk saya diganti dengan ngeri.

salah seorang watak yang saya amat ingat suka berbekam ialah Pakleh penjaga tiket panggung wayang pekan mahang.... sepanjang tahun ada saja kesan berbekam pada kepalanya... sama ada baru atau lama dengan rambut yang tak sama panjang. saya mengingati individu ini kerana orangnya amat suka melepak di kedai laksa arwah bapa saya... dan sudah tentu lebih dingati lebih lagi kerana melepaskan saya masuk ke panggung wayang tanpa tiket hampir setiap hari... hahahahaha.

tuan director teruja dengan Persatuan Bekas Kambing (PERBEKAM) jajahan selama.... sejak 8 tahun lepas selepas ketuanya disingkir oleh kuncu-kuncu tuanpunahsihatsiparangkontot... PERBEKAM seolah mati. pada yang lupa izinkan tuan director ingatkan bahawa satu ketika PERBEKAM sangat kuat kerana ketuanya adalah ahli dalam LuPunyaUntung... memandangkan demikian, dek kerana takut atau barang niat yang lain... ketua PERBEKAM ketika itu disingkirkan dan diganti dengan tuanjurulatihkambing. bukan setakat itu sahaja ketua PERBEKAM juga tersingkir dari kelab LuPunyaUntung.

cerita cantas dan bunuh serta buang ini kemudian menjadi sumpahan terhadap jajahan selama... PERBEKAM tak pulih selepas itu... menjadi igauan kepada semua tok empat... tiangserisungaibayu mengambil macam-macam tindakan untuk kembali memulihkan PERBEKAM. mandi limau sudah, sintuk dengan air masjid sudah, perasap kemian dari gunung daik pun sudah... PERBEKAM tak pernah kebah dari demam dirasuk jembalang tuanpunahsihat.

PERBEKAM seolah tiada ubat lagi untuk sembuh.. terbaru dek kerana angin satu badan dengan 3Abdul3 yang sering mengelak diri, tiangserisungaibayu melantik seorang pawangbaru untuk cuba memulih PERBEKAM.... ini yang paling lawak dengan jajahan selama... pawangbaru pun tanpa mengambil masa lama, mengasap keris luk tujuhnya disintuk limau kasturi sambil mulut terkumat kamit membaca mentera....dan bertempik....

aku sudah bertemu dengan jembalang... lalu diminta sireh dan pinang, ditilik urat dan pertanda... jawapan cukup mudah.... kalau ingin berubah akan jajahan selama, korban yang besar diperlukan.... maka tiangserisungaibayu terpana... terpaku. pawangbaru telahpun membuat telahan... pawangbaru hanya menyebut 2 nama korbannya.... tiangserisungaibayu dan tuanpunahsihatsiparangkontot.... kah23.





p/s : dengar citer usaha untuk menyambung kontrak lakonan tuanpenasihatsiparangkontot untuk musim akan datang telah diperhebatkan lagi. hehehehehehe aloha seri muka telah menyemak jadual bermain guli besar tuanpenasihatenjinnyior dan mendapati bertembung dengan datuk undang majlis LuPunyaUntung.... wahhhhhhhhhh takkan kempen nak kekalkan tuanpenasihatsiparangkontot dah bermula awal di padang permainan. dengar citer siparangkontot malu-malu kucing untuk meminta disambung kontrak.... sapa nak jadi ejen atau telangkai untuk menyampai hasrat tersebut.... hahahahaha kalau nak sambung jumpa je tuan director. adios amigos......        

No comments:

Post a Comment