December 28, 2009

MANA PEJABAT BAPA

saya membesar dalam sebuah rumah yang asalnya tapak sebuah dewan dan kemudiannya berubah menjadi kedai dan akhirnya dibeli bapa saya pada tahun 70an untuk dijadikan rumah. sangat kecil rumah tersebut seingat saya, hanya ada ruang tamu, sebuah bilik dan dapur.

menariknya rumah itu, kerana dalam bertahun kemudianya, bapa dan mak berjaya menjadinya kediaman yang selesa untuk kami 9 beradik. permulaannya seingat saya bapa menyiapkan dapur baru untuk tujuan penyediaan jualan gerai laksa, kemudiannya pakngah saya yang dipanggil abah dari felda teloi kanan dan paksu dari padang tembak kulim menyiapkan pula ruangtamu dan ruang depan yang dipanggil beranda.

apabila kehidupan kami semakin baik bapa menyiapkan pula tambahan 3 bilik bersebelahan ruang tamu. pengubahsuaian tidak tamat disitu apabila sebuah bilik lagi dibuat bersebelahan dapur, dan mak mendapat tambahan keluasan dapur, siap dengan kabinet dapur yang dibuat abang sulung saya.

apabila saya memasuki universiti, rumah keluarga saya menjadi 6 bilik tido, 2 bilik air, 2 ruang tamu dan sebuah dapur yang selesa, bapa tambah lagi loteng untuk tujuan simpanan barang, dan menghadapi banjir. hehehehehe tu la arwah bapa, cuba memenuhi kehendak dan keperluan anak-anak.

bab perancangan kena la betul, kalau tak jadi macam jajahan selama la, tak pernah sempurna. kejap buat kejap runtuh. ambil contoh pejabat tuanpenasihatsilatulrahim, sejak dia jadi pengarah dia buat lubang merpati kat depan pejabat, hahahahaha tak guna langsung, sentiasa tutup, macam pajak gadai punya kaunter, lepas tu ubahsuai lak bilik, konon nak jadi tempat tetamu bertandang, hehehehhehe nampak macam tempat sembang-sembang je. yang kelakar baru tahun 2008 pejabat ini diubahsuai, tahun 2009 pun ubah lagi. mana dasar yang tuanpenasihatenjinnyior guna, ke tiangserisungaibayu guna pengaruh dia tekan tuanpenasihatenjinnyior. maklumla tuanpenasihatsilaturahim nie penditaimport. nampaknya barang import lebih dipercayai orang akan kualitinya. setakat hari nie berapa banyak dah duit jajahan selama habis untuk pejabat tuanpenasihatsilatulrahim, pejabat yang 4 ekor gajah boleh duduk hanya diisi dengan 2 tapir saja, bukankah membazir namanya tu.

selalu jugak tuan director berulang alik depan pejabat silatulrahim, memang la ramai yang datang, tengok lagak macam kontraktor saja, bukan pun pelanggan-pelanggan yang boleh mendatangkan keuntungan kepada jajahan selama, sebaliknya muka-muka yang nak perabih duit saja. satu lagi pemandangan yang biasa depan pejabat ini ialah pekerja kontrak yang sibuk dok buat ubahsuai sepanjang tahun. hehehehehe mau tanya la tuanpenasihatsilatulrahim, u punya KPI buat ubahsuai pejabat ke...ke itu KPI tuanpenasihatenjinnyior...dah konpius nie.

semalam sembang-sembang dengan askarpembawautusan, mau gelak pun ada, masing-masing sibuk gelakkan satu askar. kononnya kerjanya dah bertambah kerana pejabat kena pecah. satu kat rumah kedai, yang lain-lain bertaburan dalam jajahan. pejabat kena pecah dengan kontraktor rupanya. hahahahaha pejabat lama mereka nak dibuat istana besiburuk. sian kat tuanpenasihatenjinnyior, dalam dok sibuk-sibuk buat pejabat orang lain, pejabat sendiri terlupa nak buat. lagi kesian kat askarpembawautusan, susah betul nak hantar utusan kerana pejabat dah bertaburan seluruh jajahan.

hehehehe mau tanya tiangserisungaibayu, berapa mau kasi markah penilaian sama tuanpenasihatenjinnyior tahun ini. tuan director cadang bagi je 79.9, tu pun kira tinggi la kerana banyak sangat projek tergendala. satu lagi markah tuanpenasihatsiparangkontot jangan lebih 78 markah, hehehehe ingatan tuan director semasa nak bagi markah tu kena la adil.


p/s . tuan director jalan-jalan di pulau pinang, masuk menyusuri lorong kulit ( roadwalk ) nampak sekumpulan manusia mengerumuni seorang penjual, makin dekat makin nak tahu apa yang dijualnya. hahahaha rupanya jual cincin batu sakti ,ada kayu, ada batu buat tangkal kuatkan diri. cuma nak ingatkan percaya tangkal ini syirik la tuan-tuan semua...kalau ada sapa-sapa pakai cincin sakti baik buang je la atau bagi pada tuan director untuk dibuat batu pancing...hehehehehe

No comments:

Post a Comment