May 06, 2011

BISKUT PAT SEGI

salam 2 all,


semasa kecil saya suka sekali kalau dapat menikmati roti (panggilan orang utara pada biskut). semuanya memberi kenikmatan yang rasanya sama dengan KFC atau McD ketika ini pada anak-anak saya. biskut ini bermusim sifat popularnya. satu ketika mungkin biskut merry (mary) atau sewaktu dengannya, apabila ada majlis kenduri atau kematian tentu ada biskut mayat... hahahahahaha nama untuk biskut empat segi tawar macam cream cracker. atau kalau mak atau kakak sulung saya bersalin maka penuh la rumah dengan roti lutut.

abang saya rasanya paling suka dengan biskut pat segi gula ( kreker empat segi dengan taburan gula atasnya) atau pat segi tawaq saja. yang paling penting air sebagai medium untuk diredam atau dicicah biskut tadi. kalau dapat air teh susu sudah cukup lumayan, biasanya kami pekena bersama teh atau kopi o saja. sedapnya sampai berebut-rebut biskut tadi.

tempat paling banyak untuk dinikmati biskut tentu sahaja rumah kenduri sekitar kampung bukit bertam, kalau pergi awal ketika orang kampung sibuk menyiapkan hidangan atau seminggu sebelum kenduri yang mana semua sibuk membuat balai untuk masak, hidang dan makan. sudah tentu biskut pat segi menjadi hidangan wajib. kalau ada kematian dalam sibuk-sibuk mengerjakan fardu kifayah... keluarga si mati tentu menyediakan biskut mayat untuk penziarah.

tuan director nak tergelak pun ada dengan perkhabaran jamal pak tongkol (JPT) tentang perangai kebudakan tiangserisungaibayu melibatkan latihan khas kambing-kambing jajahan selama. dengar cerita kerana arahan Kumpulan Perfileman Tayang Menayang yang menyusun semula jadual latihan kambing maka tahun ini kambing tempatan mendapat cuti panjang untuk diseuaikan dengan jadual kambing seluruh dunia.

 maka tiangserisungaibayu dengan fikiran kebudakbudakan mengarahkan jajahan selama memperbuatkan latihan khas untuk para kambing bagi memenuhkan masa lapang mereka. 3abdul1 tanpa banyak bicara mengarahkan pula serikandinya menyiapkan jadual latihan tersebut. maka riuh rendah la para cendikiawan yang malas mempersoalkan latihan khas, sementara para kambing pula terkedu dan terkeliru dengan latihan khas. persoalannya adakah mereka akan dimandiminyak awal kalau mengikuti akan latihan khas.

persoalan dan masalah bertubi bermula apabila para senator meluluskan latihan khas dengan diketuai oleh tiangserisungaibayu. tanpa ribut dan bencana... entah jembalang mana menghasut akan dirinya, tertiba tiangserisungaibayu yang bermesyuarat dengan ahli Murai Punya Ekor membuat keputusan membatalkan pula latihan khas.... hahahahaahaha maka bermula la episop sekejap ada sekejap tiada ala-ala biskut chipsmore

para kambing yang sibuk bersedia untuk memulakan latihan khas terkejut...kecewa... marah.... dengan perangai kebudakan tiangserisungaibayu... maka dilaungkan amaran... rasa terkejut..marah.. dan kecewa akan dibawa ke jalanan atau hingga ke pembesar negara....

sepantas kilat... tiangserisungaibayu membuat silap mata lagi... menyalahkan pang5perang latihan kambing... yang tersilap tafsir akan butir bicaranya.... kah23 tak sampai 24jam keputusan dibuat semula untuk mengadakan semula latihan khas kambing sebagaimana rancangan awal..... sungguh kelakar dan murah sekali keputusan yang dibuat... tiangserisungaibayu

 P/S : kemana pergi siparangkontot kebelakangan ini.... tak nampak pun kelibat menyokong tiangserisungaibayu dalam hal latihan khas kambing atau mungkinkah sikontotlah tangan ghaib dibelakang keputusan chipsmore tersebut. hahahahahaha tuan director sudah dikhabar oleh aloha seri muka tentang roadshow tuanpunahsihatsiparangkontot menemui pang5perangkanan meraih sokongan untuk disambung kontrak.... nasihat mudah tuan director campak saja rasa simpati anda wahai pang5perang ke dalam longkang... kita perlukan tuanpenasihatbaru untuk mengantikan sikontot... adios amigos 
       

 

1 comment:

  1. amboi.......... pak man.. x baik kata kat si tiang lagu tu..

    biskut si tiang yang cantik molek nie buat sedap apa. passai apa, rasa biskut si tiang selalu berubah2 ikut cuaca. kalu cuaca panas, biskut dia rasa macam tiang kayu, kalau cuaca sejuk sikit, dia rasa macam tiang besi.
    tapi kalu cuaca sejuk beku, rasa biskut dia buat nie, rasa macam tiang gol!

    mana nak dapat rasa macam tu.........

    ReplyDelete