December 09, 2009

hari-hari terakhir....

ketika saya bersekolah di sekolah rendah sin teong mahang, hari terakhir datang dengan pelbagai rasa. sayang kepada sekolah yang berada atas sebuah bukit membuak-buak, sayang kepada guru-guru yang sangat prihatin mendidik saya walalupun berlainan bangsa dan agama, sayang kepada tukang kebun yang bernama maniam, yang saban tahun saya lihat mulut dan belakangnya dicucuk besi tajam dalam ritual agamanya. sayang kepada rakan sekelas yang kini bertebaran diseluruh alam, zaidi, malik, sukri, zubaidah rakan melayu saya, ahsu, chinwei, taksiang, jinhun, suhwen, sokchin, siewchin rakan cina saya, ravi, muniandy rakan india saya. tetiba, saya rindu kepada 1Malaysia versi saya 30 tahun yang lepas.

sekolah rendah ini banyak memberi pengajaran kepada saya. hari pertama di sekolah kejutannya dapat kawan-kawan dari pelbagai kaum. kemudian kesukaran bila ke tandas kerana hanya tisu sahaja disediakan, apabila darjah tiga bila tandas baru dibina, baru masalah ini selesai. hehehehehe tiga tahun kena bawa air bila nak ke tandas. bahasa pula memang la mandarin, sukar tetapi kemudiannya menjadi umpama nasi yang dimakan setiap hari.

perkara kedua yang menguji saya ialah bab makanan. pada usia darjah satu, memang sukar untuk menolak makanan yang disediakan di kantin sekolah oleh kontraktor cina. mana mungkin kita membezakan atau menerima konsep halal haram ketika itu. walalupun arwah mak dan pak mengingatkan saban hari tentang makanan, bebudak macam saya mungkin patuh dan ingkar. terdapat dua godaan, satu dari rakan-rakan yang mengajak untuk makan mee udang atau asam laksa yang sangat sedap...hehehehehe. keduanya pemberian makanan dari guru-guru untuk program bantuan makanan, nak ditolak rezeki kan. cuma apabila ramai pelajar islam menolak pemberian nasi lemak atau mee goreng, sekolah mengambil inisiatif menyediakan roti.

di mana pun kita berada, frasa hari-hari terakhir sentiasa mengekori kita. kita mungkin secara tetiba berhadapan dengan hari-hari terakhir sebagai bapa, anak, suami dan isteri bila ajal menjemput kita. ajal tidak pernah lewat walau sesaat pun menjemput kita. mungkin ajal tuan director berlaku ketika dia mengarah filem pendek atau ajal tuan-tuan penonton ketika menonton filem pendek saya...hehehehehe mana tahu kan.

tuanpenasihat, orang besar jajahan, pang5perang hatta askar biasa dan golongan cendikiawan juga akan mengalami frasa hari-hari terakhir tak kiralah apa jawatan kita pun. kalau bukan kerana ajal menjemput mungkin kerana kita dipecat daripada jawatan, meletak jawatan, memilih bersara awal atau sudah sampai masa untuk kita bersara. kalau di jajahan selama pula ditambah satu lagi, kerana kita sudah habis kontrak...hehehehehe dah tua la tu.

bercerita tentang habis kontrak ini, menjelma dalam kepada tuan director tentang tok empat tiangserisungaibayu, dengar kata kontrak dah nak habis. elok lah kot mula memikir-mikir tentang hari terakhir sebagai tok empat. kalau maharaja china atau firaun di mesir, lazimnya yang dibuat sejak awal pemerintahan mereka ialah makam yang besar dan mewah untuk hari terakhir mereka. tuan director nak tanya la apa yang tok empat nak tinggalkan kepada rakyat jajahan bila tiba hari-hari terakhir nanti.

zaman sekarang tak cukup dengan tinggalkan amanat atau wasiat sahaja. pemimpin kena fikir siapa yang nak ganti dia. jangan macam tok empat ketiga sebelum ini yang sampai hari ini menyesal menyokong tiangserisungaibayu sebagai pengantinya. tok empat tiangserisungaibayu kena mula fikir calon-calon tok empat akan datang, kalau boleh latih mereka sikit tentang membuat keputusan penting jajahan selama, sokong 3abdul dalam menjalankan tugas...hehehehe jangan plak sibuk dok lobi menteri nak kekal sebagai tok empat. huhuhuhuhu udah-udah la tu tok empat.

mungkin dah sampai masa kot hari-hari terakhir seorang tok empat...sebelum orang lain buat apa-apa acara, tuan director nak ucapkan selamat bersara la tok empat, mungkin baik untuk mengikut langkah ketua pengarah suruhajaya pencegahan rasuah malaysia. hehehehehehe tuanpenasihatsiparangkontot apa tunggu lagi, mungkin boleh mulakan cepat skit projek kambing...

1 comment:

  1. lawak betul la FILDEK nie(filem pendek).

    mase sukan kat sekolah, sape ada masuk lumba lari? Dapat nombor 1 atau no. terakhir x?

    kawan lain x kan jadi tukang tengok je. post la apa2 komen yang PATUT2. Jangan jadi orang yang terakhir komen sudah..

    ReplyDelete