April 27, 2010

meriah nampak gerai KakNah

salam 2 all,

kenangan silam bermain-main dalam fikiran, menerjah fikiran dengan pengalaman berniaga kuih. mak berniaga kuih dengan bersungguh-sungguh. bangun dalam 4 atau 5 pagi sudah menjadi asam garam hidup mak sejak muda. kuih yang diniagakan pelbagai, karipap, kuih sagu, serimuka, tepung talam, bengkang, cucur keria, donut, koci, apom ( apam ), pulut udang. semua mak buat janji sembilan mulut yang ada dirumah dapat makan.

saya pula bangun pukul 6, dari tak pandai solat sampailah pandai solat bangun awal adalah wajib, kuih perlu dihantar ke setiap kedai, di kg bukit bertam saya singgah kedai Nan dan Kedai Lah, di pekan Mahang saya letak kuih kat kedai kopi bawah, kedai kopi atas, kedai simpang lobak dan simpang ke ulu mahang. semua kedai ada pasarannya sendiri, jumlah berubah ikut hari. kena pandai conggak agar kuih habis bila petang nanti di setiap kedai.

Apabila saya dapat peluang ke rumah kak Ta yang suaminya adalah tentera yang bertugas di kem sungai besi, saya melihat 2 situasi orang berjual kuih. satu ketika berada atas keretapi, yang mana penjualnya akan menjerit kuih dan nasi lemak serta kopi o di setiap hentian keretapi. kemudianya penjual kuih ala Siti Nurhaliza yang menjaja kuih dari rumah ke rumah di kuarters tentera sg besi. kedua-duanya membuat saya bangga kerana jual kuih bukan pun kerja memalukan.

tuan director tergamam apabila dijemput menghadiri acara penjenamaan semula gerai KakNah. amboi-amboi ramai betul pelanggan yang datang, berduyun-duyun umpama disuruh-suruh penduduk jajahan selama menghadirkan diri. sedangkan ramai dah tahu apa yang KakNah jual, tuan director pun selalu juga minum-minum sambil lepak-lepak kat gerai KakNah.

KakNah buat kejutan hari ini rupanya, bukan setakat dijamu penduduk jajahan selama dengan aneka kuih, pembalutnya pun istimewa. Kaknah kata PakNajib dah galak penduduk buat pembaharuan, KakNah pun takmo la ketinggalan. Lagi satu Pak Najib cakap pasal pendapatan tinggi, KakNah harap kuih kampung KakNah boleh la pie peringkat antarabangsa, dapat la pendapatan lebih nanti.

KakNah nie peramah orangnya, kalau jumpa tuan director memang senyum sentiasa, selalu juga dia tegur tuan director, patutlah gerai KakNah laku, dia memang pandai bab-bab komunikasi nie, mengalah tuanpenditasilatulrahim kemahiranya. hahahahaha tuan director pun amik kesempatan tanya-tanya KakNah yang tak jemu-jemu menyebut jenama baru kuih kampungnya.

'KakNah ! nie kuih apa nie, bulat-bulat macam guli je', KakNah senyum sambil bagitahu kuih tersebut ialah buah melaka hasil buatan Tokgan dari kg sempadan kandang kambing, cuma nama barunya ditukarnya Melaka Historical.

yang nie plak kuih apa. tuan director tertarik dengan karipap gulung yang nampak lembut je, baunya plak memang mengancam. ooooo itu kuih tepungkentangdidalam. kuih nie makcikNor yang buat. haaaa yang tu tuan director rasa la, sedap kuih seri muka tu, abgPet setuju namanya ditukarkan kepada SeriDewiMalam.


terpegun tuan director, memang cekap la KakNah buat promosi. kat meja kuih yang lain plak ramai yang berkumpul, tuan director pun mencelah nak tengok. wahwahwah putu mayum/mayam la. tapi kuih nie tak tukar nama, KakNah kata sebagai menghormati 1Malaysia, kuih nie dia takmola kacau. tuanpenditaserbabetul dan tuanpenditaunesco pun angguk tanda setuju. tuanpenditataraklayak yang membuat kuih nie pun tak setuju namanya ditukar.

setelah perkena teh tarik halia, tuan director pun nak angkat kaki la, masa tu terdengar la pekikan kuat AbgMad yang kecewa kuih tepung talamnya dipotong sebahagian dan disambung kuih cucur udang buatan AbgMie. yang nie nak nama apa, macam pelik je kuih nie nak digabungkan kata abgmie. KakNah pun namakan kuih nie sebagai tepungtalamcucurudang.

KakNah kata, gerai dia ada kuih baru, rupanya apam balik, cuma KakNah kata setakat ini nama tu belum nak ditukar, takut orang konpius pasal baru diperkenalkan kepada penduduk jajahan selama. kalau letak sebagai pizza terkejut lah orang nanti. pada tuan director, letak lah apa nama pun kalau rasanya karipap akan dipanggil karipap juga akhirnya.

P/S : jajahan selama nampaknya sibuk nak letak nama baru pada kem-kem yang ada. cuma tuan director nak tanya, apakah perubahan ini merupakan yang perlu atau sengaja dibuat-buat. pencapaian apa yang diharapkan untuk dicapai dari penukaran nama-nama kem ini. yang untung nampaknya sapa yang dapat kontrak buat papan tanda nama kem yang baru je. satu lagi nampak sangat tok empat cuba sedaya upaya membuat promosi untuk kontraknya disambung dengan menjemput undang luak hadir dalam acaranya.

No comments:

Post a Comment