June 30, 2015

kisah kandang kambing # season 2 episode 3

as salam 2 all

sedari kecil saya sangat asyik dengan binatang... kagum sangat dengan ciptaan Ilahi yang menerbitkan kecantikkan luar biasa ciptaanNya... kerana itu seingat saya,  kami sekeluarga ada beberapa kucing yang luar biasa manjanya di rumah.. yang paling diingati tentunya seekor pemberian bapa saudara dari kampung pasir kemunting...kemudian beberapa ekor yang datang dan pergi

dalam banyak binatang saya memang peminat tegar ayam laga...ntah kenapa hingga kini keterujaan saya masih terarah kepada ayam laga.. setiap kali terlihat liuk lentuk ayam laga hati saya akan merindui saat-saat pertama mempunyai ayam laga sendiri yang dibawa pulang dari felda Teloi Kanan... pemberian bapa sedara yang dipanggil Abah oleh saya dan semua anak saudaranya..ayam laga pertama ini membentuk minat yang mendalam terhadap spesis ini walaupun 4 bulan kemudian Jaguh saya ini lesap dari reban buat selamanya...

saya membina sendiri reban ayam sejak kecil... hahahaha... tebang buluh.. belah buluh.. raut sehingga bersih.. belajar mengenal buluh minyak, beza buluh betung dan beting... dan bulan puasa akan mengingatkan saya buluh lemang yang sangat payah untuk ditemui... buluh akar... tebang sepokok cukup untuk dibuat lemang segantang pulut... sangat banyak kenangan...

tuan director baru sedar bahawa kandang kambing jajahan selama banyak yang runtuh sejak 2,3 tahun nie.. ntah kenapa... kambing dah tak kenal lagi kandangnya di mana... berkeliaran mencari kandang bila malam menjelma...merayu sana sini untuk beraksi...

terbaru kandang kambing paling prestij dibangunkan sebagai pusat tanaman jeruk kelubi.. ehhhh apa gila orang yang tanam kelubi nie... bukan ke kelubi pokok yang tumbuh meliar... sejak bila pula jajahan selama berminat dengan kelubi... ini la masalah dengan dengan pendekar yang pandai bersilat tapi tak pandai bertani... pokok kelubi nak pula dibangunkan dengan sistem ladang...

bukan ke kandang kambing nie dah cantik... kemudahan dan lengkap... kambing pun minat nak berteduh dan beraksi... mana pergi ketuapendekarpendek... takkan asyik sibuk dengan unta muda hingga terlupa kambing yang dipelihara... kandang ini dibina dengan kemudahan bagi kambing... spekfikasi dan justikasinya kambing... bila nak tanam kelubi memang kena runtuh la sebahagian dan bina balik... pendekarkelapaparut sepatutnya tahu permasalahan ini... jangan la jadi pakturut hanya kerana dinaikkan pangkat...

tuan director tak berani nak komen lebih bab kandang kambing kerana takut ketuapendekarpendek ...dikabarkan ketuapendekarpendek ada keris sakti yang sering ditunjuk sana sini.. fuhhhh gerun tuan director...

P/S : projek kandang kambing ditranform jadi projek penamanan kelubi khabarnya memberi keuntungan lumayan kepada beberapa broker... dengar 30k dinar berubah kedudukan dalam majlis sembang dan tari... pendekarkelapaparut dapat berapa kupang....



           

No comments:

Post a Comment