October 06, 2011

TENGOK SENDIRI

salam 2 all,

 tuan director diasak kiri dan kanan untuk menyatakan pandangan tentang kepimpinan tiangserisungaiseputih, para peminat tegar filem pendek ini seolah hilang kesabaran untuk menonton filem pendek berkisar tingseri kita yang baru.... tak banyak yang boleh diperkatakan kerana tak banyak paluan gendang perang dialun dek tiangseri. tok empat seolah-olah sangat misteri atau masih terkejut dengan lantikan semerta dirinya mengantikan tiangserisungaibayu.

tok empat seolah terpaku dan terlupa tarian perang yang ingin diperagakan. atau tok empat sedang menunggu 'wahyu' Kumpulan Perfileman Tayang Menayang untuk beraksi. lebih teruk lagi adakah tok empat tetiba bersikap acuh tak acuh dek penangan mandrum tuanpunahsihatsiparangkontot... moga2 dijauhkan Sang Pencipta hendaknya. 

tuan director ingin memberi nasihat sedikit. Nada bahasa sebegini memanglah pedih dan hanya orang bebal, orang tidak cerdik atau orang tidak berkepentingan sahaja boleh mengucapkannya. Namun risikonya tetap ada. Jadi, terpulanglah kepada yang empunya diri untuk menilai filem pendek ini sebagai kerja orang dengki, orang tak sedarkan diri dan orang iri hati atau sebagai peringatan yang mungkin, di sana sini, terselit sedikit kebenaran. Wallahualam.
 
tuan director menyeru tok empat turun berjumpa warga marhaein, selongkar semua isi hati mereka secara tuntas dan terperinci. turunlah sebagai rakyat terbanyak, lupakan protokol dan iringan tuanpenasihat. lazimnya iringan dan protokol akan menyebabkan semua kebenaran akan terpelanting dan terusir dari kebenaran.

lupakan mesyuwarah mingguan di koridor kuasa, sebaliknya dengarlah idea dan pandangan masyarakat bawahan yang melimpah ruah tanpa diselit dengan kepentingan dan kepalsuan.lupakan bicara lama tuanpunasihat yang tidak membawa kemana pun jajahan selama dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu. tuanpunahsihat selalunya akan berkata ok sahaja... akhir yang KO adalah tiangseri jua.

ambillah semua nasihat warga jajahan, selitkan dalam diri sekiranya ada kebaikan untuk jajahan selama, ucaplah terima kasih atas keterujaan warga untuk turut sama membangunkan jajahan.buang semua pang5perang yang beku dan tiada semangat untuk majukan jajahan. cantas dan baja mereka kalau masih berguna untuk jajahan selama, kalau tidak baik dikuburkan sahaja mereka hidup-hidup, sekurangnya bermanfaat untuk tanah bagi dijadikan baja.

mandat yang diberikan kini bukan mandat biasa, buktikan diri tidak berpihak atau naik melalui orang kedua atau ketiga, jangan percaya bahawa mandat ini hasil usaha parti timbang atau jauh sekali simpati kumpulan mata lebam dan parti bulan. elakkan diri dari dilihat menjadi kuda tunggangan 3abdul tertentu. buat keputusan dengan berani. gugurkan semua beban era tiangserisungaibayu.... kini yang berkuasa adalah Tiangserisungaiseputih, beranilah seperti singa muda yang baru berkuasa untuk membunuh semua anak dari baka singa tua terdahulu. sedikit kejam agar semua dalam kawalan. 

Dengarlah keluh-kesah rakyat bawahan  askar pemegang tombak, joki kuda hitam yang penuh maklumat, dayang2 istana. Bukan cerita-cerita bermadu dan lagu merdu tuanpenasihat dan pang5perang kaki bodek. Bukan cerita-cerita ingin kontrak disambung dan lobi melobi hendak naik pangkat. berhentilah menjadi seperti tiangserisungaibayu yang membawa masuk ramai tuan pendita yang akhirnya merugikan jajahan selama.



p/s : kalau tiada keberanian jangan dimpi untuk menjadi pemimpin, adil dan intergriti akan dituntut sehingga hari pembalasan yang tiada hijab atara kita dengan Sang Pencipta. dengarlah bait-bait lagu Tanya Sama Hud2 nyanyian M.Nasir daripada terikat dengan lagu Joget Lambak nyanyian Adam  
   

No comments:

Post a Comment